Hej,

Jag skulle vilja installera termostat till vår golvvärme då jag tycker det är väldigt svårt att ställa in en behaglig temperatur så som den är nu.
Vid utbyggnaden bad vi om termostat men vi missade att det inte blev inskrivet i kontraktet så de gjorde det inte och hänvisade till kontraktet.
De rekommenderade att vi ställde in temperaturen genom att justera flödena med de röda spakarna, dock så tar det ju inte hänsyn till temperatur skillnaderna ute .
Så det jag undrade är om det är svårt att installera en termostat nu i efterhand och vad det kan tänkas kosta.

• Bilden visar rörinstallationer med mätares tryckmätare och röd ventil för golvvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni för värmesystem? Hus med enbart golvvärme och värmepump? Har man värmepump ska man inte ha några termostater utan reglera temperaturen i huset med värmepumpens inställningar.

J Josth skrev:
Vad har ni för värmesystem? Hus med enbart golvvärme och värmepump? Har man värmepump ska man inte ha några termostater utan reglera temperaturen i huset med värmepumpens inställningar.
Vi har vattenburen golvvärme på nedervåningen och element på ovanvåningen. Uppvärmning är med fjärrvärme, så ingen luftvärmepump. Resten av golvvärmen har termostat.

Ok, men då skulle ni ju haft en shunt till golvvärmen också!?? Finns det en shunt på den andra golvvärmefördelaren?

Jag gissar att det är det här som kallas Shunt 🙂
Den nya golvvärmen är inkopplad till den, det är det vita rören som går ut på vänster sida.

• Rörsystem med golvvärme och shunt, vita rör anslutna till vänster.
    Skapa konto
Ja det är en shunt. Dessutom motoriserad och då styrd av temperaturstyrningen till den gamla golvvärmen. Inkommande rör till höger om shunten ser dock väldigt smala ut så man kan fundera på om de klarar att leverera tillräckligt med värme till alla golv med ett lågtempererat värmesystem(?) Hur många kvadratmeter täcker golvvärmen?

Först bör ni förvissa er om att värmen till radiatorerna är lagom som ni vill ha genom inställningarna av värmestyrningen i fjärrvärmeväxlaren. Sedan får ni ställa in den gamla golvvärmestyrningen med fullt öppna golvvärmetermostater och justera inställningen för motorshunten. Även den nya golvvärmen borde då får rätt mängd värme (om den räcker). Sedan kan man aktivera termostater bara i de rum som blir något varmare än man önskar. System med golvvärmetermostater brukar dock tyvärr gå sönder efter ett antal år och då har företaget normalt slutat tillverka reservdelar. Flödet i den nya golvvärmen ska gå att justera med de blå hattarna. Man bör inte använda de röda avstängningsventilerna. Finns säkert också nya trådlösa golvvärmetermostater man kan sätta på den nya golvvärmen men det kostar mycket och man måste också dra fram eluttag dit. Krävs också utrymme för kopplingsbox och styrbox vid den nya golvvärmen. Ser trångt ut. Materialet från LK verkar kosta runt 7000 kr exkl el. https://www.rinkabyror.se/artiklar/golvvarme/lk-vattenburen-golvvarme/tradlos-rumsreglering/

Redigerat:
Det är dö-fött att försöka reglera innetempen med ingjuten golvvärme, särskilt när värmebehovet skiftar kraftigt över dygnet. Trögheten i systemet resulterar i att ni alltid kommer ha det antingen för kallt eller för varmt större delen av dygnet....

Bättre att se golvvärmen som en grundvärme och komfort att inte ha det kallt o dragigt om fötterna. Sen reglera innetemepen med någon form av luftburen värmekälla, förslagsvis en LLVP.

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
Ok, tack så mycket för hjälpen. Vår golvvärme täcker ca 130kvm av boytan, jag hoppas att rören är rätt dimensionerade då företaget som installerade golvvärmen i tillbyggnaden inte sa något till oss. Dock skulle jag inte blivit helt förvånad om de sagt något till byggfirman som sedan låtit bli att säga något till oss då jag inte har speciellt mycket förtroende kvar för det företaget.
Än så länge har vi inte haft några problem med temperaturen inne, men vi kör dock ganska låg temperatur inne, brukar ligga mellan 17-19 grader.

