Vi håller på att bygga ett Trivselhus och har just stomrest ;D
Det börjar med andra ord bli dags att kolla över el ritningar ???

På elritningarna är det inritat tomrör och dosor för TV uttag, dock är det ingen kabel dragen i dessa.
Jag hoppas att någon här kan dela med sig av sina erfarenheter och tala om för mig hur ni har löst kabeldragning, gjorde elektrikerna jobbet eller lejde ni ut det på en TV installatör? Vad kostade det? Finns det olika lösningar och i så fall vad har ni valt?
Hälsningar Cilla

Vi lät elektrikern göra allt inkl montera antennen på taket. Vi valde ett "stjärnnät" dvs alla rör ut till rummen utgår från ett och samma ställe (tvättstugan). Då är man mer framtidsäker ifall man vill sätta någon typ av box eller mottagare centralt.
Priset, inklusive ett datornätverk, blev 8500:-.

ClasseClas
Se till att dra tomrör för bredband också. Vem vet, en dag vill du titta på TV över nätet över fiber istället för antenn o/eller parabol.

Jag skulle rekommendera att du drar minst två tomma dosor till varje rum i huset. Till dessa dosor drar du dubbla rör från en punkt så att du får ett stjärnnät

Detta för att ha uttbygnadsmöjligheter i framtiden. Datanät, tele, tv eller bara ett extra eluttag.

Jag har skrotat all tele och kör den över datanätet. På fem månader har detta sparat in fyra omdragningar här hemma. Två trevliga klick i kopllingspanelen och vipps så har man fixat ett nytt telejack någonstans

Ta det INTE genom elektrikern, ta det genom en tv-antennmontör och ring runt och hör om priser. Ni har väl exakta mått på kablar o.s.v. så det borde gå att få det specat nästan på öret. Om ni har fri sikt en bit bort omrking den riktning grannarnas antenner pekar åt så är det ingen större risk för kalldusch, är det tjock skog eller något annat så kan det bli knepigt. Jag har en gång varit med om en sommarstuga som låg nånstans mellan västerås och eskilstuna, som på grund av en jobbig skog på ena sidan blev tvungen att ta emot örebrosändaren långt utanför vad som egentligen är täckningsområdet för den sändaren, för den mycket närmare västeråssändaren fick enorma skuggbilder p.g.a. skogen.

Tipset att dra dubbla rör är bra.

Mitt tips är att dra ned kabel från antenn till vardagsrummet, och vidare kabel därifrån till sovrummet. Skippa de där dosorna om ni inte absolut vill ha det snyggt den dagen ni inte har någon tv i ett av rummen. Dosorna innebär bara en onödig dämpning av signalen, de skapar ett konstgjort behov av större antenn eller antennförstärkare.

Poängen med att gå ned till vardagsrummet först är att antennen ansluts till ev. digitalbox, video, dvd o.s.v. och därefter delas i en tvåvägsdelare (biltemas för 15:- duger lika bra som en dyrköpt sådan) dels till tv'n i vardagsrummet och dels vidare till tv'n i sovrummet, så kan ni i sovrummet titta på vad apparaterna i vardagsrummet visar. Släng i framtiden på en såndär mojäng som skickar fjärrkontrollsignalerna över antennkabeln tillbaka till apparaterna så går det bra att styra dem från sovrummet också.

Annars, om man inte vill blanda in video, digitalboxar, dvd o.s.v så är det annars egentligen bäst att dela signalen på vinden och leda varsin kabel till varsitt rum, det ger lägst förluster, d.v.s. störst chans att man klarar sig utan antennförstärkare.

Anledningen att man vill slippa antennförstärkare är dels att man orkar aldrig koppla ur dem när det åskarom de t.ex. sitter på vinden, och dels så är de oftast känsligare för "störningar" utanför radio-tv-frekvenserna än vad en vanlig tv eller liknande är, så om eran granne kör en fullt laglig men kraftig amatörradiosändare så kan ni få rejäla störningar på tv'n som faktiskt beror på att antennförstärkaren inte är något vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.