J
Jag tänkte installera en shelly 1 mini gen3 för att styra min utomhusbelysning men jag blev lite förvånad när jag demonterade den befintliga brytaren. Den har endast två kablar en vit o en svart.

Detta är shelly inkopplingsschema:

Inkopplingsschema för Shelly 1 mini gen3, visar anslutningar för ström och belastning, märkta SW, O, I, L, och N med spänningar angivna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anslutningsschema för Shelly 1 Mini Gen3 som visar kopplingspunkter och kablage för omkopplare.
Skapa konto

Går det att koppla in shelly i mitt fall och hur gör jag då?

Den gamla väggbrytaren har markeringarna:
P- svart
~ - vit

https://www.shelly.com/products/shelly-1-mini-gen3

Redigerat:
Nej, det funkar inte. Shellyn behöver både nolla och fas. Men det borde gå att sätta den i takdosan eller någon annan dosa på vägen där fas, nolla och tändtråd passerar.

• Gilla
AndersbcD och 1 till
  • Laddar…
J
useless useless skrev:
Nej, det funkar inte. Shellyn behöver både nolla och fas. Men det borde gå att sätta den i takdosan eller någon annan dosa på vägen där fas, nolla och tändtråd passerar.
Det har varit ett litet äventyr men jag hittade följande kopplingsdosa i garaget.

Om det inte är tydligt från bilden:

-3 blå nolla
- 3 jord
- 3 svart fas

När jag skruvade bort proppen i elskåpet kollade jag att utomhusbelysningen stängdes av och kollade även i dosan med min mätare.

Jag ser ingen genomföring till strömbrytaren som tänder och släcker alla tre utomhus lampor.

Men frågan är hur jag skall koppla shelly? I dosan finns ingen tändtråd och förstås inte heller strömbrytaren kopplad.

• Elkopplingsdosa med tre blå nollledningar, tre jordledningar och tre svart fasledningar synliga i en vit plastlåda.
    Skapa konto
J
Jag kan kopplar ur en svart kabel åt gången för att kartlägga vad de går till. Kanske är en från elcentralen och de andra två går till fasadbelysningen?

Om så är fallet funkar det att koppla in shelly som i mitt dåliga diagram?

• Diagram över kabeldragning med kopplingar till fasadbelysning och elcentral, diskuterar inkoppling av Shelly-enhet.
    Skapa konto
J
Undrar om strömbrytaren måste vara i på läget hela tiden för att detta skall funka eftersom shelly inte kommer ha SW ikopplad?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.