Kunde inte komma på en bättre rubrik.

Jag bor i hus där vi installerade IHC som styrsystem för elen när vi byggde. I stora delar av huset sitter det 230 V halogen-spottar i taket som dimmas av IHC-systemet. Jag har med åren bytt en del lampor till dimbara LED-lampor och det funkar ju, även om de inte dimmas riktigt lika bra som gamla "hederliga" halogenvarianten.

Nu håller jag på att färdigställa biorummet, som tyvärr har stått i "träda" ett antal år. Där har jag tänkt ha ett antal dimbara spottar längs med kanterna i en byggd "trumma" (soffit på engelska). Det jag funderar på är dels vilken typ av spottar jag skall ha (12 V/230 V) och hur jag skall styra de. Jag skulle ju helst vilja styra de med mitt befintliga IHC system, men om jag fattat det hela rätt så kan man inte koppla in moderna LED-armaturer till de DIN-dimmrar jag har (400GLE/I http://www.elko.se/din-dimmer/ls-dimmer-400gle-i-article2017-1692.html)?

Så jag gissar att jag får ta den ena av två vägar och antingen köra på typ Hue/IKEA trådfri eller "vanlig" dimmer. Nu är det ingen katastrof att köra med en väggdimmer, men det hade ju som sagt varit trevligt att kunna använda styrsytemet. Är det någon som vet om ens tekniskt är möjligt att lösa det i IHC?

E
Du kan köra med E1708974, LS dimmer 1-10V. Samma funktion som 400GLE men med styrsignal 1-10V.
Till det sätter du drivdon som ljusregleras via 1-10V. Designlight, som brukar ligga bra till prismässigt, har två såna drivare, en för 2-10W och en 5-20W. Såg nu att de även har en puck som är något billigare och tar 0-9W.

Spottarna är sedan valfria spottar som funkar ihop med drivdonet.

Ok, tack för info. Hade kollat lite på den, men är ärligt talat inte fullt insatt i hur LED drivers funkar.

Skall kolla vidare på denna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.