Som är i ett annat rum eller vad? :)
 
Allt är i samma rum, sorry om det var oklart. Förutom lite förberedande rör för högtalare som sticker iväg utomhus och till kök...
 
  • Gilla
Nybygget18
  • Laddar…
Om man nu skulle ha mediacentralen på ett annat ställe hur gör man då om man bara ska ha en cat5/6 kabel??
 
ginnfilt skrev:
Allt är i samma rum, sorry om det var oklart. Förutom lite förberedande rör för högtalare som sticker iväg utomhus och till kök...
Aha. Om du nu ändå ska fixa kabeldragning i väggarna, vore det inte bättre att dra till en dedikerad mediacentral som inte syns? Dyrt att göra ändringar i efterhand jämfört med vad det kostar att göra det "rätt" när du har chansen... :)
 
Aha smart lösning!!
Är det inte jobbigt att ha all media i något annat rum när man ska byta dvdskivor och så?
 
DVD-spelare, VHS och dylikt har man med fördel installerade på lokala platser. Om man av någon anledning fortfarande använder sådana apparater :)
 
Haha VHS är väl o ta i men dvd/blu-ray iallafall:)
Och om man ändå har blurayen framme varför kan man inte ha förstärkarn framme med??
Är inte alls emot det vill bara själv bli övertygad om att det är värt att bygga in mer än bara högtalarkabelrör:)
 
Jag håller ju med om att spelare (blu-ray/dvd) och förstärkare är de saker som kan stå framme. Även en liten (kanske rentav disk- och fläktlös) HTPC kan stå framme. Sen om man nu ska ha tusentals filmer på hårddisk så kan ju en separat lagringsserver står nån annanstans i huset.

Jag har så svårt för den här trenden att en HTPC är värsta monstermaskinen... Vi har små snygga disklösa (nätverkskbootande) Shuttle X27 står vid våra TV-apparater (och använder 2,5 uppsättning datorhögtalare kopplade direkt till de analoga ljudutgångarna för 5.1-ljudet). Datorerna har såklart en slimline DVD-läsare så det är EN liten burk som står där. (Nu är de visserligen lite för klena för HD, men vi klarar oss utan HD några år till.)

I och med att vi kör MythTV så är det sen inte ens draget antennkabel till TV-apparaterna, den är dragen direkt till backend-maskinen som står i källaren (med fyra DVB-T tuners och massa disk). Gav dessutom 20 meter kortare antennkabel (=bättre signalkvalitet).

Att köra både IR+HDMI+ethernet över nätverkskabel ser jag som en mycket sämre lösning än att bara köra fil/media-access över nätverket.
 
Ja precis!
Själv har jag en boxee för filmerna vid Tvn och den är ljudlös den med!

Vad är mythtv? Behöver man ändå ha fyra kort i dvb-t tuner?
 
MythTV är ett programpaket (linuxbaserat) för att köra HTPC klient/server-uppdelat.

Man har en backend, där sitter TV-korten (jag började med ett Nova-T, idag kör med med två Nova 500, två dubbeltunerkort), diskar och den sköter alltså inspelning och lagring, laddar ner tablåer från nätet etc.

Jag kör med "kortdelning" i burken så boxerkortet delas mellan alla mottagarna. Har alltså en USB-ansluten kortläsare som Boxer-kortet sitter i.

Egentligen behöver jag inte fyra tuners tror jag, det går att spela in flera program från samma MUX parallellt (jag har spelat in fyra program samtidigt med bara två tuners) så vi skulle nog klara oss med tre i och med att vi inte använder så många olika kanaler, men jag bytte från två enkeltuner till två dubbeltuner nyligen för enkelhets skull.

