5 133 läst · 6 svar
5k läst
6 svar
Installation av våtrumsmatta?
Hej!
Jag har blivit förfrågat om att hjälpa till att renovera ett badrum. Eftersom jag är den av oss två som har mest erfarenhet tänkte jag göra lite research. Jag har ingen erfarenhet av våtrum men har genomfört andra byggprojekt.
Jag har hittat mycket bra information på den här sidan, men som tur är ska detta badrum inte bli lika fancy som de felsta andra frågorna ställer sig till.
Badrummet ska varken ha golvvärme eller klinkers/kakel utan helt enkelt vara ett enkelt badrum med våtrumsmatta samt våtrumstapet. Taket ska vara målat i en vit färg och ha en enklel lampa. Jag har nu några funderingar jag skulle behöva hjälp med.
Att skapa fall på golvet: Kan jag bygga upp fallet på golvet genom att såga reglear i rätt lutning och klä med skiva som jag sedan limmar mattan på? Jag har läst att man ska använda 22mm spånskiva, kan man böja denna efter fallet i rummet eller ska man satsa på något tunnare/annat material?
Räcker det att man spacklar skruvhålen eller bör man lägga nät också?
Jag har även förstått det som att man med med våtrumsmatta inte behöver någon fuktspärr?
När det kommer till väggarna, fungerar det även bra där att man använder spånskiva? Hur tjock ska denna vara?
Vad gäller taket, ska man använda en speciell vitfärg där?
Tackar så mycket för hjälpen, kommer säkert fler frågor along the way! Men vill väldigt gärna lära mig även detta så alla tips är välkomna!
/ Mattias
Jag har blivit förfrågat om att hjälpa till att renovera ett badrum. Eftersom jag är den av oss två som har mest erfarenhet tänkte jag göra lite research. Jag har ingen erfarenhet av våtrum men har genomfört andra byggprojekt.
Jag har hittat mycket bra information på den här sidan, men som tur är ska detta badrum inte bli lika fancy som de felsta andra frågorna ställer sig till.
Badrummet ska varken ha golvvärme eller klinkers/kakel utan helt enkelt vara ett enkelt badrum med våtrumsmatta samt våtrumstapet. Taket ska vara målat i en vit färg och ha en enklel lampa. Jag har nu några funderingar jag skulle behöva hjälp med.
Att skapa fall på golvet: Kan jag bygga upp fallet på golvet genom att såga reglear i rätt lutning och klä med skiva som jag sedan limmar mattan på? Jag har läst att man ska använda 22mm spånskiva, kan man böja denna efter fallet i rummet eller ska man satsa på något tunnare/annat material?
Räcker det att man spacklar skruvhålen eller bör man lägga nät också?
Jag har även förstått det som att man med med våtrumsmatta inte behöver någon fuktspärr?
När det kommer till väggarna, fungerar det även bra där att man använder spånskiva? Hur tjock ska denna vara?
Vad gäller taket, ska man använda en speciell vitfärg där?
Tackar så mycket för hjälpen, kommer säkert fler frågor along the way! Men vill väldigt gärna lära mig även detta så alla tips är välkomna!
/ Mattias
Från väggarna och in mot duschgropen kan du lägga 22mm spån och såga ner reglarna för fall, men i själva duschgropen bör du ha lite mer fall ca 1cm på 50cm, i övriga ca 1cm på 1,5m, i duschgropen brukar man använda ett fallspackel tex Ardex A45, det finns iof en färdigskiva med inbyggt fall.
Man kan lägga en 22mm spånskiva över hela golvet med brunnen i samma nivå, sen lägga en 10-12mm spånskiva över hela golvet, utom i duschgropen och sen fallspackla.
Man brukar slipa golvspånskarvarna och spackla där, skruvhålen behöver du inte spackla över.
Våtrumsmattan är i det här fallet tätskiktet.
Funkar med spånskiva på väggarna men jag tycker det är bättre med gipsskivor eftersom dom är fasade i skarvarna, lättare att få det bra i skivskarvarna.
Finns speciell våtrumsfärg till tak.
Tror du ska kontakta mattläggaren och fråga honom om råd
Man kan lägga en 22mm spånskiva över hela golvet med brunnen i samma nivå, sen lägga en 10-12mm spånskiva över hela golvet, utom i duschgropen och sen fallspackla.
Man brukar slipa golvspånskarvarna och spackla där, skruvhålen behöver du inte spackla över.
Våtrumsmattan är i det här fallet tätskiktet.
Funkar med spånskiva på väggarna men jag tycker det är bättre med gipsskivor eftersom dom är fasade i skarvarna, lättare att få det bra i skivskarvarna.
Finns speciell våtrumsfärg till tak.
Tror du ska kontakta mattläggaren och fråga honom om råd
Tack för svaret! jag var ute och pratade med mattförsäljarna igår och fick mycke goda råd, Så nu känner jag mig ganska redo. Jag har dock bra två små frågor till som jag glömde ställa. När man ska svetsa golvmattan, finns det verktyg man kan sätta på varmluftspistolen för det, eller är det specialverktyg som gäller?
Detsamma gäller den lilla utrustningen man skär ut plats för svetsningen med, vad heter det och finns det att få tag för några hundralappar?
/ Mattias
Detsamma gäller den lilla utrustningen man skär ut plats för svetsningen med, vad heter det och finns det att få tag för några hundralappar?
/ Mattias
Nu har jag sådan tur att rummet inte är så stort att jag inte kommer att behöva skarva någon matta på golvet utan "bara" fixa till hörnen. Så blir det lite fult, men tätt så är jag nöjd
Tror inte heller att det finns något att köpa till vanlig varmluftspistol
Du kan använda en vanlig färgskrapa med trekantsstål för att fixa fogen
Varmluftspistol är det väl egentligen för dålig kräm i, min fön är på 3400w
Du kan använda en vanlig färgskrapa med trekantsstål för att fixa fogen
Varmluftspistol är det väl egentligen för dålig kräm i, min fön är på 3400w
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden