1 233 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Installera kamin, formella krav och papper?
Vårt hus har haft vedspis, 4 kaminer, öppen spis och en kakelugn. Ni kan ju lista ut vad som behölls när man moderniserade. Rätt gissat, öppna spisen. Nu tänkte jag riva eländet och sätta in en rejäl kamin eller kakelugn. Pipor i skorstenen finns det gott om.
Som jag förstår behövs en bygganmälan med OK innan man startar plus ett godkännande av sotaren efter. Sen har jag fått för mig att själva kaminen måste ha papper och certifikat på något vis, eller hur var det med det? Vad händer om man köper en begagnad kakelugn? Eller en begagnad kamin? En begagnad kamin av känd modell, typ ”Jötul modell X” kan man få intyg på den i efterhand?
Som jag förstår behövs en bygganmälan med OK innan man startar plus ett godkännande av sotaren efter. Sen har jag fått för mig att själva kaminen måste ha papper och certifikat på något vis, eller hur var det med det? Vad händer om man köper en begagnad kakelugn? Eller en begagnad kamin? En begagnad kamin av känd modell, typ ”Jötul modell X” kan man få intyg på den i efterhand?
Jomenvisst, vet du modell kan sotaren säga om den är godkänd eller ej innan ni slår till.K KungAnka skrev:Vårt hus har haft vedspis, 4 kaminer, öppen spis och en kakelugn. Ni kan ju lista ut vad som behölls när man moderniserade. Rätt gissat, öppna spisen. Nu tänkte jag riva eländet och sätta in en rejäl kamin eller kakelugn. Pipor i skorstenen finns det gott om.
Ok. Men kakelugn då? Surfar man runt på nätet hittar man massa kakelugns byggare med 100-tals begagnade på lager. Hur funkar det, är det muraren som är certifierad? Kan tänka mig att det kan vara svårt att hitta papper med typgodkännande för något från 1920.
Vi har haft samma situation men köpt en ny kamin.
Krävdes bygganmälan med situatiosplan, fasadritning, ritning på placering inomhus samt kontrollplan och teknisk specifikation på kaminen med CE märkning och förbränningseffektivitet. Hur man fixar detta på begagnat vet jag ej.
Krävdes bygganmälan med situatiosplan, fasadritning, ritning på placering inomhus samt kontrollplan och teknisk specifikation på kaminen med CE märkning och förbränningseffektivitet. Hur man fixar detta på begagnat vet jag ej.