2 448 läst · 30 svar
2k läst
30 svar
Installationsrelä, installationskontaktor från ryssland?
Ett relä glappar och behöver bytas i ett styrskåp till vårt reningsverk i sommarstugan.
Tyvärr verkar det vara någon rysktillverkad historia och jag skulle gärna vilja byta till något bättre om jag hittar motsvarande. Tyvärr är min kunskaper i elteknik bristfälliga så jag undrar om någon här på forumet kan säga vad jag kan byta mot.
Jag har googlat fram specifikation på det ryska reläet och bifogar den i bilderna.
Tyvärr verkar det vara någon rysktillverkad historia och jag skulle gärna vilja byta till något bättre om jag hittar motsvarande. Tyvärr är min kunskaper i elteknik bristfälliga så jag undrar om någon här på forumet kan säga vad jag kan byta mot.
Jag har googlat fram specifikation på det ryska reläet och bifogar den i bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Hej vore bra o veta vilka styrstift som är inkopplade till den idagMassa skrev:Ett relä glappar och behöver bytas i ett styrskåp till vårt reningsverk i sommarstugan.
[bild]
[bild]
A1 - A2 ELLER A2-A3, dvs 24v eller 230v
Det mest speciella verkar vara att det är både 24v dc och 230vac spolar. Jag hade nog tagit reda på vilken det är och köpt ett enkelt relä. Gärna i modulform. Lite dålig koll på den typen om anslutningarna sitter på samma sida så kanske värt att kontrollera så går bytet smidigare
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Verkar ju som reläet bredvid har 230 volt som styrspänning....
Har du ingen bild på hela skåpet?
Har du ingen bild på hela skåpet?
@Dan_Johansson, japp det var av de anledningen jag också misstänker 230V. Tyvärr ingen bild på hela skåpet.
@håbbe1961, är det ett sådant här du menar?
@håbbe1961, är det ett sådant här du menar?
Logga in
Skapa konto
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 375 inlägg
Då det sitter ett AUX-relä till vänster om denna som har 230 V manöver så kan man ju undra varför de valt ett 24 V-relä till höger, om du inte behövs just 24 V, kanske för någon nivågivare. Det kräver just 24 V...så var kommer i så fall den spänningen ifrån? Klumpen som skymtar längst till höger?
Så jag skulle sätta en slant på Hagerreläet du har på bild. Synd bara att man måste gissa. Hur vet du förresten att reläet "glappar"? Det kan lika gärna vara manöverkretsen som glappar.
Så jag skulle sätta en slant på Hagerreläet du har på bild. Synd bara att man måste gissa. Hur vet du förresten att reläet "glappar"? Det kan lika gärna vara manöverkretsen som glappar.
Tack till alla som engagerar sig!
En liten bakgrundshistoria är på sin plats. Precis när vi skulle åka ifrån stugan förra gången upptäckte jag att den stora röda indikatorlampan utanpå styrskåpet blinkade. Anledningen till att jag tror det glappar är att när jag knackade på det reläet så slutade indikatorlampan att blinka.
Familjen satt redan i bilen och jag tog ett snabbt kort på reläet.
Här är hela bilden. "Klumpen" till höger är displayen.
Som det står ovanför reläet så verkar det ju som om det styr luftpumpen till reningsverket. Troligt att pumpen är på 24V...?
En liten bakgrundshistoria är på sin plats. Precis när vi skulle åka ifrån stugan förra gången upptäckte jag att den stora röda indikatorlampan utanpå styrskåpet blinkade. Anledningen till att jag tror det glappar är att när jag knackade på det reläet så slutade indikatorlampan att blinka.
Familjen satt redan i bilen och jag tog ett snabbt kort på reläet.
Här är hela bilden. "Klumpen" till höger är displayen.
Som det står ovanför reläet så verkar det ju som om det styr luftpumpen till reningsverket. Troligt att pumpen är på 24V...?
Logga in
Skapa konto