Hej,

Jag har följande värmekretsfördelare.
684604-6796221747e0c827899ddd30de35d139.jpg

Min fråga är vilka ställdon passar? Skulle jag t.ex. kunna installera detta? (Samt övrig utrustning som styr ställdonet såklart.)
https://floore.se/produkt/stalldon-no-24v/

Då jag tyvärr har några mil till denna installationen så har jag inte någon bild på hur det ser ut under handratten. Lite därför jag fråga här.

Det kanske är en adapter som behövs mellan ställdonet och fördelaren?

Eller är jag låst till LKs produkter/ställdon?

Tack för svar! :)
Mvh
// Willy

• Värmesystemets fördelare med etiketterade ventiler och rör på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är det bara rakt in på fördelarna från värmekällan, ser så ut. Du behöver inte gå efter LK.. Hur är matningen till GV , har du radiatorer. ågon s.k..Det bästa är att inte ta någon minishunt utan sätta en riktig shuntgrupp ( pump-shunt-maxtermostat ) som reglerar efter utetempen. Då får du inga problem i framtiden och perfekt värme.
Det med LK eller andra är för att dom är lite dyra och vill tjäna en del på folks okunnighet i reglering och tror att det måste vara just det fabrikatet.

Edit var det ställdonen du tänkte på. Bort med skiten och stryp in alla slingor, inga kostnader i framtiden.

Beroende på värmekälla och övrig styrning så skulle jag vid rätt förutsättningar skippa styrningar på golvvärmefördelaren å stryp in den istället så sparar du arbete å ev pengar å en massa huvudvärk i framtiden. Får fara på en massa jobb hos folk med ställdon och mottagarenheter som krånglar å får bytas... senast idag..

V Vector skrev:
Beroende på värmekälla och övrig styrning så skulle jag vid rätt förutsättningar skippa styrningar på golvvärmefördelaren å stryp in den istället så sparar du arbete å ev pengar å en massa huvudvärk i framtiden. Får fara på en massa jobb hos folk med ställdon och mottagarenheter som krånglar å får bytas... senast idag..
Ok, tack för svar. :) just nu har jag ingen tempåterkoppling hur varmt det är inne, eller ute för den delen. Så därför tänker jag att ställdon skulle vara en möjlighet.

J jonaserik skrev:
Är det bara rakt in på fördelarna från värmekällan, ser så ut. Du behöver inte gå efter LK.. Hur är matningen till GV , har du radiatorer. ågon s.k..Det bästa är att inte ta någon minishunt utan sätta en riktig shuntgrupp ( pump-shunt-maxtermostat ) som reglerar efter utetempen. Då får du inga problem i framtiden och perfekt värme.
Det med LK eller andra är för att dom är lite dyra och vill tjäna en del på folks okunnighet i reglering och tror att det måste vara just det fabrikatet.

Edit var det ställdonen du tänkte på. Bort med skiten och stryp in alla slingor, inga kostnader i framtiden.
Japp, det enda som sitter innan värmepannan är en cirkulationspump som sitter på toppen av pannan. En radiator står i förrådet där även värmepannan står kopplat på samma flöde.
Problemet är att jag inte har någon som helst temperatur återkoppling (vet inte vem som kopplade in detta). Därför tänkte jag att jag skulle kunna komma åt det med rumstermostater och ställdon. LK säger att det inte finns någon gänga under de manuella rattarna, och flore säger att de behöver gängor, antingen M28 eller M30.

Jag har nu listat ut att det är Giacomini fäste för ställdonen på bilden.
Finns det någon som vet vart man kan få tag på adapter för giacomini till m30x1.5?

Bry dig inte öppna alla slingor, ställ in kurvan på värmekällan så det blir den värme du behöver. Mät av utgående och retur, ska vara som tumregel ca 4 -5 C i delta. Kommer att bli några vändos. Blir det för varmt ett rum stryper du lte till. När allt är instrypt kan du gå i ide och sova lugnt. Inga ytterligare kostnader när don eller styrning säger upp sig.Det går att ha ett don för den del av huset som får mycket värme från solen eller kamin

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.