Jag startade idag igång min FTX anläggning.
Jag noterade att tilluftsfläkten roterade ca 200 varv/min snabbare än frånsluftsfläkten, den var inställd så från fabrik.
I inställningsmenyn för fläktarna var de i standardläge inställd på 30% både på från och tilluft.

Någon som vet hur det funkar på dessa aggregat, ska tilluftsfläkten rotera snabbare än frånluftsfläkten även om de båda är inställd på samma % tal?

(Jag vet att aggregatet ska skapa undertryck i huset och jag vet att jag måste låta en ventilationstekniker justera in alla flöden, så detta behöver vi inte gå in på.)

Är fläktarna helt identiska?

Jag är ytterst skeptisk till vad det står på manöverpanelerna till dessa aggregat. De visar beräknade värden, inte faktiska när det gäller flöden. Samma sak med fläkthastigheten. Vad är "30%"?

Styrspänning?
Varvtal?
% av maxflöde?

Ingen vet.

Är fläktarna identiska så skall frånluftsfläkten gå med högre varvtal än tilluftsfläkten.

Fläktarna brukar styras av en 0-10v signal. Alltså blir 30% 3v och 34% blir 3,4volt.
Varvtalet är inget som mäts utan är en uträknad siffra förmodligen uträknad av volttalet.
Precis som Consensus säger är det inget att lägga vikt på.
Fokusera istället på att få det injusterat. Och under tiden du väntar på det kan du dra upp fläktarna till 60-70% för det är där det brukar hamna efter injustering. :)

För att få frånluftsfläkten att (enligt fjärrkontrollens display) snurra lika fort som tilluftsfläkten så fick jag dra upp den från 30% till 40%, men då är det kännbart mer "flås" i frånluftsdonen jämfört med tilluftsdonen så jag tror oxå att jag får ta dessa världen med en nypa salt. Eller så är helt enkelt frånluftsfläkten större/kraftigare än tilluftsfläkten i mitt aggregat.

Även temperturerna som visas på displayen verkar inte stämma helt.
Men anläggningen funkar i vilket fall mycket bra, på bara några timmar så vart det en helt annan luft på bygget och luftfuktigheten gick från 46 till 40% på samma tid. Luften i tilluftsdonen känns inte direkt kall trots att det är -8 ute just nu.

Jag ska helt klart beställa en injustering av hela anläggningen innan vi flyttar in.

Redigerat:
  • Gilla
andersal
  • Laddar…
Gabbe1 skrev:
För att få frånluftsfläkten att (enligt fjärrkontrollens display) snurra lika fort som tilluftsfläkten så fick jag dra upp den från 30% till 40%, men då är det kännbart mer "flås" i frånluftsdonen jämfört med tilluftsdonen så jag tror oxå att jag får ta dessa världen med en nypa salt. Eller så är helt enkelt frånluftsfläkten större/kraftigare än tilluftsfläkten i mitt aggregat.

Även temperturerna som visas på displayen verkar inte stämma helt.
Men anläggningen funkar i vilket fall mycket bra, på bara några timmar så vart det en helt annan luft på bygget och luftfuktigheten gick från 46 till 40% på samma tid. Luften i tilluftsdonen känns inte direkt kall trots att det är -8 ute just nu.

Jag ska helt klart beställa en injustering av hela anläggningen innan vi flyttar in.
Hur gick det för dig???

Jodå, vi är inflyttade sen i maj och jag njuter fortfarande av den fina luften inomhus :)
Jag fick låna en luftflödesmätare av vår KA och ställde med hjälp av den in flödena på de nivåer som ventilationskonstruktören angett på ritningen.
Jag utgick alltså från dessa värden och struntade i vad jag fick för %tal på fläktmotorerna. Ofta kör vi anläggningen på "bortaläget" eftersom det räcker för att få bra luft då vi bara är 3 pers som bor i huset.

Även på standardläget är anläggningen i stort sett ljudlös så Alig har gjort ett bra jobb vid konstruktion och komponentval.

Låter kanon. Har själv ett gammalt Rexovent Som gjort sitt. Står i valet och kvalet om investera i Enervent LTR-3 eller Heru 130.

• Gilla
Isak76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.