Sen vid varje TV har man en frontend. Den styr man med fjärrkontroll (jag kör med Biltemas gamla fjärr med USB-mottagare, de säljer den inte längre men jag hann köpa tre innan de utgick ur sortimentet). Våra nätverksbootar, men det är lite lurigt att sätta upp. Det går att köra installerad frontend också (men då måste man ha hårddisk i burken). Den kan spela upp TV-program, videofiler lagrade på backend, spela musik, funka som IP-telefon, har en enkel webbläsare etc. Det fungerar med ett system av plugins så det finns en massa grejer som jag inte använder.

Det finns ingen praktiskt gräns på hur många frontend man kan köra, alla frontends är oberoende av varandra så så länge mottagarna räcker till kan alla titta på olika TV-program, eller samma TV-program men nån kan pausa medans de andra tittar vidare osv. Går såklart att titta på samma inspelade program från två olika frontends och pausa oberoende av varandra.

Vi har "bara" tre frontends i dagsläget, men jag funderar på att fixa så ungarns datorer kan nätverksboota som frontends. (Det finns försök till frontend som körs under Windows, men sist jag testade den funkade den "sådär". Det finns också ett projekt för Android, det var ett tag sen jag testade den nu, vet inte om den blivit bättre, den var lite spartansk sist jag kollade på den.)
 
Nerre skrev:
Att köra både IR+HDMI+ethernet över nätverkskabel ser jag som en mycket sämre lösning än att bara köra fil/media-access över nätverket.
Tja, jag har tolv högtalare i hemmet och alla dessa terminerar i mediacentralen, där jag har förstärkare, ljuddistribution, nätverksutrustning etc. I vardagsrummet är det bara en TV och infällda högtalare i teknikväg. Men att ha decentraliserade spelare har sin roll också om man gillar att spela upp skivor, band etc. Jag gör inte det. Men om jag skulle göra en nyinstallation och hade öppnade väggar så hade jag definitivt förberett för centraliserade bild- och ljudkällor som sedan skulle kunna distribueras ut i huset. Mycket tråkigare att behöva dra ny kabel om några år.
 
Men du har EN TV bara om jag förstår dig rätt? Hur bygger du ut systemet med en TV till? Vi har som sagt var TV-apparater i tre rum (då räknar jag inte in ungars datorer i deras rum, som ju också går att använda som "TV" i vårt system).

Och kan ditt system spela olika musik i olika rum? Det låter som om du knappast har hemmaboende tonåringar? :)
 
Nerre skrev:
Men du har EN TV bara om jag förstår dig rätt? Hur bygger du ut systemet med en TV till? Vi har som sagt var TV-apparater i tre rum (då räknar jag inte in ungars datorer i deras rum, som ju också går att använda som "TV" i vårt system).

Och kan ditt system spela olika musik i olika rum? Det låter som om du knappast har hemmaboende tonåringar? :)
Bara en TV ja. Bor i lägenhet. Har inte förberett för fler TV-apparater (eller jo, i ett rum är det förberett). Men om man med den princip jag beskriver ska installera en TV till så smäller man upp en TV i närheten av ett CAT6-uttag och matar med valfri källa i mediacentralen (kan vara via en HDMI-matris, en mediaspelare, en HTPC, eller vad man nu vill).

Systemet kan spela olika musik i olika rum ja (mha sonos- och airplay-combo). Går spela även på 5.1-systemet i vardagsrummet (frontar + sub används då).

Inga hemmaboende tonåringar nej :) De får vänta tills vi har hus. Och tonåringar.
 
Redigerat:
Men då behöver du väl installera en massa nya saker vid mediacentralen? Ska jag ha upp en ny frontend så behöver jag en dator som kan nätverksboota och har tillräckligt med minne (1 GB räcker), en "skärm" (som kan vara en TV ansluten via HDMI eller VGA) och högtalare till den. Ansluter den till det vanliga nätverket och slår igång den. Låter den nätverksboota och efter fem minuter är den igång (då har jag alltså konfigurerat den individuellt baserat på vad den har för upplösning och antal kanaler till ljudet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.