O
Jag har en LVVP vars enda inställning är börvärde för framledningstemperaturen, en extern cikulationspump som startas och stoppas av en rumstermostat, och en manuell shuntventil. Radiatorerna har vanliga mekaniska MMA-ventiler.

Jag har funderade lite på att installera en shuntautomatik och eftersom den manuella shuntventilen är en ESBE VRG så har jag fastnat för deras CRB- och CRD-system. Men det är några saker jag inte blir riktigt klok på mina alternativ:

Alternativ 1, ESBE CRD100-serien:
CRD122 verkar vara det mest avancerade systemet med både mätning av både inne-, ute- och framledningstemperatur och trådlös display-/kontroll-enhet. Den verkar dock inte gå att få med pumpautomatik.

Fråga:
Hur hanterar jag bäst min cirkulationspump i kombination med CRD122?

Alternativ 2, ESBE CRB100-serien:
CRD100-serien verkar vara lite enklare och saknar utomhussensorn, men finns i en variant med pumpstyrning. Tyvärr verkar man få välja mellan trådlöst (CRB114) eller trådlöst (CRB120).

Fråga: Är det värt att offra utomhussensorn och den trådlösa kommunikationen, och välja CRB114, för att få pumpstyrningen inbyggd i shutautomatiken?

R
Du ska ha en motor som passar på din shuntventil ESBE passar direkt , sen en reglering som reglerar efter utetempen och framledningstempen , det med en massa lulllull och trådlöst , jag har inte haft det hos mig på 30 år och fungerar fortfarande
inställt en gång för alla och inget mer problem
Det duger med en ESBE CRC110 enkel och bra , allt i ett , med utegivare och framledningsgivare .
Klart en smaksak om man vill något annat mer exklusivt

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Det verkar som att ESBE CRC110 går lös på 2600:- medan CRB122 kostar 3400:- och CRD122 kostar 4000:-. Så nog får man betala för allt lullull. Den trådlösa delen kan jag leva utan, men det som lockar med att även ha inomhusgivaren är att då kommer den att sänka temperaturen om jag eldar i kaminen, om det är mycket folk, om det lagas mat eller om inomhustemperaturen stiger av någon annan anledning. Jag får klura på om det är 1400:- extra för CR122 istället för CRC110.

Krilleman
Jag har nu CRD122.

Den ger mer jämnare innertemp om man jämför med CRB:n som jag hade innan. Innertemepn blir inte lika svajig med koll på både inner och yttertemp. Men komplett följsam & kompenserande anläggning helt enkelt.

Dock är installationen ruskigt enkelt med CRB:n!

En av grossisterna hade CRD122 på kampanj för 2600 + moms för ett tag sen, jag slog till. :giggle:

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Jag beställde en CRD122 i morse så det där var precis jag behövde höra efter att ha plågats av svår beslutsångest och till slut valt den dyrare av de två! =)

O
Krilleman Krilleman skrev:
Säger du det! :oops:
I så fall är jag nog inte så begåvad... :sweat:

Jag blir inte riktig klok på i vilken position jag skall ställa min VRG130 innan jag sätter dit regulatorn utanpå. Förstår inte riktigt hur min anläggning är kopplad och hur det flödar. Råkade snurra lite på axeln efter att jag tagit bort den gamla ratten och plastbiten som låser in den i ena kvadranten. Så utöver vilken kvadrant den satt i har jag helt tappat tråden.

Så här ser det ut i princip:
Schema över värmesystem med cirkulationspump, VRG 130 ventil, LVVP, och radiatorer, röd markering oklar ledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att vattnet flödar i den riktning som pilarna visar, dock så är jag osäker på ledningen mellan T-kopplingen och VRG:en. Det är den jag markerat i rött. Min gissning skulle vara att vattnet flödar från returledningen tillbaks till VRG:n som då styr hur mycket varmt vatten från pannan som blandas i slingan kontra hur mycket som återcirkuleras. Kan det stämma?

Så här ser själva VRG130 ut:
Rörsystem med VRG130-ventil, markerade flödesriktningar och markerad osäker ledning i rött.
Skapa konto

Några tips på hur VRG:en skall ställas in?

Redigerat:
R
Här har du allt för den , läs installation

Bästa svaret

Schmadiagram över termostatventil och radiator med markerad värme och retur som ska vändas.
Skapa konto

Som denna, fast skalan skall vändas tvärt om då du har värme o retur omkastat.

• Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag har nu CRD122.

Den ger mer jämnare innertemp om man jämför med CRB:n som jag hade innan. Innertemepn blir inte lika svajig med koll på både inner och yttertemp. Men komplett följsam & kompenserande anläggning helt enkelt.

En av grossisterna hade CRD122 på kampanj för 2600 + moms för ett tag sen, jag slog till. :giggle:
Vilken grossist var det som hade erbjudande på dem? Kanske man kan fråga om man får köpa för det nu med =)

Krilleman
W wiklas skrev:
Vilken grossist var det som hade erbjudande på dem? Kanske man kan fråga om man får köpa för det nu med =)
Onninen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.