Håller på och installera en begagnad diskmaskin i min hyresrätt. Det har tidigare suttit en diskmaskin där så det finns ett hål genom skåpväggen för sladd och slangar, elen är framdragen och blandaren är bytt till en där man kan stänga av och sätta på vatten till diskmaskin.
Dock passar inte vattenkopplingen och avloppskopplingen på diskmaskinen ihop med det befintliga som finns i köket så jag undrar vad för slags kopplingar jag ska köpa.
Vattenröret från blandaren verkar i nuläget vara pluggat med nån slags stopp. Dimensionen på vattenrörets kopplng är mindre än på plastkopplingen som sitter på slangen från diskmaskinen. Har inte tagit bort stoppet på vattenröret så vet inte om det ska vara "hona eller hane" eller vad man nu säger på vattenrör-språk Se bilder.
Sen är det avloppsröret, där går den på den vita grejen men sitter inte särskilt tajt alls. Ser ut som ett ikea-vattenlås men är inte säker.
Vad behöver jag för delar här för att vatten och avlopp ska passa ihop?
Dock passar inte vattenkopplingen och avloppskopplingen på diskmaskinen ihop med det befintliga som finns i köket så jag undrar vad för slags kopplingar jag ska köpa.
Vattenröret från blandaren verkar i nuläget vara pluggat med nån slags stopp. Dimensionen på vattenrörets kopplng är mindre än på plastkopplingen som sitter på slangen från diskmaskinen. Har inte tagit bort stoppet på vattenröret så vet inte om det ska vara "hona eller hane" eller vad man nu säger på vattenrör-språk Se bilder.
Sen är det avloppsröret, där går den på den vita grejen men sitter inte särskilt tajt alls. Ser ut som ett ikea-vattenlås men är inte säker.
Vad behöver jag för delar här för att vatten och avlopp ska passa ihop?
Det ska vara utvändig gäng på vattenrörets koppling, ta bort stoppet och se om det passar med din slang till diskmaskinen. Om inte, gå till en VVS-affär med bilderna och be om hjälp, dom ska garanterat kunna ge dig korrekt adapterkoppling.M moga skrev:
Köp en slangklämma modell "större" så kan du säkert klämma åt det så att det blir tätt.M moga skrev:
Alternativt ta bort den vita "adaptern" och sätt slangen direkt på det gråa röret och kläm åt med slangklämma.
OBS! Kolla upp noga i början att du inte har något läckage från någon av kopplingarna.
Stort tack för svar, nu har jag mätt och kopplingen på vattenslangen från diskmaskin är 25mm inv och vattenröret under diskbänken hade visst redan en bussning 15 till 20 mm. Så jag köper en 15 till 25 mm istället för att det ska sitta 2 bussningar.
Dock ser det lite skumt ut på vattenröret. Kopplingen ligger ovanför klämringen och går att rotera fritt runt röret. Har jag sabbat nåt när jag skruvade av den övre bussningen? Eller var det nåt fel innan?
Ang avloppsröret, det skiljer 2mm i diameter mellan vattenlåsets kopplings ytterdiameter och avloppsslangens innerdiameter. Ska testa med slangklämma men finns det nån slags mellangrej är sätta emellan annars?
Dock ser det lite skumt ut på vattenröret. Kopplingen ligger ovanför klämringen och går att rotera fritt runt röret. Har jag sabbat nåt när jag skruvade av den övre bussningen? Eller var det nåt fel innan?
Ang avloppsröret, det skiljer 2mm i diameter mellan vattenlåsets kopplings ytterdiameter och avloppsslangens innerdiameter. Ska testa med slangklämma men finns det nån slags mellangrej är sätta emellan annars?
Läste på lite och det är kanske så en klämringskoppling ska funka ändå?
Kan jag använda denna bussning 15 till 25 istället, funkar den med klämringen så det blir tätt?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...mensionsovergangar/bussning-1-x-12-2000058674
Kan jag använda denna bussning 15 till 25 istället, funkar den med klämringen så det blir tätt?
https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...mensionsovergangar/bussning-1-x-12-2000058674
Hej, kan inte hjälpa dig praktiskt, men vill ge dig ett varningens ord, i all välmening:M moga skrev:Stort tack för svar, nu har jag mätt och kopplingen på vattenslangen från diskmaskin är 25mm inv och vattenröret under diskbänken hade visst redan en bussning 15 till 20 mm. Så jag köper en 15 till 25 mm istället för att det ska sitta 2 bussningar.
OM du skulle få läckage, så riskerar du att inte få ersättning av försäkringsbolaget, utan måste stå för hela kostnaden själv om det inte är fackmannamässigt gjort. Vet exempel på där hyresvärden krävt hyresgäst på dyra pengar pga detta...
Har tidigare jobbat inom socialtjänsten med boendefrågor, så har viss erfarenhet...
Tack, men känner mig trygg. Pratade med hyresvärden och de sa att de bara står för att göra iordning så man kan installera diskmaskin vilket är gjort. Kommer ha droppskydd under maskinen och alltid stänga av vattnet vid blandaren när maskinen inte går, precis som jag brukar göra med min tvättmaskin. Och alltid bara diska när jag är hemma.
Fick tvättmaskinen för 250 kr eftersom den "droppar lite vid luckan" vilket jag tror att jag redan löst då låsningsmekanismen till handtaget inte stängde dörren, något som gick snabbt att reparera.
Ska ringa mitt försäkringsbolag och kolla hur de ställer sig till egen installation, har för mig att om det bara är "fackmannamässigt utfört" så får man göra det själv förutsatt att hyresvärden dragit elen, bytt till blandare med avstängning etc.
Fick tvättmaskinen för 250 kr eftersom den "droppar lite vid luckan" vilket jag tror att jag redan löst då låsningsmekanismen till handtaget inte stängde dörren, något som gick snabbt att reparera.
Ska ringa mitt försäkringsbolag och kolla hur de ställer sig till egen installation, har för mig att om det bara är "fackmannamässigt utfört" så får man göra det själv förutsatt att hyresvärden dragit elen, bytt till blandare med avstängning etc.
Liknande trådar
-
Installera diskmaskin, vilka kopplingar ska jag ha för avlopp och vatten här?
Kök -
Diskmaskin -vilka märken har spolarmar i metall?
Vitvaror -
Hur installerar jag IKEA "nyttig" golvskydd till 45cm diskmaskin?
Kök -
Fästa en 13mm tjock täcksida bredvid en diskmaskin. Vilka skruvar rekommenderas?
Kök -
Köpa diskmaskin; vilka ska man undvika?
Vitvaror