jag och sambon står för ett fasad byte i sommar, men vi vet inte riktigt hur vi vill ha det, om vi ska ha tex, herrgårdspanel,z-panel osv

liggandes eller stående.


Så jag skulle bli glad om ni kan gå ut och fota era hus.... så vi kan få lite insperation.

Det är ett ännu större plus om det är ett 40-tals hus.


Hoppas på många bilder nu

tack på hemsk mycket på förhand
 
Tyvärr, inte många som vill stå ute och ta bilder nu i vinterrusket.

Varför inte lägga upp lite bilder på ditt hus själv,
så vi får se hur det ser ut och kanske kan få idéer om vad som skulle kunna passa?

Och samtidigt tar du en sväng i ditt grannskap och se hur husen i omgivningarna ser ut.
Där kan du nog få mycket inspiration också.
Ta lite bilder på det du ser, så kan du säkert få omdömen och inspiration härifrån med :)
 
ImageUploadedByByggahus.se1389457892.549387.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



ImageUploadedByByggahus.se1389457906.134330.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



ImageUploadedByByggahus.se1389457918.152998.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



ImageUploadedByByggahus.se1389457945.521225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här kommer lite bilder,
 
Fasaden ni har ser utmärkt ut, bara att dra på fräsch falu rödfärg om ett par år. Bidrar inte med några foton, då det enda jag kan bidra med i samma ålder har exakt den panelen redan, bred panel med smala lock.
 
Varför ska ni byta den, är den rutten fast det inte syns på bilderna? Ser inte ens ut att behöva målas...
 
jag gillar inte falu rödfärg...jo lite färg skulle absolut inte skada..... ska även isolera, så lite därför ska de bytas. men det är inte ruttet, vad jag har sett
 
Behåll samma utseende. Tidstypiskt o fint!
 
Ett tips är att använda google streetview, innan vi bestämde fasadtyp så spenderade vi måånga timmar i olika småstäder via datorn. Ta t.ex Trosa, där har googlebilen kört in på alla smågator så där finns många fina fasader att inspireras av, speciellt om man gillar lite klassisk stil.
 
Instämmer i kören, det ser mycket trevligt ut.

Bara ett par detaljer som faller ur ramen:
Flytta ner parabolen så den sitter på gavelväggen alldeles under nocken, och ta bort det "tomma" antennfästet.
Måla markrören till takavvattningen vita.


Suck, inte mycket hjälp på vägen du fick här inte :confused:
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Instämmer i kören, det ser mycket trevligt ut.

Bara ett par detaljer som faller ur ramen:
Flytta ner parabolen så den sitter på gavelväggen alldeles under nocken, och ta bort det "tomma" antennfästet.
Måla markrören till takavvattningen vita.


Suck, inte mycket hjälp på vägen du fick här inte :confused:



Tyvärr kan jag inte flytta parabolen. Då det är stora träd runt om.:(

Antenfässtet har vi försökt men vi kommer inte åt de.



Vrf gillar alla huset;/
Ser ju jätte riktigt tråkigt ut ute
 
1389525892817.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser min liggande panel ut.
 
Vi är inne på, att ha liggandes panel, på halva, å sedan stående.... Men vi är osäkra fort:(
 
I Norge är det vanligt med halva liggande, halva stående. Vi har ett par sådana på vår gata, båda har norska ägare. Men våra hus är supertrista brunlaserade 70-talshus från början, tätt tillsammans, så här är det bara kul när folk bryter av lite. Ett 40-talshus är ett 40-talshus och de har inte liggande panel eller z-panel.

Dessutom kostar det en väldig massa pengar att byta panelen när den är fullt frisk. Har ni inget annat som behöver renoveras istället för att slösa bort pengarna på saker ni bara känner att ni har lust med?
Byta tillbaka till rätt sorts takpannor tex?
 
  • Gilla
berne88
  • Laddar…
Anna_H skrev:
I Norge är det vanligt med halva liggande, halva stående. Vi har ett par sådana på vår gata, båda har norska ägare. Men våra hus är supertrista brunlaserade 70-talshus från början, tätt tillsammans, så här är det bara kul när folk bryter av lite. Ett 40-talshus är ett 40-talshus och de har inte liggande panel eller z-panel.

Dessutom kostar det en väldig massa pengar att byta panelen när den är fullt frisk. Har ni inget annat som behöver renoveras istället för att slösa bort pengarna på saker ni bara känner att ni har lust med?
Byta tillbaka till rätt sorts takpannor tex?



Allt är ju relevant,

Men jag tycker inte 24.000kr är svin dyrt för att byta hela fasaden. Om jag gör arbete sj,
Då är det grundat.
 
Okej, som vi förstått så tycker de flesta att det är helt okej med vår faluröda träfasad. Men. Nu är det ju så att Vi inte tycker att den är särskilt kul.. Vi har börjat att byta fönster men har pausat då vi känner att vi vill ha en ny fasad.. Fönstren är spröjsade upptill. Vi vet att vi bor i ett 40-talshus , men för den sakens skull så kan man väl göra något annat utav det? Tex ett cremefärgat hus med mörkgröna knutar och rabarberröda fönsterbågar.. Bara en tanke vi har. Så det vi egentligen ville haft lite tankar & idéer om var hur vi kunde gjort med panelen för att ändra karaktären.. Vi ska ju ändå bo i vårt hus resten av våra liv o då kan det ju vara ide att ha det så som man trivs med det.. Göra det till vårt drömhus!

?
 
  • Gilla
JKarr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.