Hej. Jag (med lite hjälp) ska byta ut tre brytare mot Rörelsevakter i hall och kök.
Men jag är lite osäker på färgerna på kablarna och hur jag ska koppla.
Det är ett ganska gammalt hus så vill vara helt hundra på vad som är vad innan vi börjar.
Hoppas ni kan hjälpa mig till klarhet ☺️
Men jag är lite osäker på färgerna på kablarna och hur jag ska koppla.
Det är ett ganska gammalt hus så vill vara helt hundra på vad som är vad innan vi börjar.
Hoppas ni kan hjälpa mig till klarhet ☺️
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är svart fas och brun tändtråd?
Du måste mäta med multimeter för att vara helt säker. Men ganska troligt är svart fas och vit tändtrådar i den nedre bilden tex.
Är detta enstaka brytare, eller är de trapp-kopplade (dvs. flera brytare som påverkar samma lampa)?
Är detta enstaka brytare, eller är de trapp-kopplade (dvs. flera brytare som påverkar samma lampa)?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Den ena är enpolig och dom andra är trappbrytare
OK, den nedersta är en kronbrytare, ska rörelsevakten tända båda lampor som idag styrs med två knappar där? Eller vad är planen?
Och som sagt så behöver du mäta upp för att vara helt säker på vilka trådar som är vilka
Och som sagt så behöver du mäta upp för att vara helt säker på vilka trådar som är vilka
Den översta ser ut att bara ha en tändtråd & fas
Mellersta & nedre kan vara trappströmbrytare, där går det inte att byta till rörelsevakter rakt av, där måste det till specialkoppling. Allt beror bla på vilken rörelsevakt du vill ha.
Många (alla?) rörelsevakter behöver även ha nolla till sig.
Mellersta & nedre kan vara trappströmbrytare, där går det inte att byta till rörelsevakter rakt av, där måste det till specialkoppling. Allt beror bla på vilken rörelsevakt du vill ha.
Många (alla?) rörelsevakter behöver även ha nolla till sig.
Insåg nu att dom kräver neutral. Så hela idén gick i stöpet. Får köpa plafonder med rörelsesensor istället ☺️
Nja, tex. Eljo trend basic klarar sig utan nolledare
http://www.eldirekt.se/elmaterial/strombrytare/trend/trend-rorelsevakt-basic
http://www.eldirekt.se/elmaterial/strombrytare/trend/trend-rorelsevakt-basic
Produkter som diskuteras i tråden