3 366 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
Inte slipa plattan i badrummet?
Håller på att bygga mitt hus och grunden kommer gjutas på måndag. När jag nämnde det till kakelhandlaren som jag var till idag fick rådet att se till att plattan inte slipas av grundkonstruktören där det ska vara kakel då fogmassan inte fäster om det är polerat eftersom porerna försvunnit. Är det så?
Lägger man kaklet direkt på plattan? Jag trodde att man kapslade in hela badrummet i ett tätskikt, eller?
Lägger man kaklet direkt på plattan? Jag trodde att man kapslade in hela badrummet i ett tätskikt, eller?
Jag är ingen expert, men det där tror jag är rent bullshit.
Och ja, är det ett badrum så kommer tätskiktet mot betongen och därefter klinkern.
För övrigt så brukar man väl inte slipa plattan även om en det finns dom som dimantslipar och sedan använder betongen som slutligt ytskikt (inte i badrumd dock). Du kanske tänker på stålglättning, det blir knappast en "polerad" look av det och går utmärkt att klinkra på.
Och ja, är det ett badrum så kommer tätskiktet mot betongen och därefter klinkern.
För övrigt så brukar man väl inte slipa plattan även om en det finns dom som dimantslipar och sedan använder betongen som slutligt ytskikt (inte i badrumd dock). Du kanske tänker på stålglättning, det blir knappast en "polerad" look av det och går utmärkt att klinkra på.
ska man lägga klinker i tex en hall eller kök så ska det inte stålglättas det ska brädrivas, om man ska följa regelboken
Stålar man så får man upp cementvatten till ytan och det blir för svagt, nackdelen med brädrivet är att det kan bli lite för ojämnt så då får man flytspackla.
Tänk på att det är minst 3mån torktid (3mån med +18gradet och luftombyte) innan du kan klinkra, sen måste du fuktmäta innan tätskikt
i badrum så ska det naturligvis tätskiktas, både golv och vägg
Stålar man så får man upp cementvatten till ytan och det blir för svagt, nackdelen med brädrivet är att det kan bli lite för ojämnt så då får man flytspackla.
Tänk på att det är minst 3mån torktid (3mån med +18gradet och luftombyte) innan du kan klinkra, sen måste du fuktmäta innan tätskikt
i badrum så ska det naturligvis tätskiktas, både golv och vägg
Liknande trådar
-
Byta från integrerade till fristående kyl och frys, på golvet eller skåpstommebottenplattan?
Vitvaror -
Få väggen rak när plattan inte är rak?
Byggmaterial & Byggteknik -
Slipa eller inte slipa...
Färg, Måla & Tapetsera -
Slipa fönsterbåge trären eller inte?
Färg, Måla & Tapetsera -
Golvföretag säger att man inte kan slipa fiskben utan att få repor?!
Golv