Hej!

Ja avser sätta upp en Raspberry pi i ena hörnet på min sommarstuge tomt och eftersom den är spänningskänslig så har jag beslutat att dra en 50-70 m lång kabel med 12 volt och sen göra om till 5 volt på plats. vilken kabelarea bör jag välja för det? ska klara upp till 1A i 12 volt (vill ha marginal om jag vill koppla till en lampa för eventuell kamera etc.

Vilken kabel rekommenderas?

Tacksam för svar!

Här kan du kalkylera :)

Edit. med 70 meter kabel 12V och 1A blir det 6mm2 kabel.

Redigerat:
Om du nöjer dig med att enbart försörja Rpi så klarar du dig med 0.75mm2. Men då förutsätter det att din spänningsregulator vid Rpi kan jobba med 7-8V in. Vilket dom vanliga linjära regulatorer klarar fint. En switchad regulator kan klara sig med änu lägre spänning in för att leverera 5V ut.

• Gilla
zzxxyy
  • Laddar…
tack för svaren

Sune, det var det jag upptäckte, att vid lång kabel och 12volt blir det lite överdriven kabel.
raspberryn drivs av ett batteri så 12 volt är det enda alternativet.

Schäfer, så det gör inget med klen kabel? spänningsfall är inget problem, ska spänningsomvandla med en sån här:Item: Double USB output module 3A Step-Down
Input: 6V-40V
Output: 5V / 3A (MAX)http://www.ebay.co.uk/itm/191887829950

• Gilla
iMicke
  • Laddar…
Du kommer tappa ca4V över kabel(0.75mm2) så vid din regulator kommer du ha ca8V vid 1A belastning. Den switchade regulator du tänker använda bör fungera fint för detta.

Ok utmärkt, tack för svaret! som sagt spänningsfall är inget problem, det enda jag ville försäkra mig om var att kabeln tål belastningen!

tommib
J
Gammal tråd, men iaf.
Jag hade då hellre dragit en 220-Volt kabel, till en kopplingsdosa. (om du har 220-volt i stugan?)
Kopplingsdosan kan man se till så den är nog stor för att rymma nätadaptern också, eller så köper man en sån här och sätter i dosan/skåpet: Switchat nätaggregat Din Rail - 5V 2.4A - Mean Well

Gör man så är det iaf risken minst att man får problem med Raspberryn pga för låg spänning/ström pga långa kablar.
Behöver du 12-volt i framtiden i samma skåp så finns det DIN-monterade 12-volts nätaggregat också.

Om du annars prompt måste ha 12-volts kabel så måste det väl finnas en kortare kabelväg? (hål igenom väggen?)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.