Hej!

Jag har idag ett vattenburet värmesystem med självcirkulation, alla elementen i huset blir alltså varma även vid strömavbrott.

Uppvärmningskällan är en kökspanna som jag vill behålla.

Det jag vill är att ta bort en varmvattenberedare på övervåningen som är kopplad till systemet, och istället sätta in ackumulatortankar i källaren med vv-slinga i sig.

Systemet ser ut ungefär såhär:
qT5G4h.png

Det som är inringat grönt är lättåtkomliga ytor där man kan koppla. Annars får man börja riva väggar m.m. Idén är att koppla in 2st 500L acktankar i källaren och helst en laddomat.

Min idé för att få det att fungera ser ut såhär:
lESvVl.png
Samtliga värmeledningar (förutom anslutningen till vissa element) är av typen 32R, dvs 42mm i ytterdiameter. Kort sagt tänkte jag ta bort vv-beredaren och ersätta det med ett smalare rör, sätta en t-koppling på det och leda ner det till källaren. Sedan tänkte jag koppla returen från källaren på cirkulationspumpen.


Frågan är: Kommer det fungera?

Tacksam för svar
 
Tjena. Välkommen.
Förmodligen kommer du nog att få det att fungera. Men jag vill inte säga om det kommer fungera eller inte eftersom jag vid första anblicken tycker det verkar krångligt.
Jag tycker att förslaget är dåligt. Alltså att ha pannan över tankarna. Men det är nog för att jag är som jag är(gammalmodig)
Det finns säkerligen andra som bättre kan bedöma om det kommer fungera och som kanske har liknande lösningar som fungerar bra.

Jag har tidigare skrivit lite om hur jag tycker det bör vara här:
https://www.byggahus.se/forum/biobransle/109154-den-optimala-vedinstallationen.html
 
Hej! Tack för svaret. :)

Jo, det är en aning komplicerat, för värmeledningen från pannan och upp till övervåningen (inklusive förgreningen till undervåningens element) är inmurad i murstocken. Kan inte säga att jag har någon överdriven lust att riva i det.
Pannan står där den står, tycker det är bekvämt att lägga i lite när man ändå går förbi, samt en hög stämningsfaktor.

Ok, planen är att någon gång i framtiden enkelt kunna plocka ur den gamla pannan och trycka ner en lite större i källaren, och då elda direkt mot tankarna.

Det jag gillar med det nuvarande systemet (och vill behålla) är att jag får full värme vid strömavbrott. Flera veckor under stormarna Per respektive Gudrun gick fint.

Väldigt bra guide! Tar med mig några idéer från den.
 
Grannen har pannan i garaget (markplan) och tankarna i källaren. Funkar inte alls bra. Tror inte man ska försöka motverka naturlagarna mer än nödvändigt.
 
  • Gilla
a_i
  • Laddar…
Jag har en kökspanna på markplan och två tankar i källare. Tycker det fungerar väldigt bra. :)
 
  • Gilla
a_i
  • Laddar…
a_i skrev:
Hej! Tack för svaret. :)

Jo, det är en aning komplicerat, för värmeledningen från pannan och upp till övervåningen (inklusive förgreningen till undervåningens element) är inmurad i murstocken. Kan inte säga att jag har någon överdriven lust att riva i det.
Pannan står där den står, tycker det är bekvämt att lägga i lite när man ändå går förbi, samt en hög stämningsfaktor.

Ok, planen är att någon gång i framtiden enkelt kunna plocka ur den gamla pannan och trycka ner en lite större i källaren, och då elda direkt mot tankarna.

Det jag gillar med det nuvarande systemet (och vill behålla) är att jag får full värme vid strömavbrott. Flera veckor under stormarna Per respektive Gudrun gick fint.

Väldigt bra guide! Tar med mig några idéer från den.
Det borde kunna gå att ha tankarna i källaren, om du har en kraftfull pump och genomtänkt med dimensionering och luftning. I så fall ska du se till att pannan laddar tankarna, sen tar du ut värmen till radiatorerna från tankarna (inte från pannan). Men det systemet blir beroende av el och du har ett fungerande system för självcirkulation som uppenbarligen funkar bra utan el och det är ju tråkigt och onödigt att bygga bort den möjligheten.
Jag skulle överväga att sätta in lämpliga ventiler så att du kan växla mellan två lägen: 1) normalläge med el 2) självcirkulation som funkar utan el. Det är troligen inte så knepigt utan handlar om att sätta en eller kanske två bypass på rätt ställe, vanliga kulventiler eller kanske nåt genomtänkt med sofistikerade termostatventiler.

Vad är motivet att ta bort nuvarande varmvattenberedaren? Om det är en "gammeldags" förrådsberedare som värms av kökspannan är det nog det mest robusta (minst elberoende) system du kan ha. Du behöver ju iof ha el för att fylla beredaren med tappvatten, såvida du inte har självtryck från vattentorn eller så, men trycket i tappvattensystemet brukar hålla ett tag och en beredare håller ju också en rätt stor volym. Kanske bara sätta ev bypass även på förrådsberedaren?

Inte för att jag är en paranoid preper utan för att jag är lantis och tycker att det är en rätt skön känsla att ha system för värme mm som funkar oavsett vadsomhelst. Här hemma är det rörspisar, kakelugn och vedspis som får rycka in när Gudruns syster kommer och livet är rätt gött iallafall.
 
