Staffans2000
Hejsan mannar.

I vanliga fall köper jag mitt elmaterial på Hornbasch. Men eftersom "det är allvar nu" tänkte jag via internet istället. därför undrar jag om ni har några favorithandlare ni kan rekommendera.

Staffan

Elbutik.se har jag beställt från några gånger och varit nöjd.

tommib
Om du är ok med att beställa från Tyskland kan du kolla idealo.de, det är som Prisjakt. Mycket elmateriel är betydligt billigare där för exakt samma artiklar.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Eh, varför inte Hornbach med Hornbasch.se?
Ett Schnieder Exxact 2-vägs jordat uttag är dyrare på elbutik.se än på hornbach.se

• Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
blackarrow blackarrow skrev:
Eh, varför inte Hornbach med Hornbasch.se?
Ett Schnieder Exxact 2-vägs jordat uttag är dyrare på elbutik.se än på hornbach.se
Visste inte att de hade E:handel överhuvud taget. Tackar

Staffan

Staffans2000
När jag ändå har er på tråden:D.
Är det någon skillnad i kvalitè mellan de olika märkena? Om så. Vilka bör man undvika?

Staffan

Staffans2000
Råkande snubbla in på byggmax hemsida och såg att deras utanpåliggande vägguttag kostar 39,95 kr. Medans Elko på Hornbasch kostar 130 kr! Finns det någon försvarbar skillnad som gör attt den är mer än tre gånger så dyr som byggmax liknande?

https://www.hornbach.se/shop/Vaggut...iggande-1841732/6788332/artikel-detaljer.html

https://www.byggmax.se/vägguttag-utanpåliggande-jordat-2-vägs-med-petskydd-atia-p295201

Dessutom hittade jag inga vägguttag för utomhusmontering på Hornbasch. De IP44 (sköljtäta) uttagen var endast för innomhusbruk! Varför detta? UV:ljus?

https://www.hornbach.se/shop/Vagguttag-2-vags-utanpaliggande-IP44/8243527/artikel-detaljer.html

Staffan

• Wow
El-Löken66
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Om du är ok med att beställa från Tyskland kan du kolla idealo.de, det är som Prisjakt. Mycket elmateriel är betydligt billigare där för exakt samma artiklar.
Jag kan rekommendera Voltus.de och zaehlerschrank24.de härnere.

Tex köpte jag normenheter fr Hager på Voltus för ca halva priset mot Eldirekt.

• Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Råkande snubbla in på byggmax hemsida och såg att deras utanpåliggande vägguttag kostar 39,95 kr. Medans Elko på Hornbasch kostar 130 kr! Finns det någon försvarbar skillnad som gör attt den är mer än tre gånger så dyr som byggmax liknande?

[länk]

[länk]

Dessutom hittade jag inga vägguttag för utomhusmontering på Hornbasch. De IP44 (sköljtäta) uttagen var endast för innomhusbruk! Varför detta? UV:ljus?

[länk]

Staffan
Elko som du länkar från hörnbach är 5,: billigare hos elbutik ;).
Atia är ett lågprismärke, det kan vara så att man får byggla de 2 uttag själv

MultiMan
Jag köpte billigast möjliga förr, det har jag slutat med. Plintar som sprack, hela uttag som sprack i höljet. Usel, stenhård metall som gjorde det svårt att sticka i en kontakt i början, men efter 6-12 månader så var det för slappt istället med överhettning som risk. Osv, mm. Elko tycker jag är värt varenda extra krona och det jag gillar bäst, men jag har ju inte provat alla, är amatör.

Nämnt Elko Admiral flera gånger som jag satte utomhus, blivit nästan kär i de uttagen. Används nästan dagligen, och även att förlängningssladdar får sitta i veckor eller månader, ändå när man tar ut kontakten och sätter tillbaka är det exakt samma spänst i uttaget som när det stått tomt lika länge. Likadant vid -20C som vid +20C. Lock som hindrar regn att träffa brunn+kontakt. Öppen konstruktion utan tätningar där vatten rinner rakt igenom utan problem istället. Genomtänkt konstruktion och toppkvalitet!

[länk]

[länk]

[länk]

Staffan
Håll dig till ELKO och ELJO så får du grejer som håller din livstid, dessutom slipper du tappa humöret när dom ska monteras.

instämmer med elmont

Dessutom hittade jag inga vägguttag för utomhusmontering på Hornbasch. De IP44 (sköljtäta) uttagen var endast för innomhusbruk!
varför Hornbach anger Användningsmiljö: Inomhus för t.ex. ELKOs https://www.hornbach.se/shop/Vaggut...P44-vit-1885736/6787432/artikel-detaljer.html får man nog fråga Hornbach om

ELKO själva säger om sina kapslade produkter: För krävande miljöer med högre fuktighet, våtrum, badrum och utomhus är användning av robusta och säkra produkter avgörande vid en pålitlig installation.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E
Atia! :worried:

Staffans2000
Köpte ELKO. Så här såg det ut när jag tog isär brytaren. Brukar de komma som byggsats?
Demontage av ELKO strömbrytare med separata komponenter och skruvar synliga på tidningspapper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

E
Köpte ELKO. Så här såg det ut när jag tog isär brytaren. Brukar de komma som byggsats?
[bild]
Vad har du gjort?!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.