Hej.
Jag håller på att installera en insatskamin och har lite frågor kring insatsröret.
Jag har haft en sotare på förbesiktning och det lät inte som det var några problem men det var 6 månader sedan nu så jag har kanske glömt lite :).

Jag har haft en öppen spis som var vinklad 45 grader in i ett litet rum och när vi nu renoverat hela huset så vill vi ha kaminen mer mot hallen/vardagsrummet så därför byggs det om. Kaminen blir inmurad i tegel för en snygg och diskret installation.

Jag håller på med rökröret just nu och har för mig att sotarens ord var minst 1000mm från taket. Det är rätt långt ner, jag vill helst ha kaminen lite högre upp. Ni får gärna lämna all möjlig feedback nu så inget blir dumt när det väl är gjort.

Kaminen är en Jötul I520 utan sidoglas.
Insatsröret är 150mm Rex Inox-D

Så här ska det se ut:
Ritning av murad väg och insatskamin med rökrör, omgiven av murstock. Markerade material som tegel och gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av en tegelfasad med en insatskamin i mitten och texten "luft" markerad på fyra platser.
Skapa konto
Handritad skiss som visar installation av insatskamin med mått och placering i relation till murstock och väggar. Märkt med "takhöjd 239 cm".
Skapa konto

Så här ner hörnan ut

Tegelvägg anpassad för insatskamin med rökkanal, röd linje visar höjd, synlig öppning för kamininstallation, tegelväggens råa struktur.
Skapa konto
Tegelhörna under renovering med öppning för insatsrör, omgiven av murverk, betong och några verktyg och material staplade vid sidan.
Skapa konto
Renovering pågår: Exponerad tegelvägg med öppning där insatskamin ska installeras. Laserpass används för mätning.
Skapa konto

Kaminen ska installeras enligt Jötuls instruktion nedan
Teknisk ritning av insatskamin Jötul I 520, visar minimiavstånd till brännbart material och mått för korrekt installation i ett hörn.
Skapa konto

Behöver man fortfarande ha 1000mm upp till innertaket när man ändå ska bygga den vinklade delen i icke brännbart för konvektionen? Den blir ca 75cm från taket i bakkant mot kanalen.

Kan man isolera rökröret på ett lämpligt sätt? Det står i manualen att det ska vara isolerat om man ligger på min måtten vilket jag gör på några.

Tacksam för svar då jag är mitt uppe i att dra i insatsröret och mura igen skorstenen

Ramnemark Ramnemark skrev:
Tacksam för svar då jag är mitt uppe i att dra i insatsröret och mura igen skorstenen
För snabba och korrekta svar på sådant kanske det är lönt att anlita en brandingenjör?

Hej.
Jag håller på att installera en insatskamin och har lite frågor kring insatsröret.
Jag har haft en sotare på förbesiktning och det lät inte som det var några problem men det var 6 månader sedan nu så jag har kanske glömt lite :).

Jag har haft en öppen spis som var vinklad 45 grader in i ett litet rum och när vi nu renoverat hela huset så vill vi ha kaminen mer mot hallen/vardagsrummet så därför byggs det om. Kaminen blir inmurad i tegel för en snygg och diskret installation.

Jag håller på med rökröret just nu och har för mig att sotarens ord var minst 1000mm från taket. Det är rätt långt ner, jag vill helst ha kaminen lite högre upp. Ni får gärna lämna all möjlig feedback nu så inget blir dumt när det väl är gjort.

Kaminen är en Jötul I520 utan sidoglas.
Insatsröret är 150mm Rex Inox-D

Så här ska det se ut:
[bild][bild][bild]

Så här ner hörnan ut

[bild][bild][bild]

Kaminen ska installeras enligt Jötuls instruktion nedan
[bild]

Behöver man fortfarande ha 1000mm upp till innertaket när man ändå ska bygga den vinklade delen i icke brännbart för konvektionen? Den blir ca 75cm från taket i bakkant mot kanalen.

Kan man isolera rökröret på ett lämpligt sätt? Det står i manualen att det ska vara isolerat om man ligger på min måtten vilket jag gör på några.

Frågan är ju, om den vinklade plattan är taket, eller om man tycker det är något annat. I Conturas installationsanvisningar kalla det en liknande platta för "värmesköld" och rita in 800mm till tak (i just detta fall).
Teknisk ritning av installation med mått och värmesköld ovan enhet. Visar avstånd 800 mm till tak och märkning av in- och utloppsareor.
Skapa konto

Redigerat:
H he-peter skrev:
Frågan är ju, om den vinklade plattan är taket, eller om man tycker det är något annat. I Conturas installationsanvisningar kalla det en liknande platta för "värmesköld" och rita in 800mm till tak (i just detta fall).
[bild]
Ja det är ju en värmesköld men det blir ju det nya taket. Den kommer bli av cembrit hos mig och eventuellt plåtklädd med så det är ”mörkt” när man tittar in genom luftöppningen. Sen isolering ovanför

Ja det är ju en värmesköld men det blir ju det nya taket. Den kommer bli av cembrit hos mig och eventuellt plåtklädd med så det är ”mörkt” när man tittar in genom luftöppningen. Sen isolering ovanför
Jötul rita in avstånd till brännbart tak enligt ritning.
Jötul tycker, att med tak menas det som är den övre begränsningen av rummet.

Skulle fråga sotaren vad han menar med tak.
Ritning av Jötul spisens installationskrav med minimiavstånd till brännbart material, markerat med röd cirkel vid "tak/golv".
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.