Vi tar in en firma för att sätta upp en belysning på gården. För att inte behöva anlita elektrikern för grävningen så beslutar vi oss att göra grävning själva. Ca 10-15m. Var väldigt jobbigt att göra, men det gick till slut.

En morgon kommer man och slänger ner en flexslang så vi kan lägga igen hålet. Min telefon går sönder så jag skickar in den på reparation vilket tar ca 1,5 vecka. Under denna tid så var det ändå ingen som hörde av sig. Till slut skickar jag meddelande och får till mig att det ska bli utfört senare under veckan. Det kommer en yngre kille och han gör väl ett bra jobb av vad jag kan se, men det är helt uppenbart att det tar fruktansvärt lång tid.

Jobbet består av:
Sätta upp två vägguttag vid källartrappen. Dosa finns precis vid denna anslutning.
Borra hål och dra in elkabel för att sedan koppla på.
Dra kabeln ut och koppla på lampan.

Detta står specificerat i fakturan:

Ytterbelysning.
-Förläggning av markslang och tillhörande markeringsband.
-Förläggning av kabel i markslang från källare till stolpbelysning.
-Kopplat in stolpbelysning.
-Monterat kopplingsdosa vid inkommande kabel till stolpbelysning och dragit kabel från vägg motnorr till vägg mot väst i rum vid källaringång.
-Dragit kraft matning från befintlig infälld kopplingsdosa till monterad dosa vänster om källaringång.
-Monterat vägguttag på yttervägg höger om källaringång och dragit kraftmatning från dosa på andra sidan väggen.
-Bytt ut befintlig strömbrytare för ytterbelysning vänster om källaringång mot ny strömbrytare samt kopplat in plejd på ytterbelysning.
-Dragit fram nolledare samt jord till befintlig infälld kopplingsdosa vänster om källaringång frånkopplingsdosa i tak.

När vi gick igenom jobbet lät det som att det skulle gå rätt fort ändå. Allt var ju klart och tillgängligt.

Får nu en smärre chock av att en faktura om 18500kr dimper ner (14500 efter ROT). Finns det någon rimlighet i detta? Mer än två fulla arbetsdagar.

• Gilla
Kling 1
  • Laddar…
Vem grävde, la slangen, fyllde igen, drog i kabel i slangen?

Vem stod för materialet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.