Tänkte be om lite input om mina idéer för kabelinstallation. Första bilden är lämnad till elfirman och kommer att installeras. Jag hade dock inte tänkt klart om hur "kabelcentralen" skulle utformas och tog därför en funderare på det nu...
hogtalare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kabelcentralen tänkte jag mig består av VP-dosor. Om det är bättre att sätta dubbeldosor och exakt hur dessa ska sitta för att få en bra installation lämnar jag åt elektrikern. Min tanke är sedan att förse dessa med vanliga täcklock och göra egna anslutningar för högtalarkablar i dessa. Jag har dock inte hittat lösa honor för banankontakter - någon som vet var jag kan köpa det? Jag tänker mig alltså liknande dessa; http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/hogtalare/uttag/hogtalaruttag-2-pol-p37258 - fast ej monterade i denna plasthållare.
kabelcentral.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alternativ? Synpunkter? Tankar?

Byggbloggen:
http://nummeriv.blogspot.se/
 
Hade nog övervägt en "dosa" för central snarare en en mängd apparatdosor. Tror det blir svårt att få till det snyggt med täcklock över alla de dosorna. Med länkad dosa kan man lätt göra ett snyggt plåtlock över hela härligheten. Det kan man iofs sätta över dosorna också men det är lättare att dra i kablarna genom ett stort hål än genom gluggen på en liten dosa.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Jag funderade på en sådan central men för min del är det svårare att ordna "ett snyggt plåtlock" än att jobba med vanliga doslock. Men det är möjligt att elektrikern har synpunkter här så jag får se vad han/hon föreslår.
 
Så här ser min installation ut, med delar från Schneider Exxact. 3x2-ram och täcklock utan skruvar. Kontakterna är köpta på eBay från Kina och kablarna är egentillverkade. :p

Just ja, det är 6 st. apparatdosor där bakom.

uploadfromtaptalk1354266015271.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
osja och 7 till
  • Laddar…
ginnfilt skrev:
Jag funderade på en sådan central men för min del är det svårare att ordna "ett snyggt plåtlock" än att jobba med vanliga doslock. Men det är möjligt att elektrikern har synpunkter här så jag får se vad han/hon föreslår.
Det finns plåtlock att beställa till dosan, fästes med 4 skruvar, en i vardera hörn.

Och gällande hdmi-kabeln, på kjellsidan står det >20mm, vilket, om man skall läsa det korrekt gör att det inte går att dra i 20mm slang då det står mer än 20mm, kan vara felskrivet, kanske skall vara "mer än eller lika med" typ => eller >= eller hur man nu skriver det på dator...
 
Riktigt snyggt Schlbuditz! Menar du att det är täcklock från Schneider som du själv har försett med terminaler?
 
ginnfilt skrev:
Riktigt snyggt Schlbuditz! Menar du att det är täcklock från Schneider som du själv har försett med terminaler?
Tack! Japp, täcklock som jag borrat hål i och skruvat fast terminaler i.
 
ginnfilt skrev:
JOW: Det går i 20 mm rör (ej slang), det framgår av tillverkarens hemsida:
[länk]
Oki, bra då!
 
Schlbuditz: Är det 6 st separata dosor (typ som min första skiss) eller 3 st dubbeldosor bakom din installation?

Det var helt klart en tilltalande lösning som jag spontant känner för att kopiera... :) Om jag gör som du och kombinerar SUB med C så får jag bort en dosa och landar på 3x2.
 
Oj, insåg att jag inte kunde räkna... Får bli ett extra fack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.