Jag har en Uponor Push 23 shuntgrupp som har en Grundfos Alpha 2L som cirkulationspump. Jag har den kopplat till den fördelare som delar det på 4 st golvvärmeslingor som automatiskt flödesreglerade var och en för sig.
Jag är osäker på vilket läge jag borde ha pumpen inställd på.
Läser man den här:
http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/Grundfosliterature-5173525.pdf
Så ser det ut på bilderna som värmegolv med fler slingor går bra, men det framgår inte vilken inställning man skall ha.
Läser man den här :
http://www.tornlinds.se/assets/alpha2-l---driftinstruktioner.pdf
Så skall man ha läge CP1 (eller CP2) men den har ju bara en slinga (dvs inga problem med att det kan vara många kombinationer av öppnade och stängda ventiler). Lägger med en bild här över hur det ser ut i den manualen.
Verkar CP1 vara en bra ide även för mitt use-case? Alltså konstanttryck istället för proportionellt tryck?
Jag är osäker på vilket läge jag borde ha pumpen inställd på.
Läser man den här:
http://net.grundfos.com/Appl/WebCAPS/Grundfosliterature-5173525.pdf
Så ser det ut på bilderna som värmegolv med fler slingor går bra, men det framgår inte vilken inställning man skall ha.
Läser man den här :
http://www.tornlinds.se/assets/alpha2-l---driftinstruktioner.pdf
Så skall man ha läge CP1 (eller CP2) men den har ju bara en slinga (dvs inga problem med att det kan vara många kombinationer av öppnade och stängda ventiler). Lägger med en bild här över hur det ser ut i den manualen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkar CP1 vara en bra ide även för mitt use-case? Alltså konstanttryck istället för proportionellt tryck?
Bästa svaret
CP1 konstant tryck är bra för ditt fall. Du kan se pumpen som ett batteri som försörjer flera lampor dvs värmeslingor här. Pss som man vill ha samma spänning från batteriet oberoende antal tända lampor vill man här ha samma tryck över fördelaren oberoende vilka som är öppna. Det är då enkelt att göra manuella grundflödesjusteringen rätt beroende på längder/effekter och samtidigt inte behöva strypa bort onödigt mycket tryck. Idealt ska sämsta slingan inte behöva strypas när man valt rätt tryck på pumpen.
Stämmer. Du vill inte få ökat flöde i de öppna kretsarna när någon krets stänger.
Blir lite Hawaii hockey med flöden (värmeavgivningen) då och svårare att få till.
Fan vad fint svar gk100.
Blir lite Hawaii hockey med flöden (värmeavgivningen) då och svårare att få till.
Fan vad fint svar gk100.
Hugger in på tråden då jag har samma fråga fast andra förutsättningar. Nibe 750 som värmer hus på 127 plus garage på 38m2. Systemet uppdelat på 12 slingor. Funderar på vilken inställning jag ska ha på cirkulationspumpen?
Hej!
Ni kan lösa om mina erfarenheter av varvtalsstyrd cirkpump för golvvärme här: https://www.byggahus.se/forum/threa...e-aer-optimalt-foer-varierande-floede.327744/
Kortfattat: Fabrikens tekniska support rekommenderar variabel tryck vid användning av termodon (även vid golvvärme).
Mina (högst ovetenskapliga) tester bekräftar detta. Vid läge "konstant tryck" går förbrukningen ner 27 -> 24W även vid mer av hälften slingor stängda. Dvs pumpen varvar inte särskilt mycket ner även med måna slingor stängda. Vid variabel tryck och läge "4" (av 6) går pumpen ner till 17W med lika många slingor stängda. Dvs. den varvar ner djupare vid lägre tempbehov.
Då jag har inte märkt någon försämring/pulsering av värmeåtergivning vid variabel tryck (men färre kompressorstarter) och energiförbrukningen är de-facto lägre valde jag fortsätt drift på variabel tryck.
Jag har då endast golvvärme och inga shuntar. Dock rumsstyrning.
Ni kan lösa om mina erfarenheter av varvtalsstyrd cirkpump för golvvärme här: https://www.byggahus.se/forum/threa...e-aer-optimalt-foer-varierande-floede.327744/
Kortfattat: Fabrikens tekniska support rekommenderar variabel tryck vid användning av termodon (även vid golvvärme).
Mina (högst ovetenskapliga) tester bekräftar detta. Vid läge "konstant tryck" går förbrukningen ner 27 -> 24W även vid mer av hälften slingor stängda. Dvs pumpen varvar inte särskilt mycket ner även med måna slingor stängda. Vid variabel tryck och läge "4" (av 6) går pumpen ner till 17W med lika många slingor stängda. Dvs. den varvar ner djupare vid lägre tempbehov.
Då jag har inte märkt någon försämring/pulsering av värmeåtergivning vid variabel tryck (men färre kompressorstarter) och energiförbrukningen är de-facto lägre valde jag fortsätt drift på variabel tryck.
Jag har då endast golvvärme och inga shuntar. Dock rumsstyrning.
Som vi var inne på i din andra tråd Zakalwe är det en kompromiss beroende på hur tryckfallen är fördelade i matande rör och önskat tryck över fördelarna. Båda moderna är ju stympade sett till hur man idealt skulle vilja ha det. Dvs i konstant skulle trycket mätas över förbrukare och inte pumpens tryckuppsättning, och i variabla skulle flödet mätas inte uppskattas och inverkan av det vara en åtkomlig parameter.
Så vill man som du leka med olika optimeringar är ditt sätt att testa bra pga att i olika anläggningar kan det bli omvänt ditt resultat. Och vid trög GV kommer man säkert inte märka något rent komfortmässigt oavsett mode däremot lite energi både VP och CP.
Så vill man som du leka med olika optimeringar är ditt sätt att testa bra pga att i olika anläggningar kan det bli omvänt ditt resultat. Och vid trög GV kommer man säkert inte märka något rent komfortmässigt oavsett mode däremot lite energi både VP och CP.
Absolut. Man skulle vilja ha ett till vred/konstant där man kunde ställa in lutningen på kurvan för variabel tryck separat. Just nu är de bundna till "head"-värdena. Dock verkar "dynamic adapt" (Wilospecifikt, kanske finns även för Grundfos?) någon sort funktion som kan hjälpa till?GK100 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Liknande trådar
-
Inställningar för Thermia iTec Eco 8
Värmepumpar -
Optimal inställning för laddning av Panasonic Eneloop AA 1,2V?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilka inställningar behövs för att undvika legionella CTC ecoheat 7.5
Vatten & Avlopp -
Inställningar bergvärmepump - varför så hög total drifttid?
Värmepumpar -
Inställningar för Uponor golvvärme.
Värme allmänt