Hej, nybliven lägenhetsägare och försöker sakta men säkert lära mig ta hand om lättare elinstallationer.

Vill installera en taklampa i vardagsrummet (funkislägenhet 1930-tal). Skulle helst vilja koppla in ett lamputtag för att dölja kablarna, men kan annars tänka mig att koppla lampan direkt.

1. Går det att koppla in lamputtaget jag har? Vilka kablar ska vart?

2. Om jag måste koppla in lampan direkt, ska jag koppla lampans blå kabel till den vita sockerbiten och den bruna kabeln till den bruna sockerbiten?

Tack på förhand!

Elkablar och kopplingsklämmor utstickande från ett öppet takuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Avskalade ändar av en blå och en brun elkabel, förberedda för installation i bostad.
Skapa konto
Ovansidan av ett vitt lamputtag mot träbakgrund, redo för elinstallation.
Skapa konto
Oöppnad, grön lampkopplingsdosa åt taklampa placerad på träyta.
Skapa konto

tommib
Du ska ha en annan typ av lamputtag. Jag misstänker att du har en "stolpe" i mitten av takdosan med invändiga gängor. Du behöver ett lock med hål och en krok som gängas i där. Sök på lamputtag för krok.

Ang ikoppling av lampan så beror det på om armaturen är dubbelisolerad eller inte. Är det en ny lampa? Finns det någon typskylt? Är uttagen i rummet jordade?

Hmm, ser ingen "stolpe" i mitten av takdosan. Bifogar en bättre bild.

Armaturen har ingen stickpropp och är ojordad (se bild 2 i mitt första inlägg). Så måste sätta dit en stickpropp om/när jag får lamputtaget på plats.

• En hand pekar på en eldosas insida utan stolpe med synliga oanslutna kablar och en ej ansluten stickpropp.
    Skapa konto
Är avståndet mellan skruvhålen i det nya locket tillräckligt stort för att kunna sätta plugg och skruv utanför takdosans kanter?

tommib
Lustig dosa, har inte sett en sådan förut.

Som josth frågar, finns det plats att skruva på sidorna av dosan för att fästa upp ett takuttag? Du kommer troligen behöva använda ett utanpåliggande uttag.

Frågan om jord eller inte är väsentlig. Anledningen till att jag frågar är att om rummets uttag i övrigt är jordade ska också takuttaget vara det. Inversen gäller också, ojordade uttag -> ojordat takuttag. Det ser ut som att elen är omdragen i modern tid vilket får mig att gissa att det är jordade uttag.

Lampans utförande är en separat fråga. Om det är en dubbelisolerad armatur så ska den inte anslutas till jord. Vid installation utan uttag så kan du bortse från jordledaren men om du sätter upp ett uttag ska det alltså med stor sannolikhet vara jordat. Något att beakta är om armaturen är ombyggd eller om det sitter en hemmagjord förlängningssladd/anslutningssladd på den. Det enda som syns i bild två är en misshandlad RKK tvåledare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.