Har för några månader sedan köpt ett Älvsbyhus på 150 kvm byggt 2019 med en Nibe F750 som värmepump, detta är enda värmekällan förutom en braskamin som kommer att användas sparsamt. Hushållet består av 2 vuxna och 3 yngre barn.

Värmepumpen ska vara inställt för tidigare ägare som var ett pensionärspar.

Har med anledning av detta ändrat följande inställningar som jag märkt inte passar oss:

- BS1 lufthastighetsgivare låg runt 130, efter att ha läst på så bör detta värde ligga runt 180. Har därför bytt till nytt filter, rengjort frånluftsventiler samt ögat fläkten från inställda 45 % till 60 %. Efter denna justering så ligger BS1 på dryga 180.

- Kompressorn var spärrad på frekvenser över 99 Hz, jag tog därför bort denna spärr.

- Ändrat komfortläge från "Ekonomi" till "Normal"

Är dessa tre ändringar jag genomfört OK?

Utöver dessa tre ändringar, vad mer bör jag undersöka för att värmepumpen ska passa min familj?
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
B
Ni kommer få mecka med den när det blir lite kallare om ni vill få den optimerad för er familj. Och igen när det är riktigt kallt. Och igen (😉) när det blir varmare... Så t.ex. värmekurva osv kan ni ju vänta med. Kan ju börja med att justera "stopp av tillsats", "stopp av värme" och "filtreringstid", så den inte står och värmer på t.ex. kalla sommarnätter.

Men jag hade dubbelkollat i servicemenyn vilka temperaturer som är inställt för normalläget, samt intervall på legionellakörningen. Även om normalläge innebär vissa inställningar som standard, så kan man ju ha ändrat detta. Här kan ni även finjustera vad de olika lägena ska innebära i rena temperaturer. Vid stora varmvattenuttag kan det vara idé att ställa högre temperaturer (och ändå undvika "lyx"-inställningen).

Nu vet jag inte om F750 fortfarande saknar inställningen "hög effekt" på varmvattnet (som t.ex. F730 har), men det kan vara en idé att aktivera för att få högre kompressorfrekvenser vid varmvattenkörning. Och nej, "hög effekt" har inget med värmepatronen att göra.

Saknar ni AC eller av annan orsak tycker att inomhustemperaturen är för hög sommartid, kan det vara en idé att kika på funktionen nattsvalka. Det går även att göra en egen variant av nattsvalka som är mer extrem med hjälp av schemaläggningen. T.ex. att köra fläkten på 80-90% nattetid för att kyla ner huset, och sen låta fläkten gå långsammare på dagen (för att undvika att dra in varm uteluft). Du bör då ha lite koll så ni inte får otillräcklig ventilation.

Spärren på kompressorn kan vara relaterad till t.ex. vibrationer eller något annat oljud som märks först >99 Hz. Tveksamt om man ens har nått >99 Hz med ett luftflöde på 130 (vid 45% fläkthastighet).
 
  • Gilla
Älvsbyn28624
  • Laddar…
B Bergsmongo skrev:
Ni kommer få mecka med den när det blir lite kallare om ni vill få den optimerad för er familj. Och igen när det är riktigt kallt. Och igen (😉) när det blir varmare... Så t.ex. värmekurva osv kan ni ju vänta med. Kan ju börja med att justera "stopp av tillsats", "stopp av värme" och "filtreringstid", så den inte står och värmer på t.ex. kalla sommarnätter.

Men jag hade dubbelkollat i servicemenyn vilka temperaturer som är inställt för normalläget, samt intervall på legionellakörningen. Även om normalläge innebär vissa inställningar som standard, så kan man ju ha ändrat detta. Här kan ni även finjustera vad de olika lägena ska innebära i rena temperaturer. Vid stora varmvattenuttag kan det vara idé att ställa högre temperaturer (och ändå undvika "lyx"-inställningen).

Nu vet jag inte om F750 fortfarande saknar inställningen "hög effekt" på varmvattnet (som t.ex. F730 har), men det kan vara en idé att aktivera för att få högre kompressorfrekvenser vid varmvattenkörning. Och nej, "hög effekt" har inget med värmepatronen att göra.

