Hej alla.

Jag och min sambo har anlitat en hantverkare för att totalrenovera ett badrum. En vecka in i renoveringen får vi höra att vi måste ha en inspektionslucka i väggen där avloppsstammen går. Problemet är att det är i just den hörnan vi tänkt bygga vår dusch.

Måste man ha en inspektionslucka eller är det "bara" att rekommendera?

Mvh
Markus

Är det en renslucka i stammen där de vill sätta inspektionsluckan? Då bör du fråga dig vad du gör om locket till rensluckan skulle bli otät, eller om du faktiskt behöver rensa avloppet. Hur gör du då om du placerat en dusch just där med tätskikt? Du kan ju inte bygga om hela badrummet varje gång du behöver komma åt stammen.

det går inte att ha insp.luckan så den finns i rummet vägg i vägg?
Förmodligen så vet hantverkaren vad han pratar om.
Vad jag vet så finns inga täta godkända luckor.
Om det är en renslucka så hur ser det ut under rummet? är det källare? möjligen att man skulle kunna plocka isär avloppet där vid ev. stopp... lite mer pyssel vid stopp men kanske värt det?

Ge lite mer detaljer. Gäller det en vill eller en lägenhet? Fanns det en lucka där från början?

Insåg nu att detta är ett forum för hus. Vi bor i lägenhet, haha.

Under oss finns alltså en annan lägenhet...

Vi har gett med oss och flyttar duschbabinen. Blir lite struligt, men vi verkar inte ha något val...

Tack för svaren!

/Markus

Brushi: Forumet är till för alla!
Rörpularen borde ha koll, går det inte så går det inte

Duschkabin... vad är problemet? Kabinen är väll tät så den kan väll stå framför luckan. Naturligtvis måste det gå att flytta kabinen på ett enkelt sätt.

Vi ska inte ha någon kabin utan 2 st. "duschväggar" som tillsammans med de fasta väggarna skapar en dusch.

Brushi skrev:
Vi ska inte ha någon kabin utan 2 st. "duschväggar" som tillsammans med de fasta väggarna skapar en dusch.

Inte lätt att förstå när ni skrev...

Brushi skrev:
Insåg nu att detta är ett forum för hus. Vi bor i lägenhet, haha.

Under oss finns alltså en annan lägenhet...

Vi har gett med oss och flyttar duschbabinen. Blir lite struligt, men vi verkar inte ha något val...

Tack för svaren!

/Markus
:rolleyes:;)

Du borde väl förståt att duschbabin betyder att det är fasta väggar och ingen kabin...? ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.