Har lite funderingar, av inställningarna på mitt nya aggregat, hur många procent vågar man belasta till och från luften?
Sen blir jag inte klok på nattkylan än vilka värden jag ställer i så starta den och slutar aldrig gå?

Kan nå hjälpa mig!

Detta bör mätas upp och justeras till lämplig nivå men i mitt aggregat (Swegon Casa R5) ligger flödet normalt på 54% tilluft och 64% på frånluften.

J Josth skrev:
Om man inte tar in en ventilationsfirma kan man hyra luftflödesmätare hos Soliduct: [länk] Man behöver räkna ut luftflödena själv då innan.
Har alla mätningar och justerat in denna , men min fråga är hur många procent vågar man ha på aggregatet?

Hur menar du? Om det är injusterat genererar ju det en % sats på fläktarna.
Höjer du % får du mer ljud och mer luftombyte. Sänker du får du mindre ljud och lägre luftombyte.
Vad är ditt syfte med att ändra % på fläktarna?

Just nu under varmare månaderna skulle jag vilja ha mer luft utbyte, där av min fråga om nattkylan med.

Förstår inte dessa inställningar aggregatet går upp till 56%till och 75%från. Den går så dygnet runt?

• Ventilationsaggregats display visar inställningsmeny med temperaturvärden och intervall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man ställer ju vilken hastighet man vill att sommarnattkylan ska gå på. Om du läser in dig i instruktionsboken står det var man ändrar det. Men överlag kan man säga att somnarnattkylan gör varken till eller ifrån om man räknar på det. Det är för låga flöden för att göra påverkan på inomhusklimatet.
Då gör solfilm, persienner, rullgardiner eller markiser betydligt mer.

• Gilla
Skomm@r
  • Laddar…
Tack för svar, har försökt tolka dessa inställningar men inte kommit fram till några lämpliga inställningar, står väldigt lite om diff, vad innebär k värdet?

Hej @Noyans!

För 10 minuter sedan anslöt jag äntligen strömmen till mitt aggregat. Hur gick det för dig med inställningarna? Kom du fram till något bra?

Har du haft någon hos dig som har justerat in den? Jag pratade med min sotare, vars firma också gör ventilationskontroll, och han menade att det var helt meningslöst att justera in eftersom det varierar så mycket med vädret, en dag har man det perfekt inställt och nästa dag inte alls. Jag har köpt projektering så allt är uträknat av en ingenjör, så jag tänkte testa mig fram lite först.

Klart alla don och aggregatet ska justeras eller hur menar du? Ventilationen påverkas inte av vädret.

• Gilla
raubtier
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Klart alla don och aggregatet ska justeras eller hur menar du? Ventilationen påverkas inte av vädret.
Jag tycker också det lät konstigt. Jag passade på att fråga när de sotade för ett par veckor sen.

Ville köra igång systemet och testa så satte 10% högre på frånluft som verkar vara allmän rekommendation. Grym skillnad på klimatet inomhus. (y)

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.