51 333 läst · 34 svar
51k läst
34 svar
Installation av bänkdiskmaskin till blandare/kran
Hej! Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig med tips och råd om hur jag ska/kan gå tillväga.
Jag har fått en begagnad bänkdiskmaskin av min syster, en Electrolux Intuition ESF2410. Hon har inte haft några problem med den. Jag har tittat i manualen men blir inte mycket klokare.
Jag bor i en etta med ett litet kök i en hyreslägenhet, och har endast ytan på diskbänken att ställa diskmaskinen, vilket jag ändå tycker är bra ifall det skulle droppa vatten. Eventuellt införskaffa mig en skvallerplåt också. Kan inte ställa den på golvet för det finns inte tillräckligt med plats. Jag har varit i kontakt med hyresvärden och vill helst inte byta blandare då lägenheten totalrenoverades 2012 och det kommer att gå på tusenlappar att bara inköpa ny blandare.
Min blandare ser ut såhär:
Bild 1: Den större kranen är ju för att öppna varm- och kallvatten.
(Ursäkta disken, jag hatar att diska).
Bild 2: Det finns inget uttag på baksidan eller sidorna som jag kan koppla slangen till. Det lilla lilla pyttehålet där bak har nog ingen funktion, sitter ingen skruv där, endast ett hål. Det finns dock en diskmaskinsavstängning, som jag har förstått är den mindre kranen på sidan?
Bild 3: Såhär ser kranen ut utan pipen/strilen.
Jag tror att det är denna jag har:
http://www.rinkabyror.se/artikel/hg-kok-taliss2-avst-/
Det enda jag kan arbeta med är kranen och pipen för jag har en papperskorg som ser ut såhär och det blir alldeles för komplicerat för mig att börja ta isär den eller att borra/skära bort en bit av diskbänken för att komma åt rören:
Här är en bild på vattenslangmunstycket som ska kopplas till kranen:
Jag har ett vägguttag i närheten och ett kontakthuvud på el-sladden. Behöver jag något mer än detta?
Så vad är bästa och enklaste metoden för att installera min diskmaskin?
Den första metoden jag tänker på är ju att skruva vattenslangen till kranen men de passar inte, så jag får köpa en "adapter" från Bauhaus eller annan butik. Jag har inget emot att skruva på/av vattenslangen och pipen varje gång jag ska använda diskmaskinen men jag har läst på andra forum att det kan leda till läckage pga trycket? Hjälper diskmaskinsavstängningen detta på något sätt? Eller vad är den till för?
Finns det något annat sätt?
Det står såhär i manualen:
Hur går man tillväga när man väl ska använda en diskmaskin? När ska man sätta på/stänga av vattenkranen och/eller diskmaskinsavstängningen?
Jag kommer inte att använda diskmaskinen när jag inte är hemma pga. risk för läckage och brand.
Jag försökte förklara så utförligt som möjligt och jisses vad långt det blev. Har jag glömt nämna något så är det bara att fråga
Jag har fått en begagnad bänkdiskmaskin av min syster, en Electrolux Intuition ESF2410. Hon har inte haft några problem med den. Jag har tittat i manualen men blir inte mycket klokare.
Jag bor i en etta med ett litet kök i en hyreslägenhet, och har endast ytan på diskbänken att ställa diskmaskinen, vilket jag ändå tycker är bra ifall det skulle droppa vatten. Eventuellt införskaffa mig en skvallerplåt också. Kan inte ställa den på golvet för det finns inte tillräckligt med plats. Jag har varit i kontakt med hyresvärden och vill helst inte byta blandare då lägenheten totalrenoverades 2012 och det kommer att gå på tusenlappar att bara inköpa ny blandare.
Min blandare ser ut såhär:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bild 1: Den större kranen är ju för att öppna varm- och kallvatten.
(Ursäkta disken, jag hatar att diska).
Bild 2: Det finns inget uttag på baksidan eller sidorna som jag kan koppla slangen till. Det lilla lilla pyttehålet där bak har nog ingen funktion, sitter ingen skruv där, endast ett hål. Det finns dock en diskmaskinsavstängning, som jag har förstått är den mindre kranen på sidan?
Bild 3: Såhär ser kranen ut utan pipen/strilen.
