Har en shunt hemma för att justera värmen från FLVP till golvvärmen kontra radiatorerna.
Utrymmet som värms av radiatorer har du fått en LLVP, varför jag vill ställa om FLVP till att producera värme enligt vad golvvärmen behöver istället för att värma enligt radiatorernas schema.
Jag tänker att jag därför vill justera inställningarna för shunten för att göra den verkningslös, dvs. den värme som FLVP producerar enligt angiven kurva och lutning ska då direkt ut på golvvärmen.

Vad behöver jag då ändra för inställningar på min shunt? Pilar för att jag själv ska förstå vad för vred som menas med era ypperliga svar.
Shunt- och rörinstallationen med termostat och flera ventiler markerade med färgpilar: gul, grön, röd och blå, runt en värmepump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min ide efter att ha försökt läsa mig till informationen var att jag borde ska stänga vredet för reglerventilen (röd pil). Dock fick jag iden att fråga via Uponors kundtjänst, varpå de svarar att jag bara behöver plocka bort/öppna termostatvredet (blå pil).
Enligt den bifogade pdf-en (som jag också fick från kundtjänst) tycker jag det styrker min tes att jag borde justera reglerventilen, där skriver de: "Vrider man spindeln tills den tar stopp så försvinner den shuntande egenskapen helt."

Då blir jag frågande, jag har förstått (säkert felaktigt) att termostatvredet begränsar genom en maxtemperatur, men att reglerventilen sköter blandningen av varm och kallvatten för att få ner temperaturen på framledningen.
Om det räcker med att plocka bort termostatvredet, vad gör då reglerventilen?
Eller är det två olika sätt att uppnå samma sak?
Och vad gör det röda vredet vid den gröna pilen?

Min plan är helt enkelt att låta shunten fungera som om den inte fanns alls, alltså låta pumpen skicka ut samma framledning till både radiatorslingan och golvvärmeslingan.

tveksamt tveksamt skrev:
Har en shunt hemma för att justera värmen från FLVP till golvvärmen kontra radiatorerna.
Utrymmet som värms av radiatorer har du fått en LLVP, varför jag vill ställa om FLVP till att producera värme enligt vad golvvärmen behöver istället för att värma enligt radiatorernas schema.
Jag tänker att jag därför vill justera inställningarna för shunten för att göra den verkningslös, dvs. den värme som FLVP producerar enligt angiven kurva och lutning ska då direkt ut på golvvärmen.

Vad behöver jag då ändra för inställningar på min shunt? Pilar för att jag själv ska förstå vad för vred som menas med era ypperliga svar.
[bild]
Min ide efter att ha försökt läsa mig till informationen var att jag borde ska stänga vredet för reglerventilen (röd pil). Dock fick jag iden att fråga via Uponors kundtjänst, varpå de svarar att jag bara behöver plocka bort/öppna termostatvredet (blå pil).
Enligt den bifogade pdf-en (som jag också fick från kundtjänst) tycker jag det styrker min tes att jag borde justera reglerventilen, där skriver de: "Vrider man spindeln tills den tar stopp så försvinner den shuntande egenskapen helt."

Då blir jag frågande, jag har förstått (säkert felaktigt) att termostatvredet begränsar genom en maxtemperatur, men att reglerventilen sköter blandningen av varm och kallvatten för att få ner temperaturen på framledningen.
Om det räcker med att plocka bort termostatvredet, vad gör då reglerventilen?
Eller är det två olika sätt att uppnå samma sak?
Och vad gör det röda vredet vid den gröna pilen?

Min plan är helt enkelt att låta shunten fungera som om den inte fanns alls, alltså låta pumpen skicka ut samma framledning till både radiatorslingan och golvvärmeslingan.
Hej,
Fick du ordning på detta? Jag har det omvända problemet - kalla element uppe, varmt nere - och vill öka flödet uppåt.

Med vänlig hälsning,

• Radiatorsystem med rör och ventil, markerade flödesriktningar för ökad värmefördelning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
M May skrev:
Hej,
Fick du ordning på detta? Jag har det omvända problemet - kalla element uppe, varmt nere - och vill öka flödet uppåt.

Med vänlig hälsning,
Har det fungerat tidigare? Gissar att du har en cirkulationspump vid pannan, går den?

S Screew skrev:
Har det fungerat tidigare? Gissar att du har en cirkulationspump vid pannan, går den?
FLVP Nibe 750, 2 pumpar i den som går.

Alltid varit lite kallt uppe. Men förra året gick SMATRIX-styrningen sönder så skruvade då av alla reglerhattar på golvslingorna som nu är fullt öppna.

Både element och GV kanske och samma stam till allt, så kan GV nu som öppnats helt, stjäla flödet till annan del. Kan då få mer fart på pumpen i VP.

J jonaserik skrev:
Både element och GV kanske och samma stam till allt, så kan GV nu som öppnats helt, stjäla flödet till annan del. Kan då få mer fart på pumpen i VP.
Strypa golvslingorna en och en eller pilla på returen för att ta ner flödet i golvet nere?

M May skrev:
Strypa golvslingorna en och en eller pilla på returen för att ta ner flödet i golvet nere?
Det är slingorna som ska justeras först på strypventilen som nog sitter kanske under ett lock på det rör som inte donen monteras på och då ska inte donen vara på plats. Det med returen kan gå för att strypa lite flöde på GV , så det andra får mer av det. Men det inte helt lätt att få till det, du kan börja med returen och se vad som händer, kan bli svalare på GV.

Hej, jag har A-varianten av den där shunten. Reglerventilen styr blandningen men även returventilen påverkar. Finns grafer i installationsmanualen.

Men jag tänker så här: Efter termostaten vill du väl ändå ha samma temperatur och flöde som du hade tidigare? Termostaten sköter nedshuntningen. Det du vill åstadkomma är väl att köra ut lägre temperatur från fjärrvärmen men med samma 'verkan' på golvvärmeshunten.

Shunten har ju följt fjärrvärmekurvan tills den nått vad termostaten är inställd på? Då skulle jag säga att du inte behöver röra något i shunten alternativ ställa ner fjärrvärmekurvan och lyda uponors råd om att öppna termostaten max efter att du säkerställt att fjärrvärmen inte kör ut för höga temperaturer till golvet.

Tack för råd. Får prova mig fram här. Bäst hade varit om jag haft nån regleringsmöjlighet före delningen uppåt-mot golvvärmen. Då enkelt att styra flödet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.