Har med stort intresse följt @Michaelamela 's tråd ang hennes tak (impad övrt hur hon satt sig in i problemen). Någonstans i tråden nämns att man idag kan lägga paneler på papptak (hur görs tätning?) . Jag tog för givet att det inte gick. Jag har listtäckt papptak från husets byggår 2006. Förväntad livslängd +/- 30 år. Då vore det väl vansinne att lägga solpaneler på befintligt tak redan nu - eller bör man ändå lägga nytt tak?

Taket har optimal 45 graders lutning i söder utan skuggning. Min tanke har varit att avvakta till papptaket "tar slut" och hoppas på att integrerade tak framöver utvecklats både gällande effektivitet och design.

Men med dagens elpriser och möjlighet till skattebidrag börjar jag tveka till om jag ska vänta 10/15 år. Behöver lite input!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi har lite samma situation, plus att vi håller på med en utbyggnad.
Det går att sätta solpaneler på tak (tex med CW-system: Samma som man monterar takstegar osv på), men man ska förstås se till att pappen håller iaf lika länge som solcellerna (20-30 år) - så ny papp innan solcellerna är ju att rekommendera.

Jag har tagit in ett par offerter på integrerat tak: Blir ju snyggt, som bandad plåttak, men rätt dyrt.
Ett av de taken jag tittade på är Roofit solar, dom är av typen Mono/PERC och har en effektivitet på ca 160 w/m2 (vs ca 170-200 w/m2 på vanliga paneler) - räknat på idealtaket och läge i Sverige, enligt det som jag kunde läsa mig till.
Låter som att det inte är mycket mindre än vanliga, men jag skall göra lite mer research. Och sen måste jag fundera, jag har relativt låg lutning (ca 24 grader) och tänke nog lägga om taket själv. Så i jämförelse med det blir det väldigt dyrt. Men då slipper jag å andra sidan lägga om taket själv :)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.