Hej, ska installera lampor i takfot runt huset och behöver lite råd ang materialval.

Har ett Jolly maxi drivdon på insidan garageväggen i en Hager Minikapsling Gamma.

Borrar rakt ut i takfoten från garageväggen sen tänkte jag dra kabel från min Jolly Maxi enligt något av kopplingsförslagen (se bild) förmodligen förslag 1.

Hide a lite Rekommenderar deras tunna röd/svarta 0,5 kabel som är helt oskyddad, men att lägga den helt öppen i takfoten känns inte rätt och hade velat ha 1,5mm gärna med mågon form av mantling runt ledarna typ gummislang.

Har för mig det tom. Ska va minst 1,5mm.

Vet inte hur jag ska få detta att se bra ut då man bara kan få in oisolerade ledare in i lampan (se bild)

någon som har en bra ide ang. Val av kabel med mera:) ?
 
  • Brandvarnare med testknapp och ljusindikator på en vit yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • LED-konverter Jolly Maxi US med teknisk beskrivning på etikett mot ljusgrå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hide-a-lite RKUB anslutningskabel 2x0,5mm, 20 meter, röd och svart, upprullad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Exempel på kopplingsschema för elektrisk installation med tre varianter av drivkopplingar och ljusinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av HIDE-A-LITE Core Smart LED-spotlights för utomhusbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
S Stefan Bengt skrev:
Hej, ska installera 12v lampor lampor i takfot runt huset och behöver lite råd ang materialval.

Har ett Jolly maxi drivdon på insidan garageväggen i en Hager Minikapsling Gamma.

Borrar rakt ut i takfoten sen tänkte jag dra 12v kabel enligt något av kopplingsförslagen (se bild) förmodligen förslag 1.

Hide a lite Rekommenderar deras tunna röd/svarta 0,5 kabel som är helt oskyddad, men att lägga den helt öppen i takfoten känns inte rätt och hade velat ha 1,5mm gärna med mågon form av mantling runt ledarna typ gummislang.

Har för mig det tom. Ska va minst 1,5mm kabel vid fast installation även 12v.

Vet inte hur jag ska få detta att se bra ut då man bara kan få in oisolerade ledare in i lampan (se bild)

någon som har en bra ide :) ?
Ska du dra kabeln synligt i takfoten eller kommer den ligga på vinden? Om den är på ovansida takfot och du kommer åt kanske flexslang är ett alternativ?

Jag monterade 6st ovanför garageportarna i våras, jag tror inte det är några problem att trä igenom 1,5mm² genom gummiskyddet om du väljer att gå på grövre kabel än 0,5. Jag valde att gå på 0,5mm² kabeln.
 
Det är ingen 12v-armatur. Den vill ha 700mA.
 
smn smn skrev:
Det är ingen 12v-armatur. Den vill ha 700mA.
kanske missuppfatta det då men frågan kvarstår :)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Ska du dra kabeln synligt i takfoten eller kommer den ligga på vinden? Om den är på ovansida takfot och du kommer åt kanske flexslang är ett alternativ?

Jag monterade 6st ovanför garageportarna i våras, jag tror inte det är några problem att trä igenom 1,5mm² genom gummiskyddet om du väljer att gå på grövre kabel än 0,5. Jag valde att gå på 0,5mm² kabeln.
Ska dra den inne i takfoten, efter jag byggt in dem som jag håller på med nu


Ja jag var kanske otydlig :), 1,5mm går jättebra men menar att om man exempelvis drar FK eller den som hide a lite Rekomenderar så är ju kabeln bara enkelisolerad, räcker det? Tänker mer det skulle va något gummiisolering runt kablarna men då går det inte in hela vägen i lampan?
 
RKUB 0.5 är utmärkt. Varför skulle du vilja ha 1,5 mm2? Kretsen drar ju bara 0.7 A. Jag har använt RKUB från biltema i alla mina installationer.
 
