En vän har fått en pytteliten hyreslägenhet, nybyggnation. Och köket har inte plats för diskmaskin och inte heller någon bra placering för bänkdiskmaskin. Är som sagt litet, så inte många steg mellan kök och badrum vilket fick mig att fundera på en alternativ lösning att placera en bänkdiskmaskin på bänkskivan över tvättmaskinen. Trots liten lägenhet så är ju badrummen gigantiska i många nybyggnationer.

Borde vara "säkert" då utrymmet redan är anpassat för maskin med vatten/avlopp/el, blir bara två maskiner istället för en. Handfatet är strax bredvid så avloppsslangen borde kunna läggas över kanten på den.

Om ni inte ser det som en helt fel idé, hur gör jag praktiskt? Tvättmaskinen är ansluten i ett eluttag med bara en anslutning, men går ju att sätta dit något som delar det till två? Eller är det inte tillåtet? Finns inget annat eluttag i badrummet.

Efter tvättmaskinens vattenkran, går det att dela från en slang till två? Vad är en lämpligt Y/T-adapter i så fall?

Vattenanslutningar under diskho med slangar, T-koppling och etikett på slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om nu en dum idé så lite frågor om anslutningar i köket. Det hänger en slang med en pil under diskhon, är det vatten just avsett för en diskmaskin? Jag gissar att om tar bort alla lådorna för bestick osv så går det att sätta in en maskin, kanske. Och kranen vid sidan av blandaren är just av/på av det vattnet?

VVS-inställningar med vattenkranar och anslutna slangar under en diskho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökets kakelvägg med kromad kran och en extra vattenkran för diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.