Jag har lite funderingar på hur jag ska lägga upp mitt nya nätverk.
Finns fiber 250/250.
Mest trådlöst (4 st Google wifi spridda i huset) en vill ha fasta uttag också för stabil uppkoppling till IPTV t.ex.

Detta finns:
- Router från telia (avstängt wifi)
- Google Wifi
- Zyxel GS1100-16 switch
- Patchpanel 12xRJ45-portar, Deltaco PAN-213
- 5 st RJ45 dubbeluttag

Min fråga är: vilken ordning ska jag installera dessa komponenter i?
T.ex: Router, Google wifi, switch, patchpanel och uttagen?
eller: Router, switch, Google wifi, patchpanel och uttagen?
eller: router, switch, patchpanel, Google wifi och uttagen?

Andra förslag/tips mottages också tacksamt.

Michael
 
Router till switch, från switchen till patchpanelen, sedan har jag inte riktigt koll på vad Google wifi är, men åtminstone en enhet ska då kopplas till uttag. Men om du exempelvis ska ha en enhet just vid switchen går det ju lika bra att koppla där, kanske blir lättare att förstå om man tänker att sträckan från patchpanel till uttag bara är som en skarvsladd från switchen.
 
  • Gilla
Michaelottosson
  • Laddar…
Hur det ska kopplas beror på hur sakerna är placerade, om du vill förbereda för förändringar etc.

Det är bara de fasta nätverksuttagen som avslutas i patchpanelen.
Har du tex fiber/mediafördelaren på annan plats än switch/router blir det ju en eller två kablar till till patchpanelen.

Ska wifi fungera även om Zyxel-switchen går sönder eller byts ut av andra orsaker?
Din router har förmodligen 4 switchportar. Då kan det vara lämpligt att ansluta en kabel till switchen hit och en kabel från ditt Wifi Mesh.

Google wifi har alltid en första nod konfigurerad som router. Då kommer inte mobiler/laptop och andra trådlösa enheter att kunna nå en trådansluten printer eller NAS om dessa är anslutna till Telia-routerns switch. Man har då skapat 2 olika LAN. Dubbla hemma-routrar kan dessutom skapa andra problem (dubbla NAT).

Andra Mesh produkter brukar fungera med befintlig router, men inte Google wifi. Ska den agera Mesh för wifi-trafiken (layer 2 ”routing”), så måste den också vara router för IP-trafiken (layer 3) :oops:, Link
Annars förlorar man Mesh funktionen, inget stöd för 802.11v & k, bandstyrning, handover etc, och de får konfigureras som duma AP (accesspunkter).

Så med Google wifi så får du i princip plocka bort din Telia router och spara den som referens för att Telia ska kunna köra sin supports självtest den dagen du får problem med ”fibern” och behöver ringa support.

Zyxel-switchen måste anslutas efter första Google wifi noden på dess LAN port.
Du kommer då att få patcha ut WAN/internet-kabeln från mediaomvandlaren till din första Google wifi nod och sen koppla LAN-porten till fasta uttagets andra port och sen patcha denna via patch-panelen till din LAN-switch.
Eller så har du din switch och patch-panel så centralt placerat i ditt hus att det inte behövs och Google wifi router-noden kan stå på samma ställe.

Med Mesh så väljer man antagligen att placera ut sina mesh-noder för enkel installation, bra täckning samt slippa kablar och inte för bästa prestanda.

(Tja, jag fick skriva om inlägget efter att kollat upp att Google wifi inte fungera ihop med en befintlig router :thinking: ).
 
  • Gilla
Michaelottosson
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur det ska kopplas beror på hur sakerna är placerade, om du vill förbereda för förändringar etc.

Det är bara de fasta nätverksuttagen som avslutas i patchpanelen.
Har du tex fiber/mediafördelaren på annan plats än switch/router blir det ju en eller två kablar till till patchpanelen.

Ska wifi fungera även om Zyxel-switchen går sönder eller byts ut av andra orsaker?
Din router har förmodligen 4 switchportar. Då kan det vara lämpligt att ansluta en kabel till switchen hit och en kabel från ditt Wifi Mesh.