  • Gilla
Stefan Bengt och 1 till
  • Laddar…
S Stefan Bengt skrev:
Ska dra den inne i takfoten, efter jag byggt in dem som jag håller på med nu


Ja jag var kanske otydlig :), 1,5mm går jättebra men menar att om man exempelvis drar FK eller den som hide a lite Rekomenderar så är ju kabeln bara enkelisolerad, räcker det? Tänker mer det skulle va något gummiisolering runt kablarna men då går det inte in hela vägen i lampan?
Elektriskt sett, så duger enkelisolering vid dessa spänningar/effekter.
Vill du uppnå högre skydd mot mekanisk skada så kan du trä in kabeln i flexslang eller vp-rör.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
RKUB 0.5 är utmärkt. Varför skulle du vilja ha 1,5 mm2? Kretsen drar ju bara 0.7 A. Jag har använt RKUB från biltema i alla mina installationer.

Tack @Thomas_Blekinge och @etompau

Tack tanken är jag ska ha 8st sådana 2w lampor på en sträcka på runt 20-25 merer.

räcker 0,5 då ?

Hade missuppfattat det med 12v och konstantström lampor som dessa är.

men när man läser på hide a lite hemsida står det kabelarean verkar ha mindre betydelse när det gäller konstantström, men du får gärna hjälpa mig räkna :)
 
  • Text om konstantström för LED-installationer med rekommendationer om ledningsarea och skärmad kabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Drivdonet justerar automatiskt utspänningen för att uppnå inställd och önskad ström i kretsen, i detta fall 700 mA.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Drivdonet justerar automatiskt utspänningen för att uppnå inställd och önskad ström i kretsen, i detta fall 700 mA.
Okej, så 0,5mm eller 0,75mm fungerar bra till 25 metes längd med 8 lampor :)

Du kanske kan förklara hur dessa lampor (konstantström) fungerar i förhållande till typ 12V lampor.

När jag satte mina 12V i trallen var det tydligen mer noga att inte ha för långa ledningar eftersom spänningsfallet blev mer.
 
Drivdonet kompenserar för resistansen i ledningen och ökar sin utspänning (inom vissa gränser) tills att inställd ström flyter i kretsen.
Alla dioder sitter i serie och genomflyts med denna (konstant)ström.

Spänningsfall i ledningarna uppträder på samma sätt i denna koppling som i andra men drivdonet kommer att kompensera för detta.

I 12 V (konstantspänningssystem) sitter ljuskällorna parallellt och drivdon/nätdel lämnar konstant 12 V, då kommer spänningsfallet över ledningarna att bli en faktor, där då effektuttaget från ljuskällorna och arean på ledningen spelar in.
 
  • Gilla
Stefan Bengt och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag har försökt förklara det här, men jag tror inte jag lyckades så bra
https://www.byggahus.se/forum/threa...-bakom-en-lyckad-dimring.260144/#post-2278458

Det handlar i grunden om vilken möjlighet drivdonet har för att kompensera för långa ledningar, eller många lampor.

Vid konstant spänning sjunker spänningen mer och mer ju längre bort man mäter på ledningen, och den sjunker mer om fler lampor ansluts. Men vid drivdonet sjunker spänningen inte alls eller väldigt lite. Drivdonet vet inte hur stor spänningsfall det är i slingan. Det kan visserligen mäta strömmen men vet fortfarande inte hur mycket spänningen ska höjas för att kompensera för ett spänningsfall. Spänningsfallet varierar dessutom, litet i början av ledningen och stort i slutet. Det går inte att reglera på annat sätt än med grövre ledningar.

