Är det jobbigare att installera den i mediacentralen än i ett annat rum? :)
 
Ja men du behöver väl också fler burkar för att köra HDMI+IR över ethernet etc? Och då sticker väl kostnaden iväg?

Frågan är ju också hur mycket plats man får i mediacentralen, och hur man enkelt stänger av grejerna när de inte används. Burkar som stå påslagna hela tiden drar en del el, vår backend kostar en tusenlapp om året i el (men det beror mest på att det sitter fyra 250 GB diskar i den, ska byta till en 2 TB för att få ner kostnaden lite). Våra Frontends är bara påslagna när de används.
 
Mina grejer går ner i sleep. Drar 1W då. Det kan jag stå ut med.

Ja, man behöver givetvis en HDBaseT-extender för att köra över Kat6, men å andra sidan så behöver man inte en videokälla per TV heller.

Det här är givetvis bara hårklyverier och en smaksak i slutändan. Jag föredrar att ha all teknik dold och centraliserad, andra före drar att ha den decentraliserad. Inga konstigheter :)
 
Jo men vadå, då måste ju ändå ha en sån där extenderbox vid TVn? Och om du ska ha en DVD eller BR-spelare vid TVn så kan du ju lika gärna ha en liten HTPC. Den blir ju inte större än ett Wii eller nåt, ingen stor grej alls. Det finns ju små tunna mini-ITX som går att montera bakom TVn t.o.m. (för att inte tala om Raspberry Pi, kunde de PXE-boota hade jag nog haft flera såna i drift redan) och det lär ju inte vara så långt till den framtid när TVn själv kan köra Linux.
 
Du tycker det där är bättre. Jag tycker inte det. Jag behöver inte en HTPC per TV , och extenderboxen är monterad på väggen bakom TV'n (den är typ 10x10x2cm stor liksom). Jag har ingen TV-möbel. En mini-ITX per TV kostar ju ändå mer än en HDMI-extender och jag använder inte DVD/BR.

Vidare, det du förespråkar blir ju också mycket bättre om man dragit Kat6-kabel istället för att köra WiFi. Så jag tycker oavsett att man ska dra Kat6-kabel istället för HDMI i väggen :) Men alla gör som de själva vill.
 
Du behöver väl två HDMI-extenders för varje TV? En vid TVn och en i mediacentralen? PLUS en ny mediakälla i mediacentralen, väl?

Sen har jag aldrig förordat WiFi, nätverksbootning funkar inte över WiFi så ska man köra WiFi kan man inte ha små disklösa burkar:)


Men visst, för dina behov kanske din lösning funkar fint. Men jag tror att min lösning är mycket mer flexibel och enklare.
 
"En" HDMI-extender är givetvis en sändare och en mottagare. Man behöver inte en mediakälla per TV nej. Bara om man vill att det ska gå kolla på olika saker på alla TV-apparater samtidigt :) Du behöver dock en mediakälla per TV.

Din lösning är också trevlig och kräver samma kabeldragning, så jag står fast vid att det är bättre att dra Kat6 än HDMI i väggarna.
Bägge lösningarna går också utmärkt att kombinera eftersom det enda som behövs i väggen är Kat6-kabel :)
 
Jag är nyfiken på hur du kopplar det om du t.ex. har tre TV-apparater och två mediakällor? Hur väljer du vilken TV som skall se vilken mediakälla? Då måste du ha nån form av HDMI-växel i mediacentralen?

Min "mediakälla" går ju egentligen att se som en mer avancerad HDMI-extender: Den tar emot kommandon från fjärrkontrollen och vidarefordrar dem till servern som serverar min "mediakälla" data som den kan spela upp.
 
På bägge dina stycken är svaret ja :)
 
Här är mina tankar om hur väggen i vardagsrummet ska utformas:
vdrum_wall.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan det fungera tro?
 
På gång:
mediawall1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
mediawall2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul med bilder!!
Det ser bra ut!
 
Finns det några särskilda terminaler man ska satsa på?

Jag är ingen "audiofil" så jag har inga ljudmässiga krav. Jag hör inte skillnad på om det är 18 eller 24 karats gultplätering... :)

En snabb titt på eBay gav bland annat följande alternativ.
1. http://viewitem.eim.ebay.se/6-Speak...ll-Plates-Banana-Plugs--NEW/300835886815/item
2. http://viewitem.eim.ebay.se/Elite-S...ocket--Wall-Plate-Connector/160948943619/item
3. http://viewitem.eim.ebay.se/8-Gold-Speaker-BINDING-POSTS-for-4mm-Banana-Plugs--NEW/300835886816/item

compass2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
compassaudio.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
underwoodaudio.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar bra (?) med de där mjuka (?) plattorna för att få en stabil fastsättning, vilket skulle utesluta alternativet utan dessa. Kvar är då de två andra varav den ena tillåter anslutning med skruv istället för lödning, vilket verkar smidigt för undertecknad. Jag landar då på alternativer från "Underwood Audio" (länk 2 ovan).

Blir det bra?

Missar jag något?
 
Vad är det för skillnad på blå, gula och vita dosor?
 
Nyfniken: Vet ej. Det är elektrikern som jobbar, jag vet inte varför han väljer olika dosor och vad de har för olika egenskaper...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.