Hej!

Jag ska borra vattenbrunn. Ska bygga ett litet pumphus för trycktank mm. Kan jag be en elektriker koppla in elen direkt till stolpen med huvudsäkringarna i? Den sitter vid tomtgränsen och är mycket enklare att komma åt en att behöva dra från huset.

Jag funderar på att dra ut 3-fas till pumphuset eftersom det kommer ligga bra till ute vid vedbon för att köra lite maskiner mm ifrån i framtiden. Vad behövs det för att detta ska fungera, tex en elcentral i pumphuset?

Han kan dra en ny huvudledning till pumphuset där han sätter en liten central.

elmont skrev:
Han kan dra en ny huvudledning till pumphuset där han sätter en liten central.
Det låter ju utmärkt :) Så får det bli.

Men..stolpen med huvudsäkringarna, sitter mätaren där eller menar du energiverkets stolpe där det bara sitter säkringar?
Du måste dra kabeln från det ställe där mätaren sitter..men det förstod du nog redan va :)

Javisst. Mätaren sitter i skåpet med huvudsäkringarna. Det skåpen sitter på en stolpe nere vid infarten till tomten.

andewid skrev:
Javisst. Mätaren sitter i skåpet med huvudsäkringarna. Det skåpen sitter på en stolpe nere vid infarten till tomten.
Exakt som hos mina föräldrar på landsbygden! :p

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Exakt som hos mina föräldrar på landsbygden! :p

//Patrik
Jo, jag bor ju på landet jag med ;)

Samma här. Väntar just nu på offert från elektrikern på åskskydd. Blir bra att sätta nere i skåpet. Skulle det värsta hända så får det gärna smälla där

Kan du posta kostnaden för vad el/oskskyddet kostar att installera nere vid stolpen? Jag har samma fundering nämligen.

Säg 2000 och uppåt i inköp för ett åskskydd, sedan ett par timmar i montage.

Måste det grävas jordtag nuförtiden?

Fotografen skrev:
Måste det grävas jordtag nuförtiden?
För ett åskskydd? Nej det finns andra alternativ.

• Gilla
Sebastian med huset
  • Laddar…
Har de vanliga 10KV stolptrafon jordtag så har jag 3-4 meter dit :)

Överspänningsskyddet behöver inget lokalt jordtag, men det är ju inte fel att ha det ändå.
Jordtag finns alltid på lågspänningsidan på trafon i ett TN-nät. Annars skulle det ju inte vara ett TN-nät ;)

Danne031 skrev:
Säg 2000 och uppåt i inköp för ett åskskydd, sedan ett par timmar i montage.
Menar du åskskydd eller överspänningsskydd då?

snaggletooth skrev:
Överspänningsskyddet behöver inget lokalt jordtag, men det är ju inte fel att ha det ändå.
Jordtag finns alltid på lågspänningsidan på trafon i ett TN-nät. Annars skulle det ju inte vara ett TN-nät ;)
Inte alltid, när åskan slog ner på ett ställe så lade trafon ut spänning på jord, vilket inte korna i fuset gillade...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.