Jag har en Charge Amps Halo installerad med trefas mot fasadmätarskåpet. Har en årets modell av MG ZS och häromnatten kollade jag vad laddboxen respektive bilen rapporterade för laddeffekt.
Enligt ChargeAmps-appen var effekten 10,4 kW och enligt MGs iSmart-app 9,66 under samma tidpunkt. Lite konstigt att de rapporterar olika, men oavsett så var ingen uppe på 11 kW som både bil och laddbox ska kunna klara av enligt deras specifikationer. Jag har ingen lastbalansering, så varför kommer effekten inte upp i 11 kW?
Enligt ChargeAmps-appen var effekten 10,4 kW och enligt MGs iSmart-app 9,66 under samma tidpunkt. Lite konstigt att de rapporterar olika, men oavsett så var ingen uppe på 11 kW som både bil och laddbox ska kunna klara av enligt deras specifikationer. Jag har ingen lastbalansering, så varför kommer effekten inte upp i 11 kW?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 598 inlägg
Jag gissar att det har med spänningsfall att göra och/eller att man fulavrundar lite.
11 kW får man vid trefas 16 ampere vid 230 volt spänning. 3*16*230=11.040.
10,4 kW får du då exempelvis vid 217 V givet att det egentligen är strömmen som regleras av laddboxen. Eller så hävdas det bara 16 A, medan den egentligen av ena eller andra skälet begränsar strömmen till 15 A.
Oavsett vilket påverkar det ju inte så mycket i praktiken.
11 kW får man vid trefas 16 ampere vid 230 volt spänning. 3*16*230=11.040.
10,4 kW får du då exempelvis vid 217 V givet att det egentligen är strömmen som regleras av laddboxen. Eller så hävdas det bara 16 A, medan den egentligen av ena eller andra skälet begränsar strömmen till 15 A.
Oavsett vilket påverkar det ju inte så mycket i praktiken.
Har en charge amp också och kommer också upp i max 10,4kW, har dock aldrig kollat vad bilen laddar då.
Strömmen mäts induktivt i den så det är nog ganska felmarginal i mätning.
Är ju också begränsningar i hur mycket batteriet kan ta emot.
Min bil går att ladda med 22kW, bara upp till ca 80% över 80% så går det långsammare.
Strömmen mäts induktivt i den så det är nog ganska felmarginal i mätning.
Är ju också begränsningar i hur mycket batteriet kan ta emot.
Min bil går att ladda med 22kW, bara upp till ca 80% över 80% så går det långsammare.
Bilens mätning kanske är DC till batteriet, eller rent av DC som "fastnar" i batteriet- därav lägre då förlusterna inte räknas
Att inte maxa 16a kanske är klokt.
För vår easee med hyundai kona laddad till 95% rapporteras upp till 11.1kW från laddbox(fas 3 är alltid lite låg spänning av nån anledning- antar nått motstånd i boxen som mäter 2% fel)
Att inte maxa 16a kanske är klokt.
För vår easee med hyundai kona laddad till 95% rapporteras upp till 11.1kW från laddbox(fas 3 är alltid lite låg spänning av nån anledning- antar nått motstånd i boxen som mäter 2% fel)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Toa passar inte på 110mm rör
Vatten & Avlopp -
Vad kan vara felet? Nibe Fighter 1115-15 kW
Värmepumpar -
Hur tänka kring installation av 11kW spis via perilexuttag 16A på kort och lång sikt.
El -
Driven fungerar inte på min Husqvarna rider 112c
Verktyg, Maskiner & Fordon -
luft vatten värme pump 11kw hur mycket förbrukar ni per dygn sommar/vintertid.
Värmepumpar