Google wifi har alltid en första nod konfigurerad som router. Då kommer inte mobiler/laptop och andra trådlösa enheter att kunna nå en trådansluten printer eller NAS om dessa är anslutna till Telia-routerns switch. Man har då skapat 2 olika LAN. Dubbla hemma-routrar kan dessutom skapa andra problem (dubbla NAT).

Andra Mesh produkter brukar fungera med befintlig router, men inte Google wifi. Ska den agera Mesh för wifi-trafiken (layer 2 ”routing”), så måste den också vara router för IP-trafiken (layer 3) :oops:, Link
Annars förlorar man Mesh funktionen, inget stöd för 802.11v & k, bandstyrning, handover etc, och de får konfigureras som duma AP (accesspunkter).

Så med Google wifi så får du i princip plocka bort din Telia router och spara den som referens för att Telia ska kunna köra sin supports självtest den dagen du får problem med ”fibern” och behöver ringa support.

Zyxel-switchen måste anslutas efter första Google wifi noden på dess LAN port.
Du kommer då att få patcha ut WAN/internet-kabeln från mediaomvandlaren till din första Google wifi nod och sen koppla LAN-porten till fasta uttagets andra port och sen patcha denna via patch-panelen till din LAN-switch.
Eller så har du din switch och patch-panel så centralt placerat i ditt hus att det inte behövs och Google wifi router-noden kan stå på samma ställe.

Med Mesh så väljer man antagligen att placera ut sina mesh-noder för enkel installation, bra täckning samt slippa kablar och inte för bästa prestanda.

(Tja, jag fick skriva om inlägget efter att kollat upp att Google wifi inte fungera ihop med en befintlig router :thinking: ).

Tack för ett mycket uttömmande och bra svar!
Jag har router, 1:a google wifi noden och switch på samma plats. Har mediaomvandlaren i rummet sidan om precis.
Om jag tolkar ditt svar rätt så stänger jag Routern och kör kabel från mediaomvandlaren direkt i google wifi och ut från den till switch och sedan till patchen för kabeluttagen.
Har haft ostadigt och tappat wifi mycket och förmodar att det är för att det blir kollision med Telia routern. Har sett felmeddelande om dubbla NAT ibland. Ja, jag vill att wifi ska fungera även om switchen lägger av.
Ska bli skönt om jag får ordning på detta nu :)
 
M Michaelottosson skrev:
Tack för ett mycket uttömmande och bra svar!
Jag har router, 1:a google wifi noden och switch på samma plats. Har mediaomvandlaren i rummet sidan om precis.
Om jag tolkar ditt svar rätt så stänger jag Routern och kör kabel från mediaomvandlaren direkt i google wifi och ut från den till switch och sedan till patchen för kabeluttagen.
Har haft ostadigt och tappat wifi mycket och förmodar att det är för att det blir kollision med Telia routern. Har sett felmeddelande om dubbla NAT ibland. Ja, jag vill att wifi ska fungera även om switchen lägger av.
Ska bli skönt om jag får ordning på detta nu :)
Ja, skippa Telias router.
Sitter din Google wifi direkt i media omvandlaren kan det väl inte bli bättre, mindre grejer som kan krångla kan det inte bli, bara en nätverkssladd :D

Har du stängt av Wi-Fi i Telias router, så kan den inte störa Googles wifi.
Inga andra wifi, grannar, andra prylar som micro som kan störa?

Jag hade tittat vidare på placering av noderna.
Hur många väggar eller golvbjälklag behöver signalen gå igenom?
Hur många noder behöver datapaketen hoppa via innan de når tex telefonen?
Hur många väggar mellan varje nod?

De platser där man vistas mycket bör ha nära till EN nod så tex telefonen inte behöver byta nod om den råkar har två dåliga noder att välja mellan.

Har provat att testa ditt Mesh bandbredd?
https://support.google.com/wifi/answer/7620337
 
  • Gilla
Michaelottosson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.