Hej!
Kan man installera ett 3x16A 400V uttag, matat från mitt mätarskåp som är monterat i mitt förråd(se bifogade bilder)
Det är idag avsäkrad från nätägaren med 3x16A

Vad jag kan se så har man tidigare satt en personskyddbrytare för dom två uttag och den lampa som idag sitter i mitt förråd.
Kan jag sätta dit en liknande brytare (fast för 3fas) bredvid denna och koppla in denna från kopplings byglarna på samma sätt som den befintliga fast då från alla tre faserna?
Typ en sådan här:
https://www.elgrossisten.se/elcentr...hYdLoMefx35gudN37jxKGiHux5wrMC6RoC4lEQAvD_BwE

Får man göra detta själv om man gör det fackmannamässigt?
 
  • Öppet mätarskåp med elmätare, säkringar och personskyddbrytare i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriskt mätarskåp med säkringsutrustning och kablar för att illustrera en diskussion om installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det får du INTE.
Finns nog ingen 3fas personsskyddsautomat så du måste ha separat säkring och en jordfelsbrytare.
Plats finns ju.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Nej det får du INTE.
Finns nog ingen 3fas personsskyddsautomat så du måste ha separat säkring och en jordfelsbrytare.
Plats finns ju.

Protte
Ok, då vet jag att någon annan måste göra det.
Men kikade du på länken? Jag såg nu att när man klickar så kommer man till 10A, men det finns även en bild att klicka på där det finns en 3x16 A
 
Hur som är det billigare med separata prylar när det finns plats.

Protte
 
Men hur är det med jfb/psa i skåp utomhus(det ser ut som att detta skåp är placerat i fasad)?
Jag har för mig att man måste ha speciella jfb/psa som tål lägre temperaturer, eller minns jag fel?
 
prototypen prototypen skrev:
Hur som är det billigare med separata prylar när det finns plats.

Protte
Om jag kikar på Garo så blir det ca 1000kr för PSA 16A och ca 700kr för JFB och tre säkringar. Lite billigare då men inte mycket...
 
lnilsson lnilsson skrev:
Men hur är det med jfb/psa i skåp utomhus(det ser ut som att detta skåp är placerat i fasad)?
Jag har för mig att man måste ha speciella jfb/psa som tål lägre temperaturer, eller minns jag fel?
Japp det stämmer. Det är placerat i fasad(y)
 
Har jag ritat rätt i bifogad skiss för att koppla in en JFB med 3x16A för ett spabad?
Jag vill koppla in detta direkt i mitt fasadmätarskåp.

En handritad skiss som visar koppling av en JFB med 3x16A för spabad till ett fasadmätarskåp, märkt med "Huvudbrytare", "Fasadmätarskåp" och "Belastning".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.