Håller på och bygger om köket och läst att att bara vissa integrerade diskmaskiner passar IKEAS kök. Finns det något som passar? Siemens och Bosch säger att de inte har någon på 45cm eller är det bara IKEAS egna?
 
Har du kollat Electrolux? Finns integrerad på 45 cm. Jag har nu min på 11:e året, inte integrerad, måttet är 44 cm.
 
Som jag förstått det har inte elektrolux någon som passar IKEAs kök. Verkar som om det får bli IKEAS egna maskin
 
Är det IKEAs nya eller gamla kök? Och vad är det som inte passar? I IKEAS gamla kök hade jag en 45 integrerad IKEA-diskmaskin tills den gick sönder och bytte då mot en Siemens utan större problem. Skillnaden var att Siemensen fästes i skåpen bredvid och IKEA-maskinen i bänkskivan ovanför. När det gäller IKEAs nya kök är de ju själva skåpen och sparklisten under är lägre, dvs samma totalhöjd, men det torde inte vara några problem att såga (eller hellre fräsa) ut i listen för diskmaskinen, det behövde man ju göra i de gamla också. Ett möjligt problem skulle väl vara att dörren sticker ner mer och slår i något i diskmaskinen? Borde gå att mäta på din gamla och jämföra måtten med en demomaskin i butik för att se om det är ett problem eller inte.
 
Det är till IKEAS-nya kök metod. Läste här på forumet att maskinen måste ha variohinge eller motsvarande upphällning men verkar inte finns någon alls i 45CM utan bara 60.

Vet faktist inte vad själva problemet är bara att flera säger att det inte passar
 
Eftersom Ikeas har luckor som är betydligt högre än tidigare standard eller lägre sockel om ni önskar det så tar den överhängande delen av luckan i diskmaskinen när den öppnas. Variohinge gör så att luckan "glider" uppåt och på så sätt undviker att slå i diskmaskinen. Electroluxkoncernen och Bsh har dessa modeller tror dock inte någon i 45cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.