Som vi alla vet jagar gemene man sätt att sänka elförbrukningen som används för att producera värme i våra hus.
Så även hos mig.

Jag har en öppen spis, som det optimala såklart vore att installera en insats i. Dock ej ekonomiskt försvarbart för mig just nu.

Så jag tänkte att man kanske kan ställa en vanlig fristående kamin framför den öppna spisen, (dvs göra den obrukbar för eldning) och ansluta rökrör från kaminen upp genom öppna spisen och ansluta mot det befintliga rektangulära spjället som hör till öppna spisen.

Skulle detta kunna bli en godkänd lösning ur en sotares ögon?
 
Beror vad det är för kamin, nyinstallation som du vill göra har vissa utsläppskrav, och att skorstensrören går att sota.
 
A AndersS skrev:
Beror vad det är för kamin, nyinstallation som du vill göra har vissa utsläppskrav, och att skorstensrören går att sota.
Jag hade tänkt en begagnad kamin typ Jøtul.
Vet du hur man går vidare? Kontaktar sotaren i kommunen eller?
 
När du hittar en begagnad kamin så får du kontrollera om den blir godkänd för nyinstallation innan du köper.
Beroende av hur gammal murstocken, antar att det är sådan, kan den behöva besiktas och provtryckas så att den är tät.
Sotaren är nog bästa part, som då också kommer att ge dig info om ev. bygganmälan till kommun.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.