Elektrikern skabyta centralen mot en ny schneider resi 9 med 1 jfb på hela anläggningen men sen hunderade jag om man ska ha en varsin psa på kyl och frys? Eller spara på 2 st psa (1000kr) i matrial och sätta 2 vanliga 10a dvärgar utanför jfb? Alltså allt förutom kyl och frys är skyddad av jfb?.
Nån för/nakckdel?
Nån för/nakckdel?
Fördelen med psa är att frysen inte blir strömlös om jfb slår av medan du är bortrest. Nackdelen är att om en psa som bara skyddar frysen löser ut så kan det dröja en dag eller tre tills du upptäcker det (beroende på hur ofta du brukar öppna frysen) så maten kan bli förstörd ändå.
Tack för upplysningen. Kanske ska köra 1 jfb på hela anläggning barazarkov skrev:
Inget av alternativen hade jag valt.
Jag hade valt minst två JFBer och delat upp alla grupper ganska lika över JFBerna.
Försök och göra så att ingen del av bostaden blir helt mörk om en JFB löser ut.
Om du lägger kyl/frys på var sin PSA så kan de lösa ut utan att du märker det på många timmar.
Vi bytte häromåret en överfull diazedcentral till en 4*26 modulers central inne, en JFB per rad.
Alla en-/tvåfasgrupper är 10A, en 10A trefasgrupp (TM/TT/avfuktare), en 13A trefasgrupp (häll+ugn) (funderar på att säkra upp till 16A, anledningen är att när boosten används så drar hällen upp till 16A) samt en 16A trefasgrupp (3-fasuttag)
Dvärgbrytarna nere till höger är extra/reserver.
Sen har vi en central i garaget också (tar all uteel) med en JFB samt två PSAer för motorvärmauttagen.
Jag hade valt minst två JFBer och delat upp alla grupper ganska lika över JFBerna.
Om du lägger kyl/frys på var sin PSA så kan de lösa ut utan att du märker det på många timmar.
Vi bytte häromåret en överfull diazedcentral till en 4*26 modulers central inne, en JFB per rad.
Alla en-/tvåfasgrupper är 10A, en 10A trefasgrupp (TM/TT/avfuktare), en 13A trefasgrupp (häll+ugn) (funderar på att säkra upp till 16A, anledningen är att när boosten används så drar hällen upp till 16A) samt en 16A trefasgrupp (3-fasuttag)

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen har vi en central i garaget också (tar all uteel) med en JFB samt två PSAer för motorvärmauttagen.
Produkter som diskuteras: "krypgrundsavfuktare"

Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Demmpa skrev:
[bild]
Sen har vi en central i garaget också (tar all uteel) med en JFB samt två förtydligande
Tack, förtydligande har 2 st centraler 1 för vardera halva av huset då det är ett gammalt brukshus,som dom delat upp till 2 bostäder ( halva var) Men jag äger hela och öppnat upp så jag nyttjar hela huset. Men är den största centralen jag skall byta i nuläget är kök och v rum övåning,osv, central 2 kommer bytas lite senare är (badrum,tvättstuga och bergvärmepump) .på den.Demmpa skrev:
[bild]
och det blir ju 1 jfb per central så kommer ju inte bli helt mörk om en skulle lösa. och central 2 lär det väll bli 2 st JFB, en till övrigt och en till VP
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Det är första gången jag hör talas om detta. Jag antar att du/de inte menar en egen JFB för enbart kylen, utan en JFB i centralen? Och att de egentligen menar en JFB för hela huset, inte specifikt för kylen?J Josth skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Det som brukar rekommenderas idag är att kylen läggs under ordinarie JFB i centralen. Det finns sällan skäl att skydda kylen från resten av anläggningen.E Elutte skrev:Tack, förtydligande har 2 st centraler 1 för vardera halva av huset då det är ett gammalt brukshus,som dom delat upp till 2 bostäder ( halva var) Men jag äger hela och öppnat upp så jag nyttjar hela huset. Men är den största centralen jag skall byta i nuläget är kök och v rum övåning,osv, central 2 kommer bytas lite senare är (badrum,tvättstuga och bergvärmepump) .på den.
och det blir ju 1 jfb per central så kommer ju inte bli helt mörk om en skulle lösa. och central 2 lär det väll bli 2 st JFB, en till övrigt och en till VP
Det man dock ska göra är att installera (minst) två JFBer för huset där man lägger riskgrupper som allt utomhus på en JFB tillsammans med okritiska förbrukare som spis och halv belysningen.
Den andra JFBn löper då mycket liten risk att råka ut för tjyvlösningar, så där lägger man kylen. Kanske går detta att ordna i din sammanslagna bostad med en JFB i vardera central.
Fast ansluten uppvärmning kan man lägga utanför alla JFBer.
En artikel från Elsäkerhetsverket,
"Undantag från regeln om jordfelsbrytare"
"Mat som förstörs i kylskåp och frysskåp i samband med utlöst jordfelsbrytare, anses då inte vara ”allvarliga konsekvenser”."
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...agor/undantag-fran-regeln-om-jordfelsbrytare/
"Undantag från regeln om jordfelsbrytare"
"Mat som förstörs i kylskåp och frysskåp i samband med utlöst jordfelsbrytare, anses då inte vara ”allvarliga konsekvenser”."
https://www.elsakerhetsverket.se/fr...agor/undantag-fran-regeln-om-jordfelsbrytare/
TAck, tänker då att i central 1 blir (kök,hall övervåning 3 rum, v-rum, toa). Med 1 jfb på allt. Och central 2 blir, (badrum,kontor,mediarum,tvättstuga,hall 2 övervåning 2 rum.) Med 1 jfb och en andra jfb till bergvärmen? Så totalt 3 st jfb i huset.Bo.Siltberg skrev:
Det som brukar rekommenderas idag är att kylen läggs under ordinarie JFB i centralen. Det finns sällan skäl att skydda kylen från resten av anläggningen.
Det man dock ska göra är att installera (minst) två JFBer för huset där man lägger riskgrupper som allt utomhus på en JFB tillsammans med okritiska förbrukare som spis och halv belysningen.
Den andra JFBn löper då mycket liten risk att råka ut för tjyvlösningar, så där lägger man kylen. Kanske går detta att ordna i din sammanslagna bostad med en JFB i vardera central.
Fast ansluten uppvärmning kan man lägga utanför alla JFBer.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 25 144 inlägg
Det går.
Precis, de menar inte en exklusivt egen jfb för kyl och frys utan under någon jfb. Fanns ju en tid då det var vanligt att lägga kyl och frys utanför jfb tillsammans med värmesystemet.Bo.Siltberg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Biltema kapsåg MS 255C eller Skil 1310AA?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Hej kan ja spackla över detta ? Eller måste ha gipsa om väggarna för det ska se fint ut
Färg, Måla & Tapetsera -
Gipskruvdragare eller gipsautomat.
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Ska man putsa eller gipsa källaren med stålregler
Färg, Måla & Tapetsera -
Putsa eller gipsa källarväggarna?
Byggmaterial & Byggteknik