2 584 läst · 4 svar
3k läst
4 svar
Installera braskamin!
Hej!
Min far har en braskamin står som jag tänkte köpa men jag funderar på vilka regler som gäller. Jag tänkte ställa kaminen i ett hörn och köra ut skorstenen genom ett hål i väggen (vanlig rör skorsten). Väggarna är i trä så hur skall jag göra för att sätta in den. Skall man sätta gips på väggarna eller krävs mer? Hur skall man göra där röret går ut i väggen?
Här är kaminen:
http://www.ofendirekt.com/Image22.html
Tack på förhand!
Min far har en braskamin står som jag tänkte köpa men jag funderar på vilka regler som gäller. Jag tänkte ställa kaminen i ett hörn och köra ut skorstenen genom ett hål i väggen (vanlig rör skorsten). Väggarna är i trä så hur skall jag göra för att sätta in den. Skall man sätta gips på väggarna eller krävs mer? Hur skall man göra där röret går ut i väggen?
Här är kaminen:
http://www.ofendirekt.com/Image22.html
Tack på förhand!
Jag tycker du ska ta kontakt med sotaren som sen ska godkänna det och kolla med honom. Visa honom då vad det är för kamin som du tänkt installera. Om den är äldre eller på annat sätt inte uppfyller de krav som finns idag kan du få restriktioner på eldningen. Att bara elda en gång/månad sänker inte elkostnaden så mycket och myseldning vill man kanske ha oftare än så.
Monteringsanvisningen på skorstenen som du tänkt använda bestämmer vilka avständ som gäller och hur genomgångarna skall vara utformade. Det finns både skorstena som kräver och inte kräver schakt vid genomgångar.
Det är sotaren som i slutändan skall godkänna installationen så vid tveksamheter kan man alltid rådfråga honom. Det krävs dessutom en bygganmälan till kommunen.
Det är sotaren som i slutändan skall godkänna installationen så vid tveksamheter kan man alltid rådfråga honom. Det krävs dessutom en bygganmälan till kommunen.
Liknande trådar
-
Demontera murad öppen spis, installera braskamin
Byggnadsvård -
Installera braskamin "Pure Fire AB" eller "Kaminvärme Sverige AB"
Ved, Pellets, Flis -
Pris installera braskamin
Artikelkommentarer -
Kostnad för att installera en braskamin - är detta rimligt
Värme allmänt -
Installera braskamin
Ved, Pellets, Flis