Har frågat i andra trådar men har nu bestämt vad jag vill, så här fokuserar jag på huret.
Det är en öppning från vardagsrummet in till hallen som jag vill montera en skjutdörr för. Öppningen är 240+127 cm. De skjutdörrsbeslag jag hittat i Sverige verkar vara 200 cm. Jag har hittat ett på Amazon på 244 cm (två skenor som sammanfogas) som dessutom är betydligt billigare.
Jag hade tänkt att jag skulle minska öppningen något, dels minska höjden så skenan att ha något att monteras mot, dels på sidorna så dörrbladet har en öppning att täcka. Men helst hade jag ju bara haft ett dörrblad som är typ 130 cm som täcker hela den befintliga öppningen. Men då räcker ju inte 250 cm till. Eller så får man leva med att det sticker ut lite av bladet i öppet läge.
Vad tror ni blir bäst att göra? Vad tänka på för att undvika glipor små barnögon kan kika genom? Hur får man dörren så tätt mot väggen som möjligt? Tacksam för alla tips eller erfarenheter.
Bild på öppningen ifråga. Och en bild jag hittade nånstans på hur man skulle kunna göra.
Hittade dessa beslag på Amazon
Det är en öppning från vardagsrummet in till hallen som jag vill montera en skjutdörr för. Öppningen är 240+127 cm. De skjutdörrsbeslag jag hittat i Sverige verkar vara 200 cm. Jag har hittat ett på Amazon på 244 cm (två skenor som sammanfogas) som dessutom är betydligt billigare.
Jag hade tänkt att jag skulle minska öppningen något, dels minska höjden så skenan att ha något att monteras mot, dels på sidorna så dörrbladet har en öppning att täcka. Men helst hade jag ju bara haft ett dörrblad som är typ 130 cm som täcker hela den befintliga öppningen. Men då räcker ju inte 250 cm till. Eller så får man leva med att det sticker ut lite av bladet i öppet läge.
Vad tror ni blir bäst att göra? Vad tänka på för att undvika glipor små barnögon kan kika genom? Hur får man dörren så tätt mot väggen som möjligt? Tacksam för alla tips eller erfarenheter.
Bild på öppningen ifråga. Och en bild jag hittade nånstans på hur man skulle kunna göra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hittade dessa beslag på Amazon
Det är ju väldigt snyggt på exempelbilden du la upp. Jag skulle nog minskat bredden på öppningen något, det känns enklast. Dörren blir ju tyngre desto större den är. En bredare dörr kommer ju ta mer plats av den möblerbara väggen till vänster. Sen sitter det ju strömbrytare där - helst kanske dörren ska kunna dras förbi dem så man kommer åt dem med öppen dörr.
En sak jag funderar över är säkerheten när du har barn hemma - kolla beslagen så att dörren inte kan haka av om ett barn trycker dörren framåt/uppåt. Annars kan det bli en otäck olycka.
En sak jag funderar över är säkerheten när du har barn hemma - kolla beslagen så att dörren inte kan haka av om ett barn trycker dörren framåt/uppåt. Annars kan det bli en otäck olycka.
Just det, brytarna hade jag tillfälligt glömt bort. Får klura på det.D Dublin skrev:Det är ju väldigt snyggt på exempelbilden du la upp. Jag skulle nog minskat bredden på öppningen något, det känns enklast. Dörren blir ju tyngre desto större den är. En bredare dörr kommer ju ta mer plats av den möblerbara väggen till vänster. Sen sitter det ju strömbrytare där - helst kanske dörren ska kunna dras förbi dem så man kommer åt dem med öppen dörr.
Liknande trådar
-
Installera eltoa på landet - eldragning?
El -
Installera WC på 110-rör slätända; manschett eller stos?
Badrum -
Hur ska man göra för att få ett IKEA-kök installerat på bästa sätt
Kök -
Installera FTX - skippa källaren?
Ventilation -
Installera Luft/Luft-värmepump i hus med FTX-system, över/undertryck?
Värmepumpar