Hej,

I hallen har jag en uppsättning brytare enligt bild 1. De är från vänster räknat:
  • Fjäderbelastad brytare för relä till utomhusbelysning kring huset
  • Dubbelbrytare för respektive tak- och väggarmatur i hallen
  • Dubbelbrytare för ett vägguttag samt okänt
Samtliga är monterade i separata dosor, men så tight att de överlappar varandra något (bild 2). Kopplingen i den mittersta brytaren, där jag vill ha dimmern, är okomplicerad, svart fas in (P) och två röda tändkablar ut. Nolledning saknas dock. Samtliga brytare täcks av en gemensam ram ovanpå clipsmonterade, separata höljen för tryckknapparna (bild 4).

Frågan är nu hur jag installerar en dimmer i den mittersta dosan med följande förutsättningar:
  • Tryckknapparna i den mittersta brytaren kan nog inte förses med fjädrar. Hela installationen är från tidigt 70-tal.
  • Jag känner inte starkt för att köpa tre nya brytare och en ny gemensam ram. Utrymmet mellan dosorna är dessutom för snålt för att installera tre separata brytare med separata ramar.
  • Nolla saknas.
  • Dimmern kan styra endera båda tändkablarna samtidigt, eller vara en dubbeldimmer med separat tändkabel för respektive armatur; det är egalt.
  • Befintliga brytare är 70 mm på både höjd och bredd mellan de raka ytorna vid skruvställena.
Mycket tacksam för tips om hur jag kan lösa detta på ett praktiskt och inte alltför kostsamt sätt. Fråga gärna ifall väsentliga data saknas.

/Olle

• Tre väggmonterade elbrytare i vit ram; en fjäderbelastad, en dubbelbrytare för tak- och väggarmatur, och en dubbelbrytare för vägguttag och okänt syfte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre äldre strömbrytare i rad inbyggda i väggen, där den vänstra har symbol för utomhusbelysning och de övriga två är dubbelbrytare.
    Skapa konto
  • Närbild av väggmonterade brytare med synliga kablar och skruvställen, med en knapp för utomhusbelysning högst upp i bild.
    Skapa konto
  • Vit ram och clipsmonterat hölje för tryckknappar, liggande på en mörk yta.
    Skapa konto
T.ex Plejd DIM-02 kan programmeras för bistabil vippa vilket gör att du kan behålla din strömbrytare. Hur bra det funkar betjäningsmässigt vet jag inte.

En nolla behöver dock fiskas fram. Eventuellt tillhör de tre strömbrytarna två eller tre olika grupper så blanda inte ihop dem utan att kolla. Nollan ska hämtas från samma dosa som matar den mellersta strömbrytaren med fas och tändtrådar. Detta arbete är behörighetskrävande.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
T.ex Plejd DIM-02 kan programmeras för bistabil vippa vilket gör att du kan behålla din strömbrytare. Hur bra det funkar betjäningsmässigt vet jag inte.

En nolla behöver dock fiskas fram. Eventuellt tillhör de tre strömbrytarna två eller tre olika grupper så blanda inte ihop dem utan att kolla. Nollan ska hämtas från samma dosa som matar den mellersta strömbrytaren med fas och tändtrådar. Detta arbete är behörighetskrävande.
Tack för förslag! Din lösning kräver en behörig elektriker. Jag har i flera årtionden använt mycket tid och formuleringsmöda i strävan efter att få hit en elektriker för detta enkla jobb samt ett antal liknande av smärre men behörighetskrävande karaktär. Det har hittills inte lyckats. Jag har ringt och blivit hånad, jag har beställt via nätet utan svar, jag har lagt lapp i brevlåda hos närboende elektriker i villaområdet, jag har bett och bönat. Ännu inget resultat. Så, jag har tillslut bestämt att fixa saken själv. Jag vill därmed inte fiska med ståltråd efter nollor, förutom den jag själv eventuellt utgör. Problemet med din lösning är alltså att jag behöver en elektriker. Det är en till synes icke existerande utgångspunkt - en nolla.

Redigerat:
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
Jag förstår, och Stockholm är inte heller den bästa plats att bo på för att hitta pålitliga hantverkare. Det är mest bara knarkhandlare där enligt en person på forumet ;)

Någon på forumet kanske kan göra en insats och skriva en artikel för hur man fiskar fram en nolla. Det är inte speciellt svårt. Man behöver kunna identifiera nollan först och främst. Den är inte alltid blå.

Och sedan ska det dras en ny tråd i röret mellan dosorna vilket kan strula. Men det är nog ytterst sällsynt att det inte går bra genom att byta ut samtliga ledare, dvs använda de gamla som dragtråd. Det kan möjligen var problem i gamla hus från 50-talet med plåtrör. Man brukar kunna känna i förväg ifall befintliga trådarna går att röra.

Till sist ska det kopplas ihop. Beroende på hur det var gjort i kopplingsdosan behöver man kanske byta toppklämmorna. Då gäller att ledarna är tillräckligt långa. Man får räkna med nåt misstag med att skala ledarna.

Det är fortfarande behörighetskrävande. Men det som gäller alla dar i veckan i 50 år är att jobbet blir rätt gjort. I Stockholm får man kanske vara försiktig med grannar som ser din pågående olagliga handling, men när det väl är fackmannamässigt utfört så väcker det ingen björn som sover.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jodå vi gör dagligen sådana jobb i Stockholm med omnejd.

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.