Jobbar febrilt med mitt badrums färdigställande. Det går finemang förutom en sak som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Redan innan jag drar mitt problem kan jag säga att badrumsreglementet är satt ur spel så det behöver vi inte diskutera, jag vet att jag är på ett gungfly rent försäkringsmässigt.
Eftersom huset är rejält gammalt är värmesystemet "eftermonterat" och i detta fallet handlar det om ett enrörsystem som är draget längs golvet vid ytterväggarna. Problemet är att det är väldigt trångt bakom röret i badrummet. När jag rev ut det gamla i badrummet (har varit helt utrivet) var det redan då väldigt tajt bakom rören, det har inte blivit mindre tajt nu eftersom vi ändrat lite på väggfodringen utåt och även ändrat golvet.
Har bifogat en enkel ritning på hur sakerna står i rummet. Elementet i rummet sitter under fönstret. Anslutningen till det elementet behöver vara tillgänglig förstås. Röret som går förbi duschen har inga skarvar så det tänker jag bygga in men röret som går vidare i huset in i nästa rum har två skarvar. Tyvärr ser det ut som jag behöver bygga in även den pga att jag inte få plats med nån skiva bakom röret och även om det skulle gå att pressa in skulle mattläggaren ALDRIG få in en matta därimellan. Min tanke är att eftersom duschen står på andra sidan och att vi troligen inte kommer få vattenbegjutning på den sidan där röret är skarvat kanske man kunde nöja sig med att dra upp mattan en mindre bit och även bygga in den sidans rör MEN med en inspektionslucka över så man kan komma åt och titta där med jämna mellanrum så det inte läcker? Det blir ju "hål i tätskiktet" men jag kan ärligt talat inte komma på en bättre lösning med hänsyn till hur förutsättningarna är.
Vad tror ni, är det en stor risk att ha en inspektionslucka eller måste det vara förslutet (och isf ger den lösningen andra otäcka följder om man inte ser om en skarv börjar droppa)?
Tacksam för åsikter!