Saknar ni AC eller av annan orsak tycker att inomhustemperaturen är för hög sommartid, kan det vara en idé att kika på funktionen nattsvalka. Det går även att göra en egen variant av nattsvalka som är mer extrem med hjälp av schemaläggningen. T.ex. att köra fläkten på 80-90% nattetid för att kyla ner huset, och sen låta fläkten gå långsammare på dagen (för att undvika att dra in varm uteluft). Du bör då ha lite koll så ni inte får otillräcklig ventilation.

Spärren på kompressorn kan vara relaterad till t.ex. vibrationer eller något annat oljud som märks först >99 Hz. Tveksamt om man ens har nått >99 Hz med ett luftflöde på 130 (vid 45% fläkthastighet).
Tack @Bergsmongo, gillar ditt nickname för övrigt! :)

Har gått igenom inställningarna som värmepumpen nu har utifrån ditt inlägg, listar det intressanta nedan:
---
1.1.1 Värme
Rumsgivare börvärde värme klimatsystem: 20 gr

1.9.1.1 Värmekurva
Förändring av kurva: 10
Temperatur: -6

1.9.2 Extern justering
Klimatsystem 1: 20 gr

1.9.4 Rumsgivarinställningar
Styrning rumsgivare system 1: Aktiverat
Värmefaktor system 1: 0.5

1.9.9 Nattsvalka
Nattsvalka: Aktiverat
Starttemp. frånluft: 25 gr
Min diff. ute- och frånluft: 10 gr

2.9.1 Periodisk höjning: Aktiverad
Period: 14 dgr
Starttid: 0

4.9.2 Autolägesinställning
Stopp av värme: 15 gr
Stopp av tillsats: 10 gr
Filtreringstid: 24 h
---

Mina kommentarer efter att ha gått igenom värdena ovan:

Nattsvalka har jag aktiverat sedan jag flyttade in, men jag upplever ingen skillnad har därför ökat från standardinställningen till 10 gr på "Min diff. ute- och frånluft", tror inställt var 6 gr.

Angående värmekurvans val och temperatur så är min upplevelse att den sticker ut väldigt mycket jämfört med vad jag hört att andra har, eller?

Gissar att rumsgivare får vara med och bestämma temperaturen lite pga att det finns en braskamin.

Återkom gärna med era kommentarer angående inställningarna ovan, vad kan förbättras?
 
Varför ändrade du Nattsvalkan så? Vill du ha mindre Nattsvalka och mer sällan? Jag kör med värmekurva 7 förskjutning 0 i ett hus med bara radiatorer.
 
J Josth skrev:
Varför ändrade du Nattsvalkan så? Vill du ha mindre Nattsvalka och mer sällan? Jag kör med värmekurva 7 förskjutning 0 i ett hus med bara radiatorer.
Tanken är att nattsvalka endast ska gå igång när det är väldigt stor skillnad på ute- och innetemperatur. Upplever ingen skillnad när det är 6 grader skillnad så ökade därför till 10 grader. Tänker jag fel här?

Hur pass bra isolerat hus har du när du kör värmekurva 7 och förskjutning 0? Mitt hus är från 2019 så det bör ju vara väldigt bra isolerat så att min värmepanna är inställd på värmekurva 10 och förskjutning -6 känns lite knasigt. Men det är nog något jag får börja experimentera med när det blir kallare.
 
Om det är 6 grader skillnad ute och inne så är det ju helt okej men det ger knappast någon kyleffekt eftersom kyleffekten det ger är oerhört liten. Inte heller 10 grader. Vill man ha svalt inne behövs det luftkonditionering som kan ge några kW kyla om det behövs.

Har ett skapligt välisolerat hus byggt 1997. Värmekurvan beror också på var i landet huset byggs eftersom värmesystemet dimensioneras olika i söder respektive norr. Man behöver prova sig fram och i december brukar man kunna hitta rätt då normalt ingen sol påverkar värmen i huset.
 
Vi kör med värmekurva 3-5 och korrigering +0

Ofta räcker 4 men då kan de bli lite kallt på övervåningen som bara ha radiatorer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.