Hej!
Ska börja regla upp installationsskiktet i badrummet mot yttervägg.
Ligger reglar 45x45 horisontellt på cc 600 nu.
Ska jag kortla mellan dessa på cc450 eller sätta ytterliggare en regel vågrätt på cc 300?
Kommer använda plywood 15mm+gips+kakel som ytskikt
Stort tack på förhand!
Mvh
Ska börja regla upp installationsskiktet i badrummet mot yttervägg.
Ligger reglar 45x45 horisontellt på cc 600 nu.
Ska jag kortla mellan dessa på cc450 eller sätta ytterliggare en regel vågrätt på cc 300?
Kommer använda plywood 15mm+gips+kakel som ytskikt
Stort tack på förhand!
Mvh
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 700 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 700 inlägg
Då måste du ju se till att det finns reglar bakom skivornas kanter, alltså på 90 cm avstånd och enligt branschreglerna får det inte vara mer än 45 cm emellan (eller?). Så länge som du uppfyller det så spelar det ingen roll var du sätter reglarna.
Men ska det inte vara 45x70 för att uppfylla kraven i den godkända väggen?
Se även fler inlägg i den tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/saeker-vatten-vaegg-reglar-45x70.398418/N NoUseForAUsername skrev:Om man ska följa säkervatten så ska väggen byggas med 45x70 reglar och då självklart med 70mm på djupet så väggen blir tjockare. Böjstyvheten i regeln på den ledden är överlägsen jämfört med att sätta dem på andra ledden.
Har man en befintlig vägg med 45x45 så får man antingen sala på reglarna så de blir 70 djupa (limma och skruva på 25mm regel till på befintlig regel) eller ställa i nya 45x70 bredvid de gamla reglarna och regla upp med rätt c/c. Det senare alternativet gjorde jag när vi nyligen renoverade badrummet och hade 45x45 reglar i alla omslutande väggar.
Tack för svar! Tycker allt är lite luddigt. Men vad jag kan förstå så är 45x45 helt okej mot yttervägg då du har stommen bakom.BirgitS skrev:Då måste du ju se till att det finns reglar bakom skivornas kanter, alltså på 90 cm avstånd och enligt branschreglerna får det inte vara mer än 45 cm emellan (eller?). Så länge som du uppfyller det så spelar det ingen roll var du sätter reglarna.
Se även fler inlägg i den tråden: [länk]
Men det skrivs 70x45 , reglat på cc 450 för innerväggar. Men antar att även det är beroende på väggens uppbyggnad i sin helhet. Sitter det plyfa och gips även på andra sidan är säkert 45x45 helt okej som innervägg
Men är fortfarande osäker på hur jag ska göra.
Antingen sätter jag en till vågrät regel så det blir cc 300 på det liggande installationsskiktet, och skruvar plyfan liggande.
Eller kortlingar och skruva stående.
Kortlingar på skivändar ”90” i båda fall
Vad tror du?
Ja det blir små bitar oavsett, badrummet är 1,7x2,95 meter ca. Nästan 2,60 takhöjd till glesen.BirgitS skrev:
Tror det vore bra att ha plyfan liggandes
Men det kanske är så att det inte finns några klara svar på detta?
Tack BirgitS!
70x45 är minimum för stående reglar i innerväggar. Normalt har man liggande 45x45 mot yttervägg.W Wallawhoa skrev:Tack för svar! Tycker allt är lite luddigt. Men vad jag kan förstå så är 45x45 helt okej mot yttervägg då du har stommen bakom.
Men det skrivs 70x45 , reglat på cc 450 för innerväggar. Men antar att även det är beroende på väggens uppbyggnad i sin helhet. Sitter det plyfa och gips även på andra sidan är säkert 45x45 helt okej som innervägg
Men är fortfarande osäker på hur jag ska göra.
Antingen sätter jag en till vågrät regel så det blir cc 300 på det liggande installationsskiktet, och skruvar plyfan liggande.
Eller kortlingar och skruva stående.
Kortlingar på skivändar ”90” i båda fall
Vad tror du?
Tack för svar!Jonatan79 skrev:
Med tanke på att jag har dom liggandes nu på cc600 , borde inte det bästa vara att sätta en i mitt och få cc300.
För att sedan skruva plyfan liggandes och gipsen stående?
Tack ☺️
Kan du inte ta 120cm breda plywoodskivor och ha dom liggande då? Då är det ju bara i kortändarna på den långa väggen du behöver kortla emellan..
Tack för svar! Tror också det funkar bra, men anses nog inte vara godkänt. Jag kommer köra cc 300 liggande plyfa med stående gips tror jag.V Vedhuggarrn skrev:
Hur gör jag med ångbromsen?
Är vanlig trästomme 195+45 på gjuten isolerad betongplatta. Ska man bara skära ångbromsen jämns med 45’an eller ska den vikas upp en bit?
Ska flytspacklas efter jag monterat plufa och gips
Tack allihop!
Nu är badrummet påbörjat. Tänkte använda liggande plywood och stående gips.
Kommer att kortla ändarna på plyfan, och köra med vinkelprofil i hörnen.
Enligt säkervatten ska jag kortla mellan varje liggande regel och köra med stående plywood och gips. Varför skriver man så?
Tacksam för svar, tänkte börja med skivorna idag 🤔
Kommer att kortla ändarna på plyfan, och köra med vinkelprofil i hörnen.
Enligt säkervatten ska jag kortla mellan varje liggande regel och köra med stående plywood och gips. Varför skriver man så?
Tacksam för svar, tänkte börja med skivorna idag 🤔