Tror jag skippar idén med termostat till de nya delarna och kör bara på lågt flöde, men hur gör man på sommaren då, ska man bara vrida ner de blå till botten då eller ska man stänga av med de röda avstängnings ventilerna?
Gissar att jag ska titta på flödesmätaren när jag ställer in vilken temperatur jag vill ha?
Ventilationen fungerar iaf bra så om det skulle bli lite varmare i de rummen så spridds det iaf ut i resten av huset och då kommer ju inte golvvärmen i de rummen sättas igång så det är ju iaf bra att jag har termostater i större delen av huset 😆

• Flödesmätare och ventil med blå toppar för golvvärme, termometer visar temperatur.
    Skapa konto
Utan att veta när ditt är byggt gissar jag på att det har ett värmebehov på knappt 6 kW för delen med 130 kvm golvvärme när det blir -15 °C. Matningsrören till höger om shunten ser ut att bara vara 15 mm diameter? För kopparrör 15 mm säger man enligt tumreglerna att det klarar ge 1,5 kW värme med ett modernt lågtempererat värmesystem 55°/45° för radiatorerna som då bestämmer minsta framledningstemperatur. Kanske kan man öka cirkulationspumpen en del och rören klarar något mer än 1,5 kW men det borde nog bli problem med att få värmen att räcka till när det blir kallt vinterväder? Lite mer värme kan man få genom att öka värmekurvan i fjärrvärmeväxlaren så att den skickar ut mycket högre framledningstemperatur än radiatorerna egentligen behöver och hoppas att termostaterna där stryper bort den onödiga värmen. Kanske finns det också möjlighet att strypa ner förinställningen i ventilen för att minska flödet och värmen i radiatorerna(?)

Har man styrautomatiken ordentligt inställd så kan man egentligen inte behöva göra något särskilt till sommaren. Vill man försäkra sig om att ingen värme går ut i huset från pannan så stänger man av cirkulationspumparna om det inte sker automatiskt.

Bra att det finns flödesmätare på den nya golvvärmen. Då blir det lättare att justera in lagom temperatur där men det kan ta sin tid innan det är klart då man måste vänta minst ett dygn mellan varje justering.

Rören är 20mm. Huset är byggt 2014 och tillbyggnaden blev klar februari 2021 så huset är väl isolerad. Har inte haft några problem med innetemperaturen, men som sagt kör vi lite lägre temperatur inne än vad många andra gör, brukar vara 17 grader på morgonen och 19 på kvällen.
Golvvärmen är som oftast av i de rum som har termostat.

Den nedre svarta mätaren på shunten är vredet bara på 1/4 så om vi upplever att uppvärmning är dålig i framtiden borde vi kunna vrida upp den om den nu styr temperaturen eller flödet.

Tack för hjälpen iaf! Nu ska jag bara ställa in flödesmätarna i tillbyggnaden så jag blir nöjd 🙂

Ok, 18 eller 22 mm kopparrör finns det och är det 22 mm rör så klarar de absolut värmebehovet till golven såsom ett lågtempererat värmesystem👍

Har man en motordriven shunt på golvvärmen så behövs även en separat styrning till den, LK Styr. Egentligen borde det inte behövas eftersom fjärrvärmeväxlaren ska styra ut en lagom framledningstemperatur baserat på utetemperaturen och då räcker det med en fast inställning i golvvärmeshunten utan någon shuntmotor. Nu måste ni hitta er LK Styr och kontrollera att den fungerar för att få rätt temperatur i golven(?) Kräver även att LK Styr har en egen utegivare som den kan styra efter. https://www.lksystems.se/download/68889/lk_styr_lk_styr_ra_2009-2012.pdf?1730631638026 eller https://www.lksystems.se/download/65001/SE.33.C.84_LK Styr v.3 och LK Styr v.3-RA.pdf?1730631552484

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.