  • Gilla
a_i
  • Laddar…
Tack för svar!
Ok, gött att höra att man kan få det att fungera en våning ner.

Den nuvarande varmvattenberedaren är tillverkad i slutet på 1960-talet, och har redan orsakat några läckor sedan dess på grund av den lokala rörfirman som satte i metallplugg under olika tillfällen vid omdragning av vattenledningar m.m. (som annars är kopparsystem). Senaste läckan var i mitten av 1980-talet, och hydroforen pumpade då hela brunnens innehåll till övervåningen - försäkringsbolaget jublade inte precis. Samma firma som gjort allt innan fixade läckan då, och 2012(!) fann JAG två metallpluggar till, och ett minimalt sipprande. Auktoriserade firmor kan tydligen slarva de med, bättre att göra det själv så blir det som man vill ha det.

Ingen höjdare att ha 300 liter vatten på övervåningen i vilket fall, pannan måste dock ha något att jobba mot för att skapa någon form av komfort.

Vid längre strömavbrott brukar jag hushålla med vatten, bara ha till det absolut nödvändigaste, det är ju fortfarande tryck kvar i hydrofortanken. Går alltid att trycksätta den med en 12v minikompressor kopplad till bilen så får man ut några liter till = en snabbdusch.

Nja, min tanke var att koppla in ackumulatortankarna på värmesystemet tillsammans med elementen, åtminstone tills vidare. Om några år kommer jag sätta in en ny panna i källaren i vilket fall, och då blir det "korrekt" gjort, och BORDE kunna få med självcirkulation.
Har en del kvar att renovera innan panna i källaren blir möjlig dock, därav 2 etapper.

Stigaren från pannan är tyvärr inmurad (konstigt nog), så murstocken behöver knackas ur för att komma åt den innan den delas av till undervåning och övervåning. Alternativet är att plocka ur pannan. Tycker dock det fungerar ganska bra nu, med varmvattenberedaren kopplad på systemet, den kommer snabbt upp i 80-85 grader också. Stänger man bara spjället till skorstenen när man eldat klart, så borde värmeförlusterna inte bli alltför stora. I dagsläget förlorar jag 2-3 grader på en natt vid ca 0 grader. 1000 liter istället för 300 liter borde förbättra det ytterligare något. Huset är på ca 80 kvadrat.

Jag håller med, man vill vara oberoende av elen för den kommer försvinna förr eller senare! En veckas elavbrott här ute är inte alltför ovanligt. Brukar fylla vattendunkar inför oväder, i princip den enda förberedelsen som behövs. Här ute i "ingenmansland" blir man lätt inblåst och får lov att klara sig själv.

Ja, Gudruns syster kommer komma. :)
 
För att göra en tillfällig lösning bör du nog försöka få till det lite annorlunda mot din skiss, det du ritat kommer inte bli så bra. Eftersom du bara vill öka volymen lite och ladda den när du eldar och sen dra nytta av självcirkulationen kan du inte koppla som du tänkt det blir inte bra oavsett driftfall.

Finns det du markerat som cirkpump nu och behöver du använda den? Laddomaten får du vänta med till dess du bygger om med panna i källaren. Bäst och enklast är nog om du kopplar tankarna direkt mot röd-blå rör som kommer uppifrån och använder en pump ställd för riktigt lågt flöde för laddning och sen lever på självcirkulation vid urladdning.

Så med några ändringar i befintligt och anslutning av tankarna så kan du få det vettigt under mellantiden, men som du skissat är det troligtvis inte värt jobbet.
 
  • Gilla
a_i
  • Laddar…
GK100 skrev:
För att göra en tillfällig lösning bör du nog försöka få till det lite annorlunda mot din skiss, det du ritat kommer inte bli så bra. Eftersom du bara vill öka volymen lite och ladda den när du eldar och sen dra nytta av självcirkulationen kan du inte koppla som du tänkt det blir inte bra oavsett driftfall.

Finns det du markerat som cirkpump nu och behöver du använda den? Laddomaten får du vänta med till dess du bygger om med panna i källaren. Bäst och enklast är nog om du kopplar tankarna direkt mot röd-blå rör som kommer uppifrån och använder en pump ställd för riktigt lågt flöde för laddning och sen lever på självcirkulation vid urladdning.

Så med några ändringar i befintligt och anslutning av tankarna så kan du få det vettigt under mellantiden, men som du skissat är det troligtvis inte värt jobbet.
Tack för svar. Cirkulationspumpen sitter där idag, av komfortskäl. Det börjar inte koka lika lätt med den, cirkulationen är ju bättre. Det går snabbare att värma upp huset med andra ord.

Laddomatens uppgift som jag tänkte, är att slippa värma upp 1000 liter vatten innan värmen kommer i radiatorerna. Bättre att systemet då kommer upp snabbt i temperatur, och att man får varmvatten sen tänker jag?

Här är kopplingsalternativen som jag har tänkt ut:
isYRlB.png

Sen om det fungerar är ju en annan sak...
Vid strömavbrott bryr jag mig inte om varmvatten eller värme i tankarna. Då är det radiatorerna som gäller så jag slipper frysa. Vatten kan man värma på pannan...

Normalt utan strömavbrott kör jag alltid med cirkpump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.