R
Planerar att installera frikyla i sovrummet innan det blir sommarvarmt. Jag anser dock att de vägghängda konvektorelementen är så fula att jag vill slippa ett sådant. Planen är m.a.o. att fälla in en sk. takkassett upp i kallvinden istället.

Lösningen verkar inte så vanlig och utbudet är skralt. Jag har egentligen bara hittat tre val:


Innova ICKCW092/1: Ahlsells egna märke och den med absolut minst information tillgänglig.
https://www.ahlsell.se/10/kyl/luftkonditionering/flaktluftkylare/innova-1/7128069-17acf264/#

Frico TKW202EC: Dyrare, men verkar ha bättre prestanda vad gäller strömförbrukning och ljudvolym (EC-motor)
https://shop.frico.net/sv-SE/tkw202ec--takkonvektor/p392200

Eveco skystar SK-ECM: Dyrast. Verkar ha ungefär samma prestanda som Fricos, beror på EC-motor?
https://www.eveco.se/produkt/skystar-2/

Är det någon som har koll på produktgruppen som har synpunkter på vad man ska välja av dem? Enheten ska som sagt sitta i sovrummet så ljudvolymen är viktig. Men inte så viktig att jag vill tumma för mycket på driftsäkerheten.

Utöver konvektorvalet, är det andra uppenbara saker man bör tänka på med den installation jag tänker göra. Isolering upp mot kallvind är väl en av dem kan jag tänka mig.

Jag kommer att anlita en firma för arbetet, men de har inte gjort många installationer av denna typen så de har inte jättebra koll på de delar som är unika för detta så jag försöker också utbilda mig lite innan så vi inte gör några tokiga,direkt felaktiga, val.
 
Det kanske är uppenbart, men jag säger det igen... Se till att ha en konvektor med tillkopplad kondensvattenavledning. Annars kommer du vara begränsad av daggpunktsstyrd kyla.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
richardtenggren
Följer med intresse!
Jag har varit inne på en skystar 32, då jag vill ha plåtfronten, men osäker om den blir lite klen, men då kanske vi får komplettera med en till i sovrumsdelen.

Jag var inne på en aktiv/passiv kylbaffel också, men tror effekten blir för liten.
 
R
A Anders243 skrev:
Det kanske är uppenbart, men jag säger det igen... Se till att ha en konvektor med tillkopplad kondensvattenavledning. Annars kommer du vara begränsad av daggpunktsstyrd kyla.
Alla tre kasetterna har dräneringspump så det har jag koll på.
 
R
richardtenggren richardtenggren skrev:
Följer med intresse!
Jag har varit inne på en skystar 32, då jag vill ha plåtfronten, men osäker om den blir lite klen, men då kanske vi får komplettera med en till i sovrumsdelen.

Jag var inne på en aktiv/passiv kylbaffel också, men tror effekten blir för liten.
Jag funderade till en början på att försöka kyla ner hela huset men det skulle krävas för stor insats så jag kommer enbart att gå på sovrummet. Enligt de som ska göra installationen så räcker det gott och väl med de minsta aggregaten till ett enda rum (ca 20m2). Jag kommer att köra på full effekt på dagarna för att hålla rummet svalt, och sedan sänka till lägsta effekt under natten när det både är svalare ute och man vill ha tystare i rummet.
 
richardtenggren
R RoAd skrev:
Jag funderade till en början på att försöka kyla ner hela huset men det skulle krävas för stor insats så jag kommer enbart att gå på sovrummet. Enligt de som ska göra installationen så räcker det gott och väl med de minsta aggregaten till ett enda rum (ca 20m2). Jag kommer att köra på full effekt på dagarna för att hålla rummet svalt, och sedan sänka till lägsta effekt under natten när det både är svalare ute och man vill ha tystare i rummet.
Förrförra sommaren hade vi 32 grader inne som värst, då körde vi ändå mörklagda fönster mot öster.
Inför förra sommaren så skaffade vi en liten LLVP och hade hunnit byta fönster och tilläggsisolerat, då kunde vi utan problem hålla 23 grader inne utan problem. LLVPn ger max ~4,5 kW kyla.
Så om jag lägger mig kring den effekten så borde jag få okej klimat på hela planet.
Vi ska tilläggsisolera vinden vilket borde hjälpa ytterligare :)

(LLVPn ska bort)
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Väldigt intresserad av detta också, har en vvs-are som kommer imorgon och ska diskutera möjligheterna till frikyla i samband med vår installation av bergvärme (som sker med start nästa vecka)

Något speciellt jag ska tänka på?