Vid konstant ström kan drivdonet mäta strömmen eftersom den är densamma i varje punkt i slingan, även invid drivdonet. Med en längre och/eller klenare ledning kommer strömmen att sjunka något, så drivdonet skruvar upp spänningen lite så att strömmen återfår sitt inställda värde. Kopplar du in en eller ett par lampor till i kretsen så måste drivdonet höja spänningen med flera volt för att strömmen ska bli rätt igen, osv. Så detta system lider inte av spänningsfall i ledningar. Men det finns givetvis en gräns för max antal lampor, dvs max spänning som drivdonet kan ge.

Det är ett mycket bra system du har valt som passar takfot mycket bra. Skyddsklenspänning och den låga strömmen innebär att ledningarna inte behöver något speciellt skydd av säkerhetsskäl (elchock eller brand). Men givetvis ska ledningen klara yttre påverkan så det är inte fel att lägga den i flexslang på vissa sträckor. Men man behöver inte vara noga med att skydda ledarna vid varje armatur. Ett 230 V-system i takfot är betydligt besvärligare, vilket jag faktiskt avråder ifrån generellt.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har försökt förklara det här, men jag tror inte jag lyckades så bra
[länk]

Det handlar i grunden om vilken möjlighet drivdonet har för att kompensera för långa ledningar, eller många lampor.

Vid konstant spänning sjunker spänningen mer och mer ju längre bort man mäter på ledningen, och den sjunker mer om fler lampor ansluts. Men vid drivdonet sjunker spänningen inte alls eller väldigt lite. Drivdonet vet inte hur stor spänningsfall det är i slingan. Det kan visserligen mäta strömmen men vet fortfarande inte hur mycket spänningen ska höjas för att kompensera för ett spänningsfall. Spänningsfallet varierar dessutom, litet i början av ledningen och stort i slutet. Det går inte att reglera på annat sätt än med grövre ledningar.

Vid konstant ström kan drivdonet mäta strömmen eftersom den är densamma i varje punkt i slingan, även invid drivdonet. Med en längre och/eller klenare ledning kommer strömmen att sjunka något, så drivdonet skruvar upp spänningen lite så att strömmen återfår sitt inställda värde. Kopplar du in en eller ett par lampor till i kretsen så måste drivdonet höja spänningen med flera volt för att strömmen ska bli rätt igen, osv. Så detta system lider inte av spänningsfall i ledningar. Men det finns givetvis en gräns för max antal lampor, dvs max spänning som drivdonet kan ge.

Det är ett mycket bra system du har valt som passar takfot mycket bra. Skyddsklenspänning och den låga strömmen innebär att ledningarna inte behöver något speciellt skydd av säkerhetsskäl (elchock eller brand). Men givetvis ska ledningen klara yttre påverkan så det är inte fel att lägga den i flexslang på vissa sträckor. Men man behöver inte vara noga med att skydda ledarna vid varje armatur. Ett 230 V-system i takfot är betydligt besvärligare, vilket jag faktiskt avråder ifrån generellt.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har försökt förklara det här, men jag tror inte jag lyckades så bra
[länk]

Det handlar i grunden om vilken möjlighet drivdonet har för att kompensera för långa ledningar, eller många lampor.

Vid konstant spänning sjunker spänningen mer och mer ju längre bort man mäter på ledningen, och den sjunker mer om fler lampor ansluts. Men vid drivdonet sjunker spänningen inte alls eller väldigt lite. Drivdonet vet inte hur stor spänningsfall det är i slingan. Det kan visserligen mäta strömmen men vet fortfarande inte hur mycket spänningen ska höjas för att kompensera för ett spänningsfall. Spänningsfallet varierar dessutom, litet i början av ledningen och stort i slutet. Det går inte att reglera på annat sätt än med grövre ledningar.

Vid konstant ström kan drivdonet mäta strömmen eftersom den är densamma i varje punkt i slingan, även invid drivdonet. Med en längre och/eller klenare ledning kommer strömmen att sjunka något, så drivdonet skruvar upp spänningen lite så att strömmen återfår sitt inställda värde. Kopplar du in en eller ett par lampor till i kretsen så måste drivdonet höja spänningen med flera volt för att strömmen ska bli rätt igen, osv. Så detta system lider inte av spänningsfall i ledningar. Men det finns givetvis en gräns för max antal lampor, dvs max spänning som drivdonet kan ge.

