Hej

Jag var upp på vinden igår för första gången på två veckor. Det var frostigt över i princip hela insidan av yttertaket (råspont med tegel ovanpå). Även insidan av ytterväggarna (vindskyddsduk) var frostig.

Det är ett 20 meter långt tak och det är 12.5 meter, så vinden är stor och i princip hela ytan var frostig och vackert vinterglittrande förutom en meter eller två högst uppe vid nock, där det var rent över hela 20-metersträckan.

Min första reaktion är så klart att en massa fuktig luft har stigit upp och kondenserat mot taket och sedan frusit. Jag antar att det är så det måste vara.

För två veckor sedan såg det inte ut så, men å andra sidan så isolerade vi just då (isoleringsbilen kom och sprutade in träfiber), så det var både varmare ute och sämre isolerat, så vi höll ju vinden varmare.

Mest fukt är det alltså efter husets långsidor (alltså inte i närheten av nocken), ner mot takfoten där vi har en luftspalt ut. Så det är alltså fuktigast där det går mycket luft, så det ser nästan ut som att man har dragit in fukt utifrån som har kondenserat mot taket. Men det kan säkert också betyda att det är fukt överallt, men det är där den har blivit utfälld ur den varma luften.

Kanske har det varit problem hela tiden men först nu efter isoleringen har kommit som det fryser (det har också blivit kallare ute).

Eller så hade isoleringen en massa fukt i sig som nu stigit (känns inte troligt dock).

Huset är ganska tätt, tycker jag (ej provtryckt ännu), men det borde inte läcka upp allt för mycket fukt. Jag har plastat och tejpat som en gud på de flesta ställen. Vissa rum har inte ens ett stifthål i plasten.

Men hur allvarligt skulle du säga att det är?

Tack för tankar!
 
Tack för svar.

Jag känner igen påståendet och kanske är det rätt väg att gå, men det råder lite delade meningar där.

SP säger samtidigt

"En viss luftväxling bör enligt vår mening alltid
finnas på vinden för säkerhets skull"

Sen kanske min ventilation är för stor, det är jag beredd på att det stämmer. Kanske sätter jag igen delar av takfotsventilationen. Just nu, efter att vi hällt i ett hav av isolering så är det svårt att sätta igen den. Men majoriteten av alla fack är fortfarande tillgängliga dock.

Tack för feedback återigen.
 
tobbew skrev:
Tack för svar.

Jag känner igen påståendet och kanske är det rätt väg att gå, men det råder lite delade meningar där.

SP säger samtidigt

"En viss luftväxling bör enligt vår mening alltid
finnas på vinden för säkerhets skull"

Sen kanske min ventilation är för stor, det är jag beredd på att det stämmer. Kanske sätter jag igen delar av takfotsventilationen. Just nu, efter att vi hällt i ett hav av isolering så är det svårt att sätta igen den. Men majoriteten av alla fack är fortfarande tillgängliga dock.

Tack för feedback återigen.
Åk till CO och köp en hygrometer och kolla vad du har för luftfuktighet på vinden.
 
FG skrev:
[länk]

"Luftspalter gör bara nytta de två första åren för att hjälpa till att torka ut fukt. Därefter bör man helst täta igen dem."
Låter som samma resonemang man hade på 70-talet. Låter farligt i mina öron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.