Jag tror att det är denna jag har:
http://www.rinkabyror.se/artikel/hg-kok-taliss2-avst-/
Det enda jag kan arbeta med är kranen och pipen för jag har en papperskorg som ser ut såhär och det blir alldeles för komplicerat för mig att börja ta isär den eller att borra/skära bort en bit av diskbänken för att komma åt rören:
Logga in
Skapa konto
Här är en bild på vattenslangmunstycket som ska kopplas till kranen:
Logga in
Skapa konto
Jag har ett vägguttag i närheten och ett kontakthuvud på el-sladden. Behöver jag något mer än detta?
Logga in
Skapa konto
Så vad är bästa och enklaste metoden för att installera min diskmaskin?
Den första metoden jag tänker på är ju att skruva vattenslangen till kranen men de passar inte, så jag får köpa en "adapter" från Bauhaus eller annan butik. Jag har inget emot att skruva på/av vattenslangen och pipen varje gång jag ska använda diskmaskinen men jag har läst på andra forum att det kan leda till läckage pga trycket? Hjälper diskmaskinsavstängningen detta på något sätt? Eller vad är den till för?
Finns det något annat sätt?
Det står såhär i manualen:
Vilken temperatur på vattnet, kallt eller varmt, är bäst att använda i mitt fall? Och kan man utifrån tryck-gränsen jämföra med informationen på hemsidan http://www.rinkabyror.se/artikel/hg-kok-taliss2-avst-/ för att veta om kranen klarar av trycket?
Hur går man tillväga när man väl ska använda en diskmaskin? När ska man sätta på/stänga av vattenkranen och/eller diskmaskinsavstängningen?
Jag kommer inte att använda diskmaskinen när jag inte är hemma pga. risk för läckage och brand.
Jag försökte förklara så utförligt som möjligt och jisses vad långt det blev. Har jag glömt nämna något så är det bara att fråga
Redigerat:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 432 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 432 inlägg
Det ser ut som du har en Strand Solid 1007.
RSK: 831 80 87
http://strandvvs.se/index.php/produkter/item/strand-solid-so-1007
Och vad det verkar som så skriver dom inte vilken gänga dom har på pipen. Sen är det inte direkt bra att belasta pipen med "mot-trycket" som blir vid anslutning via just pipen till diskmaskinen.
Kolla med strand vad dom säger om det. Och om dom tycker det är en bra idé så kan dom säkert också berätta vilken gänga det är på pipen.
Det enda korrekta är att byta blandare med korrekt uttag ovan bänken!
http://strandvvs.se/index.php/produkter/item/strand-solid-so-1007
Och vad det verkar som så skriver dom inte vilken gänga dom har på pipen. Sen är det inte direkt bra att belasta pipen med "mot-trycket" som blir vid anslutning via just pipen till diskmaskinen.
Kolla med strand vad dom säger om det. Och om dom tycker det är en bra idé så kan dom säkert också berätta vilken gänga det är på pipen.
Vad är skillnaden mellan blandaren som jag länkade och den du visar?krilleman_215 skrev:Det ser ut som du har en Strand Solid 1007.
[länk]
Jag tror inte det skulle vara några problem med att hitta en passande gänga. Ska mäta storlekarna på rören och även ta med mig pipen och vattenslangen till en vvs-butik.
Men vet du vad diskmaskinsavstängningen har för funktion om man ska dra via pipen och hur man använder den?
Som jag skrev så blir det alldeles för dyrt för mig att byta ut blandaren.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 432 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 432 inlägg
Den du länkar till är inte ens lika på bilderna.
Gängan på diskmaskinen behöver du inte ta med till butik. Den är antagligen vanlig 20-gänga. Ca 27mm i diameter över gängans diameter på muttern.
Diskmaskins-avstängningen har funktionen att den stänger av vattnet till det tredje röret under diskbänken.
Gängan på diskmaskinen behöver du inte ta med till butik. Den är antagligen vanlig 20-gänga. Ca 27mm i diameter över gängans diameter på muttern.
Diskmaskins-avstängningen har funktionen att den stänger av vattnet till det tredje röret under diskbänken.
Ja, det stämmer som du säger. Jag ser skillnaden nu. Tack för informationen!krilleman_215 skrev:Den du länkar till är inte ens lika på bilderna.
Skulle man märka om trycket skulle vara för högt så att man kan förhindra det i tid? Till exempel på ljud eller rörelse? Minskas risken om man kopplar bort diskmaskinen efter varje användning?
