Hej!
Har en uponor push 23B för att kunna begränsa framledningen till golvvärmen eftersom jag skall ha element på övervåningen.
I nuläget har jag dock bara golvvärmen då jag kommer göra klart övervåningen senare. Så värmepumpen servar enbart golvvärmefördelaren via pushen i dagsläget.
Så min fråga är hur inställningen på ventilen som jag ringat in skall vara för att det skall bli bäst. Har förstått att man styr hur mycket av primärkretsens vatten som skall blandas in i vattnet som cirkulerar i golvvärmen.
I dagsläget är den helt öppen, men jag kanske borde stänga den så mer från primärkretsen cirkulerar in? VP levererar inte för hög temp i dagsläget eftersom jag inte har några element än, så den är inställd på en låg kurva. Så pushen behövs inte för begränsning som det är nu. Lång uppsats blev det..
Har en uponor push 23B för att kunna begränsa framledningen till golvvärmen eftersom jag skall ha element på övervåningen.
I nuläget har jag dock bara golvvärmen då jag kommer göra klart övervåningen senare. Så värmepumpen servar enbart golvvärmefördelaren via pushen i dagsläget.
Så min fråga är hur inställningen på ventilen som jag ringat in skall vara för att det skall bli bäst. Har förstått att man styr hur mycket av primärkretsens vatten som skall blandas in i vattnet som cirkulerar i golvvärmen.
I dagsläget är den helt öppen, men jag kanske borde stänga den så mer från primärkretsen cirkulerar in? VP levererar inte för hög temp i dagsläget eftersom jag inte har några element än, så den är inställd på en låg kurva. Så pushen behövs inte för begränsning som det är nu. Lång uppsats blev det..
Har du löst det? Jag undrar samma sak nämligen
Vet inte om jag löst frågan vad som är bäst. Men jag har ställt den på 1 ca, så den är ju nästan stängd. Fungerar bra i nuläget, men jag måste ju öppna den mer sedan om jag ställer upp VP på en högre temp annars blir det inte bra om termostaten för begränsning av framledningen stänger. Just nu har jag den på högsta temp eftersom jag ändå inte kör ut så varmt vatten från VP.
Det är en flödesmätare som talar om hur många liter per minut som flödar i slingorna, den vita är bara en säkerhet för hög temp slingor, nu i dag så har du en kurva ( lågtemp ) på VP som gäller för GV . Vid radiatordrift kommer det att behövas en högre temp att försörja dom, då får du även högre temp till GV, kan gå att strypa in med flödet, in och ut ska ha en diff på ca 3 - 4 C. I förlängningen kommer GV att få en hög tenp allteftersom flödet går runt och tempen fyll på, då kan du vrida ner maxtermostatenT Tobias.hagg skrev:
så tempen spärras till en låg nivå. Nackdelen är om det blir kallt ute så blir det bara den tempen på golvet
Liknande trådar
-
Inställningar för Thermia iTec Eco 8
Värmepumpar -
Kv-inställning vid radiatorbyten? Hur räknas Kv-värdet ut?
Värme allmänt -
Lyfco 1800e-1 stannar och tappar tidsinställning.
Robotgräsklippare -
Inställningar för Uponor golvvärme.
Värme allmänt -
Hur fungerar uponors komfortinställning i dem?
Värme allmänt