Hej!
Är det någon som vet hur man skall gå till väga om man bor i en nybyggd bostadsrätt och vill installera en kamin?
Vi bor i en fristående tvåvånings villa som är en bostadsrätt.
Får man ens installera kamin?
Jag vet inte hur tankarna kring skorsten osv går. Det tänker jag att man får ta ut någon kunnig och fråga var man skall sätta kaminen och hur skorsten skall dras?

tacksam för input!

BirgitS
M ceybitz skrev:
Får man ens installera kamin?
Om du får lov av styrelsen och dessutom krävs det nog bygglov.

är det det enda man behöver göra?

Det behövs kontakt med lokala sotaren också. Sotaren har ibland krav utöver bygglovsmyndigheten.

BirgitS
Du behöver ju ha den där byggnadsingenjören (eller något liknande) som kan komma fram till hur det ska göras. Den informationen är nog en nödvändig del av en bygglovsbegäran. Men börja med hur styrelsen ställer sig över huvud taget till en kamin innan du går vidare.

Det är ju ganska mycket overkill att anlita en byggnadsingenjör för att utreda var hur skorstenen ska dras. Iaf om man ser till att undvika bjälklag och takstolar. Kommunen hade inga sådana krav när jag fick min installerad.
Första steget är att kontrollera med föreningen om det är ok öht att indtallera kamin annars är det ingen poäng.

Vi har också golvvärme på nedervåningen. Behöver man ta hänsyn till det på nåt speciellt sätt?

Normalt är det så att föreningen ansvarar för ventilation, tak, VA med mera. I så fall innebär det att föreningen tar ansvar för kostnader som uppkommer efter en installation av eldstad som sotning, framtida underhåll av rökkanal med mera. Därför behöver ni diskutera detta med styrelsen i er förening. Det kan tänkas att föreningen tar ut en viss extra avgift om ni får möjlighet att installera en kamin. Det är föreningen som fastighetsägare som formellt bör söka bygglov, även om ni fixar underlaget . Det kan variera mellan kommuner, men troligen behövs en ritning. På detta underlag ges bygglov, därefter krävs en provtryckning av sotare innan ni får eldningstillstånd. Lycka till!

Om man bortser från de krav som föreningen ställer så är det i princip bara en bygganmälan som krävs för installationen och ett godkänt besiktningsprotokoll som behövs för att få använda anläggningen. Bygglov brukar inte behövas om det inte innebär ett större ingrepp i husets utseende eller annan omständighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.