Hej!
Jag ska till och byta ut mina treglasfönster och dörrar till fönster och dörrar från 1600-1800tal och har nu lite funderingar kring infästning av karmarna.
Vilken metod är att föredra när man ska montera fönsterkarm eller dörrkarm i timmerstomme?
Jag har stött på lösningar där man låst karmen med plåtbläck som sedan spikats med två spik i sidostycket av karmen och två spik i väggen.
Totalt två plåtbläck/sidostycke och fyra spik/plåtbläck.
Jag har även stött på karmar som varit låst med endast packat lindrev och foderbrädorna, vilket kanske känns i klenaste laget?
Jag ska till och byta ut mina treglasfönster och dörrar till fönster och dörrar från 1600-1800tal och har nu lite funderingar kring infästning av karmarna.
Vilken metod är att föredra när man ska montera fönsterkarm eller dörrkarm i timmerstomme?
Jag har stött på lösningar där man låst karmen med plåtbläck som sedan spikats med två spik i sidostycket av karmen och två spik i väggen.
Jag har även stött på karmar som varit låst med endast packat lindrev och foderbrädorna, vilket kanske känns i klenaste laget?
Den "riktiga" lösningen (finns säkert flera iofs) torde var att montera glidreglar (glidplåtar eller gåt) som kan röra sig med huset, som man sen monterar dörrkarmen i.V Victor Frisk skrev:Hej!
Det är iaf så jag har sett montage på timmerhus som man köper som byggsats.
Skall man fixa det själv så kan man tex tillverka en regel som man får fräsa ett spår i, sen kan man spika/skruva fast regeln mot timmerstockarna genom spåret. Sen skruvar man karmen i den regeln. Spåret gör så att stockarna har en möjlighet att röra sig upp och ned, men den håller fast karmen i sidled.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installera diskmaskin hjälp!
Vatten & Avlopp -
Installera vattenutkastare på utsidan och behålla vatten i garaget.
Vatten & Avlopp -
Kan jag installera stickkontakt dubbelt eluttag på detta? tvättmaskin
Vitvaror -
Åtgärda intryckt dörrkarm i stål
Fönster & Dörrar -
bygga ut timmerhus, möjlighet och utseende
Lösvirke & Timmerhus