Med andra ord så hjälper alltså inte diskmaskinsavstängningen något om man skulle koppla den på pipen?
Vet du hur man använder diskmaskinen om den är kopplad på pipen? När ska man sätta på/stänga av vattnet?
det är/ska vara tre rör på undersidan av blandaren, där kan man koppla en (under) bänkdiskmaskin.
du måste koppla diskmaskinröret till kranen, vattnet sköter du med vanliga handtaget.
det finns små ventiler att sätta på kran så du slipper montera bort slangen varje gång du ska använda kran vanligt.
(har jag skrivit konstigt? så fråga, formulerar dåligt, är dysletriker)
du måste koppla diskmaskinröret till kranen, vattnet sköter du med vanliga handtaget.
det finns små ventiler att sätta på kran så du slipper montera bort slangen varje gång du ska använda kran vanligt.
(har jag skrivit konstigt? så fråga, formulerar dåligt, är dysletriker)
http://www.clasohlson.com/se/Duschset-Handy/Pr309588000
liknande den som sitter på denna handdusch. dock risk att vatten börjar spola när diskmaskinen har tagit sitt vatten.
skall leta upp en bättre
liknande den som sitter på denna handdusch. dock risk att vatten börjar spola när diskmaskinen har tagit sitt vatten.
skall leta upp en bättre
Åh, nästan som en "adapter" med två utgångar alltså. En på sidan till diskmaskinen och en nedåt som vanligt.
Fungerar detta? Har du provat det själv och vet att det funkar?
Jag har ingenting emot att vattnet börjar spola efter diskmaskinen är färdig, för jag kommer vara hemma när jag använder diskmaskinen ändå. Vattnet spolar väl nedåt då?
Blir det någon skillnad på trycket?
Fungerar detta? Har du provat det själv och vet att det funkar?
Jag har ingenting emot att vattnet börjar spola efter diskmaskinen är färdig, för jag kommer vara hemma när jag använder diskmaskinen ändå. Vattnet spolar väl nedåt då?
Blir det någon skillnad på trycket?
jo, jag har monterat ett antal.
förr hade classe en handdusch med vred.
diskmaskin hämtar ju vatten i omgångar, så kran kan börja spola emellan gångerna.
jo, vattnet spolas neråt.
ingen skillnad på tryck.
börjar bli lite sur hittar inte en bra koppling med vred tilll dig
förr hade classe en handdusch med vred.
diskmaskin hämtar ju vatten i omgångar, så kran kan börja spola emellan gångerna.
jo, vattnet spolas neråt.
ingen skillnad på tryck.
börjar bli lite sur hittar inte en bra koppling med vred tilll dig
Bauhaus har ganska mycket vad gäller vatten. Du ser ingen på deras hemsida?
Om diskmaskinen hämtar vatten i omgångar, då får jag väl inte stänga av kranen emellanåt? Bara låta det spola nedåt?
En annan fråga, hur mycket ska man sätta kranen på? Ska man dra på hela?
Vad snällt av dig att du tittar!
Om diskmaskinen hämtar vatten i omgångar, då får jag väl inte stänga av kranen emellanåt? Bara låta det spola nedåt?
En annan fråga, hur mycket ska man sätta kranen på? Ska man dra på hela?
Vad snällt av dig att du tittar!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 432 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 432 inlägg
Den viktigaste frågan är ju inte om det finns någon typ av förgrening att sätta på pipen.
Viktigast är ju frågan om pipen tål fullt vattentryck. Pipen är konstruerad att klara detta tryck. Pipen ska ju bara spola vatten i "öppet" läge.
Jag vill inte verka negativ, men går det fel blir det allvarliga konsekvenser.
Reglerna är glasklara i detta förfarande.
Viktigast är ju frågan om pipen tål fullt vattentryck. Pipen är konstruerad att klara detta tryck. Pipen ska ju bara spola vatten i "öppet" läge.
jorrå dom klarar trycket.krilleman_215 skrev:Den viktigaste frågan är ju inte om det finns någon typ av förgrening att sätta på pipen.
Man får inte koppla diskmaskin eller tvättmaskin till pipen. Vattnet kan gå baklänges så t.ex. det kalla vattnet kan gå över i det varma. Jag hade min diskmaskin kopplad så när jag bode i lägenhet. Vicevärden var inte glad när han såg det. Var bara till att byta kran och en som är förberedd för diskmaskin.