Min tanke har varit 1-2 takkasetter på ovanvåningen som kopplas in uppifrån vinden (så inget nerpendlat tak), sen dra färdigisolerad slang genom murstocken från maskinrummet i källaren.

Gissar att det är typ sådan här slang?
https://golvvarmebutiken.se/vvs/ror...DE7sz642zmyFTQXHVdAvQ-J0_lcD1p4hoCN0oQAvD_BwE

Så tittar på man Skystar så borde vi har ca 20k i materialkostnad för en kassett inkl styrning, sen är det väl säkert 1-2 dagars arbete också och kanske lite elektriker jobb.

Om man tittar på skystar finns det fruktansvärt många modeller, är det någon speciell jag borde ha i åtanke?
https://bygglager.se/produkt-katego.../takkassetter-flaktkonvektorer-och-tillbehor/
 
R
A ajn82 skrev:
Väldigt intresserad av detta också, har en vvs-are som kommer imorgon och ska diskutera möjligheterna till frikyla i samband med vår installation av bergvärme (som sker med start nästa vecka)

Något speciellt jag ska tänka på?

Min tanke har varit 1-2 takkasetter på ovanvåningen som kopplas in uppifrån vinden (så inget nerpendlat tak), sen dra färdigisolerad slang genom murstocken från maskinrummet i källaren.

Gissar att det är typ sådan här slang?
[länk]

Så tittar på man Skystar så borde vi har ca 20k i materialkostnad för en kassett inkl styrning, sen är det väl säkert 1-2 dagars arbete också och kanske lite elektriker jobb.

Om man tittar på skystar finns det fruktansvärt många modeller, är det någon speciell jag borde ha i åtanke?
[länk]
Jag har pausat projektet och kommer antagligen inte använda takkassett. Det fanns för många nackdelar med det. Dels kändes det riskabelt att ta upp ett hål i taket som sedan passar till enbart denna modell. Dels sitter det en pump till dräneringen som går igång med jämna mellanrum och för en del oväsen. Det är dessutom en risk att pump eller avlopp inte fungerar med vattenläckage som följd.

Dessutom blir skystar, som du redan märkt, väldigt dyr med styrning och front.

De olika modellerna beror (förutom storleken på dem) på om det sitter AC- eller EC-motor i dem och om det är styrning via diskreta signaler eller modbus. Modbus tar de ca 4k extra för (bara den del som sitter i aggregatet, extern kontroller tillkommer fortfarande).

Av de två motorerna skulle jag valt EC vilket är likströmsmotor som går att varvtalsreglera bättre än AC. De drar dessutom mindre ström.

Slangen vågar jag inte kommentera för jag kan inget om själva installationen egentligen. Jag skulle/ska som sagt anlita en firma för att göra arbetet.
 
Hej @RoAd,
Är projektet fortfarande pausat? Om du dragit igång det igen så är jag lite nyfiken på om du löst styrning av Skystar från Home Assistant. Krävs modbuskortet för det, eller finns det något alternativ?
 
R
J jbernspang skrev:
Hej @RoAd,
Är projektet fortfarande pausat? Om du dragit igång det igen så är jag lite nyfiken på om du löst styrning av Skystar från Home Assistant. Krävs modbuskortet för det, eller finns det något alternativ?
Nej, inte pausat, ändrat. Efter att jag insett alla de saker jag skrev i inlägget så satte jag ett annat, vägghängt, aggregat istället. Blev inte lika osynligt som ett i taket men betydligt mindre jobb och risker.

Så förutom det jag kom fram till då (att kortet behövs för styrning via modbus) har jag tyvärr inget nytt att bidra med.
 
  • Gilla
jbernspang
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.