Hej vi satte in bergvärme i våras efter 20 års vedeldande,men jag går lite i funderingarna o sätta in en vattenmantlad vedkamin där pannan stod och koppla på befintliga ingående elementrör med typ kulkopplingar man kan stänga av när man inte eldar och en cirkulationspump,behöver jag sätta dit ett extra stort expensinskärl eller räcker det med det lilla som sitter vid värmepumpen,tanken är att jag bara ska använda kaminen när det blir extremt kallt eller vid ströavbrott.
 
Jag skulle sätta in en vanlig hederlig (helst antik) gjutjärnskamin istället, och elda i den när bergvärmen inte räcker till.

Jag skulle tro att en antik gjutjärnskamin kommer att fylla det syfte lika bra, och det blir billigare så på (flera sätt).

En KEDDY insats i en öppen spis någonstans skulle säkert duga bra det också. Även då har du ett fungerande alternativ om du får strömavbrott.

Men nu ångrar du dig allt som tog bort din fina ved panna ;)
 
Redigerat:
Är din VP-anläggning rätt dimensionerad så ska den klara även den lägsta temperaturen som statistiskt sett kan förekomma (DUT -Dimensionerande Utomhus Temperatur). Om du är rädd för kostnaderna om eltillskottet går in så lär det antagligen ändå vara billigare för de få kWh som det handlar om än kostnaden för att installera en kamin.

Med det sagt så tycker jag Hyltran har bra poänger. Ska du ändå ha vattenmantlat lär du antagligen både behöva större exp. kärl och en ackumulatortank.
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Jag skulle sätta in en vanlig hederlig (helst antik) gjutjärnskamin istället, och elda i den när bergvärmen inte räcker till.

Jag skulle tro att en antik gjutjärnskamin kommer att fylla det syfte lika bra, och det blir billigare så på (flera sätt).

En KEDDY insats i en öppen spis någonstans skulle säkert duga bra det också. Även då har du ett fungerande alternativ om du får strömavbrott.

Men nu ångrar du dig allt som tog bort din fina ved panna ;)
Hej o tack för svar,nej jag ångrar mig inte,nåt bland det bästa jag gjort,det får nog bli en kamin istället,som sagt,den ska först o främst andvändas om det bli strömavbrott så man får lite värme o inte står helt handfallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.