Det är ett mycket bra system du har valt som passar takfot mycket bra. Skyddsklenspänning och den låga strömmen innebär att ledningarna inte behöver något speciellt skydd av säkerhetsskäl (elchock eller brand). Men givetvis ska ledningen klara yttre påverkan så det är inte fel att lägga den i flexslang på vissa sträckor. Men man behöver inte vara noga med att skydda ledarna vid varje armatur. Ett 230 V-system i takfot är betydligt besvärligare, vilket jag faktiskt avråder ifrån generellt.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har försökt förklara det här, men jag tror inte jag lyckades så bra
[länk]

Det handlar i grunden om vilken möjlighet drivdonet har för att kompensera för långa ledningar, eller många lampor.

Vid konstant spänning sjunker spänningen mer och mer ju längre bort man mäter på ledningen, och den sjunker mer om fler lampor ansluts. Men vid drivdonet sjunker spänningen inte alls eller väldigt lite. Drivdonet vet inte hur stor spänningsfall det är i slingan. Det kan visserligen mäta strömmen men vet fortfarande inte hur mycket spänningen ska höjas för att kompensera för ett spänningsfall. Spänningsfallet varierar dessutom, litet i början av ledningen och stort i slutet. Det går inte att reglera på annat sätt än med grövre ledningar.

Vid konstant ström kan drivdonet mäta strömmen eftersom den är densamma i varje punkt i slingan, även invid drivdonet. Med en längre och/eller klenare ledning kommer strömmen att sjunka något, så drivdonet skruvar upp spänningen lite så att strömmen återfår sitt inställda värde. Kopplar du in en eller ett par lampor till i kretsen så måste drivdonet höja spänningen med flera volt för att strömmen ska bli rätt igen, osv. Så detta system lider inte av spänningsfall i ledningar. Men det finns givetvis en gräns för max antal lampor, dvs max spänning som drivdonet kan ge.

Det är ett mycket bra system du har valt som passar takfot mycket bra. Skyddsklenspänning och den låga strömmen innebär att ledningarna inte behöver något speciellt skydd av säkerhetsskäl (elchock eller brand). Men givetvis ska ledningen klara yttre påverkan så det är inte fel att lägga den i flexslang på vissa sträckor. Men man behöver inte vara noga med att skydda ledarna vid varje armatur. Ett 230 V-system i takfot är betydligt besvärligare, vilket jag faktiskt avråder ifrån generellt.

Tack för mycket bra svar, även till dig @etompau

Tänkte koppla enligt alternativ 1 och kör flexslang så nära lamporna jag kan :) mer kan man kanske inte göra..

jo en sak till… såg Hide a lite rekomenderade ventilation i om man sätter drivdon i kapsling.

aldrig hört talas om det, man kan väll inte göra hål i en kapsling hur som helst?
 
Jag hittar inget stöd för ventilation i brukanvisningen, enbart en indikation på att det finns en produktvariant för inbyggnad. Jag tror du har tillräckligt med luft i den normkapsling du valt. Om inte kan du alltid lämna en glipa mellan täcklocken.

De vanliga uppgifter som framgår är Ta och Tc. Omgivningstemperaturen i kapslingen, utan medverkan av drivdonet, ska hålla sig under 50 grader. Dock oklart vilken grad av ventilation det ska finnas. Vill du kontrollera om drivdonet riskerar bli överhettat kan du mäta temperaturen på Tc-punkten på höljet, som ska hålla sig under 90 grader.

Närbild på en etikett på elutrustning med tekniska specifikationer, omgiven av en cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett tips: bygg ihop allting på köksbordet för att se att allting funkar. Jag hade valt koppling 3.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.